• Anonym (Bea)

    Hur ska jag förhålla mig till allt?

    Hej!

    Jag och min sambo har varit tillsammans i 10 år, jag är 31 och han är 33.

    Vi har alltid längtat efter att kunna köpa en bostad och skapa oss en framtid ihop. Under åren har vi haft en ganska tuff tillvaro rent ekonomiskt fram tills nu. Jag pluggade länge och han var arbetslös under en längre period. Vi kunde inte göra något extra alls och har bara stått still. Nu har vi båda fasta jobb och äntligen en riktigt stabil ekonomi. Vi har dessutom kämpat och sparat de senaste åren så nu kan vi faktiskt köpa en bostad istället för att bo i denna trista hyresrätt som vi är så trötta på.

    Jag har dessutom fått en rejält stark barnlängtan! Har inte alls haft det innan, kanske på grund av att jag visste att jag inte skulle kunna ge barnet en framtid men nu kan vi verkligen det.

    Han har varit helt med på detta, trodde jag.. Nu säger han att han inte vill längre. Han har ingen lust att köpa bostad och är inte redo för barn fast han verkade vara det nyss. När jag frågar vad det är så är det "för stora steg". Han är bekväm där han är nu och är rädd för förändringar. Jag får panik och känner att tiden rinner iväg. Allt detta vi har väntat på och kämpat för vill han plötsligt inte nu. Jag är inte fertil hur länge som helst och man kanske vill ha i alla fall två barn. Tiden börjar bli lite knapp.

    Har dessutom velat uppleva en resa med honom men det har han aldrig varit intresserad av.

    Jag har frågat om det är mig det är fel på, jag kanske inte är rätt kvinna för honom om han tvekar så? Detta slår han ifrån sig bestämt och hävdar att jag är allt för honom.

    Jag vet inte hur länge det är värt att vänta på någon? Det är ju han jag vill leva med men samtidigt kan jag inte offra allt detta i livet...

    Jag kan knappt vänta på att starta livet på riktigt innan det är för sent.

  • Svar på tråden Hur ska jag förhålla mig till allt?
  • Anonym (Gg)

    Fråga honom om han ser att han vill samma som du i framtiden eller om han inte vill alls. Vill han inte alls köpa bostad och/ eller skaffa barn måste du gå vidare!

  • Anonym (Sol)
    Anonym (Bea) skrev 2021-06-28 11:56:59 följande:

    Hej!

    Jag och min sambo har varit tillsammans i 10 år, jag är 31 och han är 33.

    Vi har alltid längtat efter att kunna köpa en bostad och skapa oss en framtid ihop. Under åren har vi haft en ganska tuff tillvaro rent ekonomiskt fram tills nu. Jag pluggade länge och han var arbetslös under en längre period. Vi kunde inte göra något extra alls och har bara stått still. Nu har vi båda fasta jobb och äntligen en riktigt stabil ekonomi. Vi har dessutom kämpat och sparat de senaste åren så nu kan vi faktiskt köpa en bostad istället för att bo i denna trista hyresrätt som vi är så trötta på.

    Jag har dessutom fått en rejält stark barnlängtan! Har inte alls haft det innan, kanske på grund av att jag visste att jag inte skulle kunna ge barnet en framtid men nu kan vi verkligen det.

    Han har varit helt med på detta, trodde jag.. Nu säger han att han inte vill längre. Han har ingen lust att köpa bostad och är inte redo för barn fast han verkade vara det nyss. När jag frågar vad det är så är det "för stora steg". Han är bekväm där han är nu och är rädd för förändringar. Jag får panik och känner att tiden rinner iväg. Allt detta vi har väntat på och kämpat för vill han plötsligt inte nu. Jag är inte fertil hur länge som helst och man kanske vill ha i alla fall två barn. Tiden börjar bli lite knapp.

    Har dessutom velat uppleva en resa med honom men det har han aldrig varit intresserad av.

    Jag har frågat om det är mig det är fel på, jag kanske inte är rätt kvinna för honom om han tvekar så? Detta slår han ifrån sig bestämt och hävdar att jag är allt för honom.

    Jag vet inte hur länge det är värt att vänta på någon? Det är ju han jag vill leva med men samtidigt kan jag inte offra allt detta i livet...

    Jag kan knappt vänta på att starta livet på riktigt innan det är för sent.


    Usch, vilken sits, förstår dig. Har inget bra svar, men han kanske inte är mannen för dig, han verkar vara antingen väldigt omogen, eller så vill han inte leva med familj i hus, han vill ha ett bekymmersfritt liv utan mycket ansvar. Eller lite av varje.

    Ni får prata igenom detta ordentligt, kanske får han lite kalla fötter nu när ni kan göra det ni drömt om (har detta varit bådas önskan?), och behöver landa i det?
    Men jag tycker att du kan ställa krav på honom, att få veta vad han vill och inte vill. Sedan får du ta ställning till hur du vill ha det,
  • Anonym (Bea)

    Han har alltid drömt om hus! Vi båda har växt upp i hus så vi vet vad det innebär. Han har varit den som varit drivande i detta med idéer om renovering och projekt men nu har detta ändrats helt tydligen. Barnfrågan har varit lite flytande, vi har inte pratat alls mycket om det innan så det är väl mest jag som vill.. Dock påstår han att han vill bli pappa i framtiden men kan inte svara på om jag behöver vänta i flera år till eller inte.

  • Anonym (Mina)

    Är det enbart lite rädsla kanske? Kalla fötter inför bröllopet -syndromet?

    Apropå detta med barn så är min övertygelse att man aldrig är helt redo eller är helt på det man föreställer sig som rätt ställe i livet (min man ville helst vara ekonomisk oberoende och ha hus innan barn och det var helt orealistiska förväntningar).

    Apropå hus eller köp av bostad (vilken typ det än må vara) så kan man alltid ångra sig och sälja igen om ni inte skulle trivas. Där finns alltid en annan väg att ta. Oftast skulle jag säga att man inte ångrar det steget även om det kanske inte alltid blev som man tänkt och det kom oväntade saker att åtgärda (men som oftast ger stor erfarenhet och kunskap).

    Det bästa är att prata om det. Har ni inte samma önskningar och förväntningar i livet är det antingen en separation eller att ingå en kompromiss som gäller.

    Han har kanske enbart sett era planer som framtidsplaner. Nu helt plötsligt så blir det väldigt verkligt och (nästan iallafall) i nutid. Det kan vara väldigt omtumlande rent känslomässigt att ställa om.

  • Anonym (Linn)

    Vad ledsamt TS. Jag har hört detta flera gånger förut. Killen vill visst det och det, inte just nu men självklart i framtiden. Tjejen som inte heller vill det just nu blir glad, de tänker samma.

    Så närmar sig bostadsköpet, att börja försöka få barn eller liknande. Och killen slår bakut! Varför ska vi skynda oss, vi väntar lite till. Livet ska vara kravlöst!

    Tjejen som väntat i flera år vill inte trampa på samma ställe längre. Hon vill utvecklas. Gå framåt. Men killen är nöjd.

    Jag tycker att du ska sätta ett datum i ditt huvud. Om ni inte kommit framåt den 1 november så får ni gå isär.

    Självklart ska du ha bostad och barn TS! Självklart ska du resa och njuta av livet.

  • Mrs Moneybags

    Om han verkligen menar att han inte är redo att skaffa barn eller köpa bostad efter tio års förhållande skulle jag absolut gå vidare. Slösa inte bort mer tid på den här mannen. Ni har olika scenarier av framtiden. 

    Du är så pass ung att du hinner hitta en ny fin man som vill samma som du. 

    Jag skulle ta steget att hitta egen bostad om jag var du. 

  • Anonym (Bea)

    Vi diskuterade det förut och jag tappade det helt, ställde ett ultimatum. Om inget har hänt inom ett år så går jag...

  • Anonym (Linn)
    Anonym (Bea) skrev 2021-06-28 17:01:59 följande:

    Vi diskuterade det förut och jag tappade det helt, ställde ett ultimatum. Om inget har hänt inom ett år så går jag...


    Vad säger han? Jag tänker att tex bostadsköp borde ju locka? (Och barn också såklart, men köpa bostad borde ju vara mindre läskigt och mer direkt spännande med inredning, renovering etc).

    Jag tycker att du absolut ska hålla fast vid det du sa nu. Du är ung och har absolut tid på dig att hitta en fin man och få både barn och bostad. Samt resesällskap!
  • Anonym (Bea)

    Linn:

    Han blev ledsen men sa "jag förstår dig". Sen inget mer. Får väl se hur det blir. Synd om förhållandet går i kras för jag älskar honom galet mycket.

  • Anonym (Sara)
    Anonym (Bea) skrev 2021-06-28 17:01:59 följande:

    Vi diskuterade det förut och jag tappade det helt, ställde ett ultimatum. Om inget har hänt inom ett år så går jag...


    Anonym (Bea) skrev 2021-06-28 17:40:27 följande:

    Linn:

    Han blev ledsen men sa "jag förstår dig". Sen inget mer. Får väl se hur det blir. Synd om förhållandet går i kras för jag älskar honom galet mycket.


    Låter som kalla fötter /30-årskris. Ni var ju väldigt unga när ni träffades och att då få känslan av att man ?missat nåt? är nog inte helt ovanlig. Tveksamt om du ska vänta ett helt år? Det kanske är bättre att få tag i en mer mogen man som vet vad han vill.
  • Anonym (Bea)

    Och 3 månader efter denna tråd blev jag gravid och vi har köpt hus, han verkar nöjd ändå ????

  • Mrs Moneybags
    Anonym (Bea) skrev 2022-04-22 11:56:31 följande:

    Och 3 månader efter denna tråd blev jag gravid och vi har köpt hus, han verkar nöjd ändå ????


    Nämen, vad kul!!! Grattis!  
    Vad härligt att få en sån positiv uppdatering! 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Bea) skrev 2022-04-22 11:56:31 följande:
    Och 3 månader efter denna tråd blev jag gravid och vi har köpt hus, han verkar nöjd ändå ????
    Vad härligt
Svar på tråden Hur ska jag förhålla mig till allt?