• Anonym (Mamma till en dotter)

    Snälla hjälp!!! Dotterns farmor förstår inte

    Hej! Nu måste jag har hjälp med min dotterns farmor. Min dotter har inte träffat henne på 2år. Och skrev sms att hon vill träffa dottern och hon ska ha dottern själv. Att hon hämtar henne och tror då att dottern klarar detta. Vi bor i Halmstad och hon i Karlshamn. Men det går inte skrev jag för hon har inte träffat dottern på länge. Dessutom är det samma med dotterns pappa att han har inte träffat sin dotter på ca. 6 månader. Dottern har separations ångest och selektiv mutism. Hon vill iinte åka utan mig. Jsg skrev till farmorn att det inte funkar. Hjälp!! Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Snälla hjälp!!! Dotterns farmor förstår inte
  • Anonym (oooo)
    Anonym (Mamma till en dotter) skrev 2021-07-03 10:01:49 följande:

    Hej! Nu måste jag har hjälp med min dotterns farmor. Min dotter har inte träffat henne på 2år. Och skrev sms att hon vill träffa dottern och hon ska ha dottern själv. Att hon hämtar henne och tror då att dottern klarar detta. Vi bor i Halmstad och hon i Karlshamn. Men det går inte skrev jag för hon har inte träffat dottern på länge. Dessutom är det samma med dotterns pappa att han har inte träffat sin dotter på ca. 6 månader. Dottern har separations ångest och selektiv mutism. Hon vill iinte åka utan mig. Jsg skrev till farmorn att det inte funkar. Hjälp!! Vad ska jag göra?


    Du har gjort helt rätt. Varför blir du så orolig? Det är inte farmor som bestämmer. Hon kan knappast komma och med våld hämta barnet, så du behöver inte göra något mer alls. Tjatar hon så bara upprepa att det inte fungerar och att du förklarat varför. Ge dig inte in i att försöka förklara igen. Skulle hon på riktigt vara så tokig att hon säger att hon kommer på en viss dag och hämtar, så ser du till att ni inte är hemma den dagen.
  • Anonym (Nä)

    Säg nej, det fungerar inte. Du vill inte och ditt barn vill inte. Ska de ses får de göra det tillsammans med dig.

  • Anonym (Nk)

    Det är väll jättekul att hon vill komma och umgås med barnet, kan du inte föreslå att ni gärna gör något tillsammans eftersom dottern inte träffat henne på två år? Liksom bara styr in konversationen på att ni ex ska gå på zoo/ bada/ fika/ lekpark tillsammans och nått om att det blir jättekul.

    Dumt ja av henne att tro att hon bara kan hämta henne efter så lång tid men i hennes värld är hon ju farmor och såklart man kan umgås då liksom. Men så har det varit corona och det är sorgligt att ingen kunnat ses och då vill man direkt börja där man kanske var innan pandemin och så tänker man inte riktigt.

  • Anonym (Linn)

    Du låter väldigt orolig och nästan rädd? Varför känner du så?

    Svara tex: Vad roligt att du vill träffa X. Ni har ju inte setts på två år så jag tänker att vi börjar i mindre skala. Vill du komma på fika/ses i parken hos oss/annat liknande förslag.

    Framhärdar farmor så får du svara att två år är mycket lång tid i ett barns värld. Att du tänker på ditt barns bästa och vill ta det i etapper. Och upprepa ditt erbjudande om en kortare träff. Sedan är det upp till farmor. Vill hon verkligen träffa sitt barnbarn så tackar hon ja. Är hon mest ute efter att bråka och få bestämma så tackar hon kanske nej.

    Du har då inte gjort något fel.

  • Anonym (Mamma till en dotter)
    Anonym (Tess) skrev 2021-07-03 11:02:00 följande:

    Hur gammalt är barnet?


    Min dotter är 8. Hon har även 2 diagnoser. Separationsångest och Selektiv mutism. Jag skrev till henne att det är bäst att börja o träffas lite först.
  • Drottningen1970

    Alltså vad då hjälp vad ska jag göra??

    Du fattar väl själv att det bara är att säga nej? Vad behöver du hjälp med? Om du tror att farmor tänker kidnappa barnet så ringer du polisen?.

  • Anonym (Ulrika)

    Jag håller med de andra om att du måste se till att börja i liten skala!
    För att övertala farmor får du utgå från att hon inte alls förstår dotterns svårigheter, förklara lite om dem, och säga att "det är ju så viktigt att de får en bra relation, och du vill inte riskera att det blir fel, för då kan dottern xxx, så därför är ditt förslag att ni gör yyy tillsammans, där dottern känner sig trygg och kommer att få ett positivt minne av stunden med farmor"

  • Anonym (Tess)
    Anonym (Mamma till en dotter) skrev 2021-07-03 11:09:50 följande:

    Min dotter är 8. Hon har även 2 diagnoser. Separationsångest och Selektiv mutism. Jag skrev till henne att det är bäst att börja o träffas lite först.


    Det borde lösa sig av sig självt om du låter svärmor träffa din dotter i ditt sällskap. Det märks väl då att hon inte går att lämna bort som andra 8åringar. Det brukar finnas anhörigkurser via habiliteringen, det vore nog bra om hon gick en sån om hon är inte redan gjort det. Du kanske kan få henne med på tåget genom att låta henne känna sig viktig och inkluderad
Svar på tråden Snälla hjälp!!! Dotterns farmor förstår inte