• Anonym (Kaffedraken)

    AnnaS

    Man ser ofta föräldrar klaga på att skolsköterska/BVC-sköterska reagerat på att barnen har högt BMI osv. Har även flera bekanta som råkat ut för detta.

    I samtliga av fallen som jag stött på IRL så är verkligen barnen överviktiga. Men föräldrarna verkar ALDRIG se det?! Man förbannad BMI-tabellerna som ?inte visar sanningen? och säger att barnen bara är kraftiga, storvuxna osv. Som utomstående ser man däremot barnens övervikt - för den är ofta tydlig. Föräldrarna måste även köpa kläder i större storlek och vika upp benen eller ärmarna, allt sitter tajt, men inte heller detta verkar de reagera på.

    När barnen är små ser de oftast bara lite runda ut men när de blir äldre så ?märks? BMI, med putmage och hela faderullan.

    Varför är det så? Ok att man blir blind för det man har nära men man måste väl se när barnen är större än alla kompisar, när inga kläder passar, OCH när sköterskan säger att nu är vikten farligt hög? Mina bekanta med tjocka barn är bra föräldrar och inga idioter ? men det är som att just vikt blir folk väldigt blinda för.

  • Svar på tråden AnnaS
  • Anonym (Kaffedraken)

    BMI är inget bra mått för barn (knappt ens för vuxna heller)! Det är bra att ha koll på barnens vikt och längdkurvor så klart, men BMI handlar om mått på gruppnivå men det är väldigt många som inte vet det utan tar det på individnivå och då kan det bli väldigt fel. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej, jag förstår inte heller. Det handlar nog om att man inte förstår att barn "ska" vara ganska beniga med synliga revben o.s.v. Så barn som i deras ögon ser "normala" ut - blir de förvånade att det klassas som övervikt. Det jag däremot kan tycka är dåligt är när vissa bvc-sköterskor säger det inför barnen, bättre att ringa sedan och ta det med enbart föräldern (men det är ju en helt annan historia).

    Har satt citationstecken på två ställen eftersom "ska" och "normala" inte ska misstolkas här...

    Själv har jag fyra barn. Äldsta mager som en sticka och har precis slutat vara underviktig enligt BMI (han är 5,5 år). Andra barnet är 4,5 år, och har för första gången ett BMI som INTE ligger på övervikt (tog tid för henne att bli av med sitt bebishull hon la på sig). Jag har definitivt sett att hon varit modell större - men sakta planat hela tiden. Vi föräldrar är smala, har vettiga idéer om mat och annat här hemma, är en aktiv familj med aktiva barn. Så varken vi eller BVC har oroat oss för hennes BMI, men jag har märkt att andra med barn i hennes (dåvarande) storlek var SÅ förvånade att deras barn klassades som överviktiga. De yngre två barnen verkar vara mer som äldsta - spinkiga, vilket vi också ser såklart.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (iii) skrev 2021-07-03 12:56:09 följande:

    BMI är inget bra mått för barn (knappt ens för vuxna heller)! Det är bra att ha koll på barnens vikt och längdkurvor så klart, men BMI handlar om mått på gruppnivå men det är väldigt många som inte vet det utan tar det på individnivå och då kan det bli väldigt fel. 


    Fast nej. Vikt och längdkurvor är också på gruppnivå. Om man ligger på en mycket högre viltkurva än längdkurva så väger man mycket. Och det syns, är min poäng. Jag har aldrig stött på ett barn med högt BMI som är smalt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    BMI säger inte alltid sanningen. Tex Augusti skriver läkare i min journal "patienten smal...." jag flyttar till ett annat landsting där läkaren kollar min vikt och längd (får BMI 28) då skriver läkaren "patienten överviktig" , detta alltså nästa månad i september. Jag har alltid haft högt BMI för min längd, mina bröst väger en del tex..

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (iii) skrev 2021-07-03 12:56:09 följande:

    BMI är inget bra mått för barn (knappt ens för vuxna heller)! Det är bra att ha koll på barnens vikt och längdkurvor så klart, men BMI handlar om mått på gruppnivå men det är väldigt många som inte vet det utan tar det på individnivå och då kan det bli väldigt fel. 


    Både vikt- och längdkurvor samt BMI är på gruppnivå. BVC har ingen personlig kurva för ditt barn som ditt barn ska följa, ditt barn jämförs mot en generell  kurva som är på gruppnivå. Och ett barn bör inte avvika för mkt mot den kurvan, dvs inte avvika för mycket mot genomsnittet (som är normalvikt/längd).

    Så nej, det du skriver stämmer inte. 
Svar på tråden AnnaS