• Anonym (Mamma­)
    Sun 4 Jul 2021 11:14
    1121 visningar
    13 svar
    13
    1121

    Mitt barn har nästan aldrig haft kompiskalas

    Min dotter fyller snart tolv och har inte haft kompiskalas sen hon fyllde 6.

    Hon vill ha, men vågar inte bjuda någon av rädsla att de inte skulle vilja komma. Vissa år har vi sett till att ha släktingar här åtminstone, men nu blir det andra året i rad där det bara blir vi föräldrar och hennes småsyskon.

    Jag vet inte riktigt vad jag vill med tråden, men det här gör mig så ledsen och jag vet inte vad vi ska göra för att lösa det. Kommer det vara något som ger spöken längre fram?

    Finns det någon här som hade det så under uppväxten? Hur har det påverkat er som vuxna?

  • Svar på tråden Mitt barn har nästan aldrig haft kompiskalas
  • Sun 4 Jul 2021 11:35
    #1

    Fast få 12-åringar har kompiskalas. Det man gör istället är att man bjuder ett par vänner - för övernattning - för att gå på restaurang osv. 

    Min dotter blir 13 i år och har inte haft kalas på flera år. 

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Sun 4 Jul 2021 11:38
    #2
    Alexi skrev 2021-07-04 11:35:00 följande:

    Fast få 12-åringar har kompiskalas. Det man gör istället är att man bjuder ett par vänner - för övernattning - för att gå på restaurang osv. 

    Min dotter blir 13 i år och har inte haft kalas på flera år. 


    Kalla det vad du vill, poängen är densamma. Hon har inte firat med jämnåriga sen hon var 6.
  • Anonym (A)
    Sun 4 Jul 2021 11:46
    #3

    Jag fyller år i Juli vilket betydde att alla var på semester när jag fyllde år. Firade med familj och min bästa vän varje år. Min bästa vän fyllde år 25 december så hon hade inte heller kalas, var bara jag och hennes familj. Tyckte väl att det var tråkigt att ständigt bara behöva ge presenter och aldrig få några men som vuxen har det knappast påverkat mig.

  • Sun 4 Jul 2021 12:14
    #4

    Att vara utan kalas är kanske inget problem, men att inte på 6 år haft kompisar som hon vet vill komma om hon bjuder dem är ju mycket värre. Är det inga kompisar hon brukar umgås med?

  • Anonym
    Sun 4 Jul 2021 12:27
    #5

    Jag hade ett kalas under hela min barndom. Mitt äldsta barn ville aldrig ha något, yngre barnet hade två eller tre kalas.

    Vi är normalfungerande vuxna alla tre numera.

    Jag förstår inte problemet.

  • Sun 4 Jul 2021 12:30
    #6
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-04 11:38:27 följande:
    Kalla det vad du vill, poängen är densamma. Hon har inte firat med jämnåriga sen hon var 6.
    Men hur kan ni ha låtit bli att bjuda kompisar när hon var sex-sju år om hon ville ha kalas? Har ni sagt till henne att det är risk att ingen kommer? I den åldern bjuder man ju ofta alla tjejer i klassen eller hela klassen osv. Varför har ni trott att andra inte ska komma?
  • Sun 4 Jul 2021 12:31
    #7

    Och den avgörande frågan är väl inte kalas utan om hon har några kompisar de övriga 364 dagarna på året? Har hon inte det är det ju där ni måste börja. Har man kompisar så kommer ju de när man bjuder in.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Sun 4 Jul 2021 12:37
    #8
    Alexi skrev 2021-07-04 12:30:38 följande:

    Men hur kan ni ha låtit bli att bjuda kompisar när hon var sex-sju år om hon ville ha kalas? Har ni sagt till henne att det är risk att ingen kommer? I den åldern bjuder man ju ofta alla tjejer i klassen eller hela klassen osv. Varför har ni trott att andra inte ska komma?


    Sista året hon ville bjuda var innan hon började förskoleklass, sen dess har hon inte vågat. Självklart har vi inte sagt så, det är hennes egna tankar. Hon har autism och får ångest av allt möjligt. Hon har en spärr att hon inte vill/vågar bjuda för hon är rädd att ingen ska komma, sen är hon ledsen efteråt.

    Hon var mobbad i sin förra skola, så även om hon har fina vänner i den här så vågar hon inte lita på att de faktiskt tycker om henne.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Sun 4 Jul 2021 12:38
    #9
    Anonym skrev 2021-07-04 12:27:28 följande:

    Jag hade ett kalas under hela min barndom. Mitt äldsta barn ville aldrig ha något, yngre barnet hade två eller tre kalas.

    Vi är normalfungerande vuxna alla tre numera.

    Jag förstår inte problemet.


    Du förstår inte problemet med att hon vill bjuda men inte vågar?
  • Sun 4 Jul 2021 12:42
    #10
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-04 12:37:12 följande:
    Sista året hon ville bjuda var innan hon började förskoleklass, sen dess har hon inte vågat. Självklart har vi inte sagt så, det är hennes egna tankar. Hon har autism och får ångest av allt möjligt. Hon har en spärr att hon inte vill/vågar bjuda för hon är rädd att ingen ska komma, sen är hon ledsen efteråt.
    Hon var mobbad i sin förra skola, så även om hon har fina vänner i den här så vågar hon inte lita på att de faktiskt tycker om henne.
    Och där kom rätt relevant information, åtta inlägg senare, du tycker inte den hade varit relevant från början?

    Men börja bjud hem hennes vänner i vardagen då. Så de kommer och umgås, äter hos er osv. Så behöver ju inte detta med kalas bli så stor grej. 
  • Anonym (Sara)
    Sun 4 Jul 2021 13:01
    #11

    Jag har en dotter som fyller 9 i höst. 

    Vi har aldrig haft hemmakalas av pga risken för att ingen då skulle komma. Istället har vi fått bjuda flott, badhuskalas, bowling osv. Då kommer folk!


     Hon umgås aldrig med någon på fritiden. Hon bli bjuden på kalas som alla andra och det har varit viktigt för oss att även hon ska ha kalas, därför har vi betalat för detta.  

  • Anonym (Minna­)
    Sun 4 Jul 2021 13:15
    #12

    Då tycker jag du gör såhär: stäm av med de närmaste vännernas föräldrar att deras barn kan komma, och så styr ni vuxna helt enkelt upp en mysig kalasträff med mat som de gillar (är de få så kan man ju kosta på lite mer avancerat än annars om man vill), mysig efterrätt eller glass/tårta och så kanske godis, läsk och chips till en bra film. Om det så kommer 2 kompisar så kan det bli ett jättefint firande för dottern. Poängen är att jag tycker ni ska styra upp det utan att hon är så värst involverad om hon mest blir nojig av det.


    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-04 12:37:12 följande:

    Sista året hon ville bjuda var innan hon började förskoleklass, sen dess har hon inte vågat. Självklart har vi inte sagt så, det är hennes egna tankar. Hon har autism och får ångest av allt möjligt. Hon har en spärr att hon inte vill/vågar bjuda för hon är rädd att ingen ska komma, sen är hon ledsen efteråt.

    Hon var mobbad i sin förra skola, så även om hon har fina vänner i den här så vågar hon inte lita på att de faktiskt tycker om henne.


  • Anonym
    Sun 4 Jul 2021 14:13
    #13
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-04 12:38:06 följande:

    Du förstår inte problemet med att hon vill bjuda men inte vågar?


    Du frågade om det påverkat en som vuxen.

    Jag ber om ursäkt att jag svarade på din fråga.
Svar på tråden Mitt barn har nästan aldrig haft kompiskalas