• Anonym (Evy)
    Sun 4 Jul 2021 17:52
    556 visningar
    12 svar
    12
    556

    Har jag för bråttom?

    Jag och min sambo har känt varandra i 2, 5 år, varit tillsammans nu i sommar 2 år och bott ihop 1 år och 4 månader.

    Vi älskar varandra, har det bra ihop, bor i en bostadsrätt(lägenhet) och har båda fasta jobb.

    I slutet av november 2020 tog jag upp barnfrågan med min kille. Han ville ha barn men vänta. Han tyckte inom 2 år, att vi då är gravida Eller har ett barn.

    Jag skulle kunna börja försöka skaffa barn nu till hösten, efter att vi båda har fått våra covid sprutor.

    Men har jag för bråttom? Borde vi vänta mer? Vara tillsammans längre? Min kille sa inom 2 år för snart 1 år sedan. Är 2,5 ihop att skaffa barn för tidigt?

    Har inte tagit upp detta förslag ännu till min kille att börja försöka i höst. Kanske tycker han vi ska vänta lite till som han tidigare nämnt, eller så är han redo..

  • Svar på tråden Har jag för bråttom?
  • Anonym (Mörka skogen­)
    Sun 4 Jul 2021 17:57
    #1

    Tycker inte alls det är för tidigt! Se till att ni pratar om att det inte alltid blir som man tänkt sig dock, det kan ta tid. Jag har blivit gravid väldigt snabbt men fått missfall. Så vill man väldigt gärna så kanske man kan prata lite om det. 

  • Anonym (Ghost­)
    Sun 4 Jul 2021 18:38
    #2

    Ja det är för tidigt, ni känner knappt varandra än, tyvärr. Ni har bott ihop ett år, det är väldigt kort tid. Varför har du sån panik med att skaffa barn? Håller du på att bli för gammal eller? Tagga ner. Om du tjatar på honom kommer det inte alls bli bra.

  • Anonym (Jo)
    Sun 4 Jul 2021 18:52
    #3

    Tycker  inte att det är för tidigt.

  • Anonym (Hhhh)
    Sun 4 Jul 2021 18:57
    #4

    Hur är ert förhållande? Stabilt, kärleksfullt?

    Hur är er ekonomiska situation?

    Hur gamla är ni?

  • Anonym (Evy) Trådstartaren
    Sun 4 Jul 2021 19:19
    #5
    Anonym (Mörka skogen) skrev 2021-07-04 17:57:15 följande:

    Tycker inte alls det är för tidigt! Se till att ni pratar om att det inte alltid blir som man tänkt sig dock, det kan ta tid. Jag har blivit gravid väldigt snabbt men fått missfall. Så vill man väldigt gärna så kanske man kan prata lite om det. 


    Okej, jag kommer ta upp det med honom försiktigt. Vill inte han ska känna sig tvingad eller stressad. Har du barn?
  • Anonym (Evy) Trådstartaren
    Sun 4 Jul 2021 19:21
    #6
    Anonym (Ghost) skrev 2021-07-04 18:38:09 följande:

    Ja det är för tidigt, ni känner knappt varandra än, tyvärr. Ni har bott ihop ett år, det är väldigt kort tid. Varför har du sån panik med att skaffa barn? Håller du på att bli för gammal eller? Tagga ner. Om du tjatar på honom kommer det inte alls bli bra.


    Okej. Ibland känner jag som du skriver, vi har inte känt varandra tillräckligt och ibland känner jag vi är redo.

    Jag har inte panik, det är mer en barnlängtan och min biologiska klocka säger väl till. Jag är 30 i år och killen 35.
  • Anonym (Evy) Trådstartaren
    Sun 4 Jul 2021 19:22
    #7
    Anonym (Jo) skrev 2021-07-04 18:52:48 följande:

    Tycker  inte att det är för tidigt.


    Tack för din respons.
  • Anonym (Evy) Trådstartaren
    Sun 4 Jul 2021 19:24
    #8
    Anonym (Hhhh) skrev 2021-07-04 18:57:58 följande:

    Hur är ert förhållande? Stabilt, kärleksfullt?

    Hur är er ekonomiska situation?

    Hur gamla är ni?


    Vårt förhållande är väldigt stabilt, vi har aldrig bråkat, kramas, pussas och håller om varandra typ jämt till vardags. Vi skulle kunna bli bättre på att kommunicera dock, iaf jag.

    Vi har stabil ekonomi. Fasta inkomster. Bor i bostadsrätt och har sparade pengar.

    Jag är 30 i år och killen 35.
  • Anonym (2 år)
    Sun 4 Jul 2021 19:25
    #9

    Vår son var beräknad exakt 2 år efter vår första dejt. Men då var vi 29 respektive 39. Vi hade koll på vad vi ville, och har redan från början haft det väldigt stabilt och lugnt i vår relation. Vi hade dessutom två bra löner, sparande och bra boende.

    Så jag skulle säga att det beror lite på er ålder. Är ni bägge i nedre halvan av 20-års åldern hade jag väntat något år. Är ekonomin ostadig hade jag nog startat sparande och gjort buffert först med. :)

  • Anonym (Evy) Trådstartaren
    Sun 4 Jul 2021 19:33
    #10
    Anonym (2 år) skrev 2021-07-04 19:25:11 följande:

    Vår son var beräknad exakt 2 år efter vår första dejt. Men då var vi 29 respektive 39. Vi hade koll på vad vi ville, och har redan från början haft det väldigt stabilt och lugnt i vår relation. Vi hade dessutom två bra löner, sparande och bra boende.

    Så jag skulle säga att det beror lite på er ålder. Är ni bägge i nedre halvan av 20-års åldern hade jag väntat något år. Är ekonomin ostadig hade jag nog startat sparande och gjort buffert först med. :)


    Okej :) fin berättelse. Så ni skaffade barn efter ca 1 år ihop?

    Jag är 30 och killen 35 år. Så vi är ju inte 20 längre
  • Anonym (Mörka skogen­)
    Sun 4 Jul 2021 19:37
    #11
    Anonym (Evy) skrev 2021-07-04 19:19:41 följande:
    Okej, jag kommer ta upp det med honom försiktigt. Vill inte han ska känna sig tvingad eller stressad. Har du barn?
    Gör så! Lycka till. :) 
    Inte än, har en på bakning. 
  • Anonym (2 år)
    Sun 4 Jul 2021 19:47
    #12
    Anonym (Evy) skrev 2021-07-04 19:33:34 följande:

    Okej :) fin berättelse. Så ni skaffade barn efter ca 1 år ihop?

    Jag är 30 och killen 35 år. Så vi är ju inte 20 längre


    Ja. För oss tog det ett litet tag att bli gravida, ca 8-9 månader så det är ju också en aspekt. För övrigt har vi försökt i nästan 3 år för ett efterlängtat syskon?.

    Vi beslutade att flytta ihop efter kanske 5 månader och sen att börja försöka 4-5 månader senare. Vi lät hans ålder spela roll i det beslutet, då han redan var närmare 40 så ville vi inte vänta bara för att. Känns det rätt så gör det och vi har haft det bra ihop. Gift oss efter det, byggt hus, pluggat och jobbat dubbelt med mera. Så vi har ändå haft prövningar. Samtidigt är det ett helt annat liv att ha barn - man behöver räkna med mindre partid och egentid under en period. Resa blir annorlunda. Med barn under 5 är det mest begränsat sen blir det friare och lättare igen.
Svar på tråden Har jag för bråttom?