• LejonSa

    Ge mig alla tips - blöjfri men bajsar i blöja

    Hej. Min son är 3,5 år. Blöjfri sedan ca 5-6 mån. Dag och natt. Men han vägrar bajsa i toalett. Eller snarare inte så att han vägrar. Han kan inte. Han vill ha blöja och stå. Han försöker gärna på toaletten men verkar inte kunna. Och vi vet inte hur mkt vi ska låta honom testa på toa då han alltid varit ett barn som lätt blir förstoppad och ibland när han suttit på toa för att bajsa och inte kunnat så har det sen gått över 1-2 dygn till han vill bajsa igen. Vi pressar aldrig. Ger honom alltid alternativet efter en stund att få blöjan just för att hindra förstoppning men då är det som att signalen att bajsa försvunnit och han känner sig ej nödig mer.

    Någon som känner igen. Hur har ni hjälpt barnet? Vet att det inte är helt ovanligt att barn en tid väljer att bajsa i blöjan. Men han vill ju bajsa på toaletten men får inte till det. I övrigt gick potträningen smärtfritt. Knappt några olyckor alls sedan han blivit blöjfri.

    Alla tips emottages. Tack!

  • Svar på tråden Ge mig alla tips - blöjfri men bajsar i blöja
  • S23

    Kan barnet tänka sig att börja med att bajsa med blöjan på på toaletten?

    Många barn tycker att det är obehagligt att bajsa utan blöja. De är inte vana vid att något ?lossnar? från kroppen på det sättet

  • LejonSa
    S23 skrev 2021-07-05 18:19:44 följande:

    Kan barnet tänka sig att börja med att bajsa med blöjan på på toaletten?

    Många barn tycker att det är obehagligt att bajsa utan blöja. De är inte vana vid att något ?lossnar? från kroppen på det sättet


    Det har vi försökt motivera till men han vill inte. Han säger att han är stor pojke och egentligen inte ska ha blöja och att man inte bajsar med blöja på toaletten. Jag tror inte han vet hur han ska göra när han sitter eftersom han annars står. Eller är det ens möjligt att inte veta hur man ska göra sittandes...?
  • Ellie

    Vi fick säga till att dottern skulle träna på att böja på benen när hon stod och bajsade i blöja. Lite i taget kunde hon böja dem när hon lutade sig mot något och till slut kunde hon sitta på huk med blöja. Vi klippte sedan hål i blöjan och hon hade den på toaletten. Större och större hål, tills det knappt fanns någon blöja kvar.

  • LejonSa
    Ellie skrev 2021-07-05 18:39:41 följande:

    Vi fick säga till att dottern skulle träna på att böja på benen när hon stod och bajsade i blöja. Lite i taget kunde hon böja dem när hon lutade sig mot något och till slut kunde hon sitta på huk med blöja. Vi klippte sedan hål i blöjan och hon hade den på toaletten. Större och större hål, tills det knappt fanns någon blöja kvar.


    Tack för tipsen! Med hål i blöjan. Han sa faktiskt det själv idag. Att vi borde klippa hål i den. Men när det väl kom till kritan ville han inte. Tycker detta börjar bli jobbigt för han tycker själv det är jobbigt också. Märker att han skäms lite av att be om blöjan för att bajsa. Även om vi under ett par veckor nu inte ordat alls om det för att inte göra det mer jobbigt för honom. Men nu känner jag att vi måste ta tag i detta.

    Någon mer med tips??
  • Ellie
    LejonSa skrev 2021-07-25 23:50:44 följande:

    Tack för tipsen! Med hål i blöjan. Han sa faktiskt det själv idag. Att vi borde klippa hål i den. Men när det väl kom till kritan ville han inte. Tycker detta börjar bli jobbigt för han tycker själv det är jobbigt också. Märker att han skäms lite av att be om blöjan för att bajsa. Även om vi under ett par veckor nu inte ordat alls om det för att inte göra det mer jobbigt för honom. Men nu känner jag att vi måste ta tag i detta.

    Någon mer med tips??


    I början klippte vi vara ett litet streck, dvs det blev inget hål ändå. Hålet klipptes successivt större och efter kanskecnågon vecka var det så stort att något kunde komma ut. Då var det inte längre otäckt med hål.
  • LejonSa
    Ellie skrev 2021-07-26 02:49:29 följande:

    I början klippte vi vara ett litet streck, dvs det blev inget hål ändå. Hålet klipptes successivt större och efter kanskecnågon vecka var det så stort att något kunde komma ut. Då var det inte längre otäckt med hål.


    Men då satt hon alltså på toaletten/pottan då?

    Vår son vill ju ej sätta sig på toa (inga problem alls när han ska kissa). Det låser sig då och han får ej ut något...
  • Ellie
    LejonSa skrev 2021-07-26 06:43:57 följande:

    Men då satt hon alltså på toaletten/pottan då?

    Vår son vill ju ej sätta sig på toa (inga problem alls när han ska kissa). Det låser sig då och han får ej ut något...


    Inte från början, men till slut kom det något i blöjan sittandes på toaletten. Vi hade en sådan toasits med stege man kan ha fötterna på.
Svar på tråden Ge mig alla tips - blöjfri men bajsar i blöja