• Anonym (Cowboy)

    5 åring avvikande ögonkontakt?

    Vår son är 5 år. Alltid varit lite före jämnåriga v g språket och inlärning. Läser sedan han var 4 år osv. Lite svårare socialt med kompisar. Inte så att han hamnar i konflikter. Absolut inte. Mer att han inte riktigt vet hur han ska leka alla gånger. Men det har blivit bättre. Förskolan har jobbat mkt med honom.

    Idag har han kompisar på fsk. Men är fortf en som gärna tyr sig till oss föräldrar och/eller andra trygga vuxna.

    Dock senaste året som han kommit igång med kompisar osv. Och då känns det som han typ tar igen förlorade år eller vad man ska säga. Från lugn följsam flexibel pojke till mer bus, stoj och stim och svårt att kontrollera sina impulser - nästan lite drag åt det överaktiva men ändå inte. Inget hyper barn.

    Märker dock mer o mer att han inte riktigt tar ögonkontakt. Något jag märkt mer sen ca 6 mån tillbaka. Han svarar på tilltal och alltid gjort. Ger oss ögonkontakt - tar kontakt spontant, visar intresse för oss i familjen och vill dela upplevelser och saker med oss. Men däremot kan jag se att t ex folk han inte träffar dagligen eller bara träffar snabbt t ex mina kollegor eller så. Då tittar han inte på dom när de pratar med honom. Och de får ibland upprepa sin fråga två ggr eller att jag säger t ex nu ställde xx en fråga och då svarar han. Ibland tittar han då på dom ibland inte. Ofta gör han då något annat. Som t ex idag på mitt jobb. Studsade med en boll och tittade då inte upp när någon pratade med honom. Men svarade på frågorna och la till mer information på det också. Berättade hur gammal han var och att han snart ska börja skola, spontant.

    Egentligen tänker jag inte så mkt kring det. Att han inte alltid möter blick. Men ändå dök fundering upp idag. Gör 5-6 åringar så?

    Han har som sagt alltid mött oss. Sedan bebistiden. Jollrat. Givit svarsleedende. Skojat och skrattat tillsammans med oss osv.

    Vad får ni för tankar?

  • Svar på tråden 5 åring avvikande ögonkontakt?
  • jrockyracoon

    Min tanke är att det låter som en fin kille.

    Det här med avsaknad av ögonkontakt behöver ju inte betyda något särskilt - han har ju dessutom adekvat ögonkontakt med familjemedlemmar om jag förstod dig rätt. Jag skulle absolut inte dra några starka slutsatser om någon diagnos baserat på det du har berättat. Avsaknad av social interaktion brukar ju handla om autism av någon form, men det finns också barn som inte har autism som är tafatta socialt. När barn är så små som 5 år brukar det vara vanskligt att dra slutsatser om diagnoser om det inte är helt uppenbart. Det som kan påminna om autistiska drag för en 5-åring kan vara helt borta när barnet blivit 10. De utvecklas så snabbt i den åldern. Sen finns det också väldigt många barn som har autistiska drag utan att kunna nå upp till en diagnos.

    Kanske du kan öva med honom att hålla ögonkontakt och försöka få honom att förstå att det är något man helst ska göra när man träffar andra människor.

    I all den här diagnostikyran glömmer vi ofta bort att barn inte kan allt automatiskt. Ibland behöver de faktiskt de vuxnas hjälp att knäcka vissa koder för social interaktion. 

  • Anonym (Dina)
    Anonym (Cowboy) skrev 2021-07-05 18:13:59 följande:

    Vår son är 5 år. Alltid varit lite före jämnåriga v g språket och inlärning. Läser sedan han var 4 år osv. Lite svårare socialt med kompisar. Inte så att han hamnar i konflikter. Absolut inte. Mer att han inte riktigt vet hur han ska leka alla gånger. Men det har blivit bättre. Förskolan har jobbat mkt med honom.

    Idag har han kompisar på fsk. Men är fortf en som gärna tyr sig till oss föräldrar och/eller andra trygga vuxna.

    Dock senaste året som han kommit igång med kompisar osv. Och då känns det som han typ tar igen förlorade år eller vad man ska säga. Från lugn följsam flexibel pojke till mer bus, stoj och stim och svårt att kontrollera sina impulser - nästan lite drag åt det överaktiva men ändå inte. Inget hyper barn.

    Märker dock mer o mer att han inte riktigt tar ögonkontakt. Något jag märkt mer sen ca 6 mån tillbaka. Han svarar på tilltal och alltid gjort. Ger oss ögonkontakt - tar kontakt spontant, visar intresse för oss i familjen och vill dela upplevelser och saker med oss. Men däremot kan jag se att t ex folk han inte träffar dagligen eller bara träffar snabbt t ex mina kollegor eller så. Då tittar han inte på dom när de pratar med honom. Och de får ibland upprepa sin fråga två ggr eller att jag säger t ex nu ställde xx en fråga och då svarar han. Ibland tittar han då på dom ibland inte. Ofta gör han då något annat. Som t ex idag på mitt jobb. Studsade med en boll och tittade då inte upp när någon pratade med honom. Men svarade på frågorna och la till mer information på det också. Berättade hur gammal han var och att han snart ska börja skola, spontant.

    Egentligen tänker jag inte så mkt kring det. Att han inte alltid möter blick. Men ändå dök fundering upp idag. Gör 5-6 åringar så?

    Han har som sagt alltid mött oss. Sedan bebistiden. Jollrat. Givit svarsleedende. Skojat och skrattat tillsammans med oss osv.

    Vad får ni för tankar?


    Barn mognar olika och bristande ögonkontakt kan ha flera orsaker. Det kan bero på vanlig blyghet, eller till och med en oupptäckt synnedsättning. I din sons fall låter det mest som blyghet.

    Visst skulle det du beskriver kunna vara milda autistiska drag. Men om allt fungerar med vänner och skola och så vidare så finns ingen orsak att utreda honom.

    Han låter som en både smart och fin pojke. Så oroa dig inte.
Svar på tråden 5 åring avvikande ögonkontakt?