• Anonym (tali)

    300 kr för "kött", 400 kr för "resten". Går det?

    I veckan alltså. En 21-åring tjej, en 16-årig kille och en hund.

  • Svar på tråden 300 kr för "kött", 400 kr för "resten". Går det?
  • Anonym (tali)
    Anonym (D) skrev 2021-07-07 17:09:14 följande:

    Kontakta gärna kyrkan. Har ni tur kan de hjälpa till med matkasse, men kanske också stötta er med praktiska frågor och ge emotionellt stöd. 

    Se vad ni har i kyl, frys och skåp. Vill du ha tips på vad man kan laga av det ni redan har, skriv gärna här så kan du säkert få tips. 

    Är det tomt på mat hemma så kan du kontakta soc och hävda nöd och framhäv att ni är i en krissituation och att din bror är 16 år. Nödansökan måste de behandla snabbt. Ni ska inte behöva fundera om ni har råd med mat i en sådan här situation. 


    Jag skulle gärna få lite tips på mat. Mest för att jag själv inte orkar tänka. Det finns en påse prinskorv i kylen och en påse kysklingfile i frysen, och en bit kassler. Sen finns det också några ägg i kylen och en lök, fond och tomatpure och soja. Ketchup och senap och sambal. I skafferiet finns lite makaroner, spaghetti, grötris, olja, havregryn, rågmjöl, grahamsmjöl och bakgrejer som typ vaniljsocker och bakpulver och sånt. En finns det en nästan hel rostfralla i frysen också och lite spenat och broccoli och blandade grönsaker. Och 42 kryddburkar och kryddkvarnar,
  • Anonym (Ee)

    Kolla in portionenundertian om ni kan tänka er vegetariskt ibland, mycket mat för lite och ibland är varorna på extrapris så då blir det riktigt billigt. Kort datum och extrapris är fantastiskt, här kan app/hemsidan (gillar sidan mer) Matpriskollen hjälpa att se vilken butik som har bäst pris på något.


     


    Beklagar!

  • Anonym (turioe)

    Klart det går, problemet är väl att det inte blir så fett. Försök att göra rejäla storkok, köpt varor med kort utgångsdatum och kanske även titta på matsmart eller liknande för torrvaror. Blir nog inte så mycket extravaganser alls. Ni kan inte plocka på er ett extrajobb eller liknande? Inga som kan hjälpa till ekonomiskt, tänker typ släktingar eller dylikt?

  • Anonym (tali)
    Ordinär Man skrev 2021-07-07 17:18:10 följande:

    Min gissning är att du och din bror utgör dödsboet. Problemet här är att du inte är hans förmyndare. Samtidigt är dödsboet skyldig att sköta ekonomin.

    Ring Skatteverket och begär ett dödsfallsintyg. Där står viktiga uppgifter om den döds och er.

    Kruxet här är att du ensam inte har behörighet till den dödes/dödsboets bankkonto, utan det är du och din brors förmyndare. Detta kan ställa till problem.

    Kommer det räkningar så kontakta alltid den som skickat räkningen och förklara situationen. Om jag minns rätt är de enligt lag skyldiga att hålla inne med betalningskraven en tid.

    Vidare är det mycket begränsat vad dödsboets pengar kan användas till. Vanliga dagliga utgifter fungerar inte till exempel.

    Osv ...


    Fast jag är i alla fall tillfälligt tillförordnad förmyndare för lillebror. Tror jag, något sånt. Jag fick i alla fall ett papper i fredags som jag skrev på och de förklarade att det var för att jag skulle kunna skriva på papper och sånt åt lillebror tills de kan hitta någon. 

    I övrigt vill jag mest bara att vi ska kunna äta mat och överleva på pengarna jag har tills jag får den lilla lön jag hann tjäna ihop i juni, utbetalning i juli.
  • Anonym (D 2)
    Anonym (tali) skrev 2021-07-07 17:51:33 följande:
    Fast jag är i alla fall tillfälligt tillförordnad förmyndare för lillebror. Tror jag, något sånt. Jag fick i alla fall ett papper i fredags som jag skrev på och de förklarade att det var för att jag skulle kunna skriva på papper och sånt åt lillebror tills de kan hitta någon.  I övrigt vill jag mest bara att vi ska kunna äta mat och överleva på pengarna jag har tills jag får den lilla lön jag hann tjäna ihop i juni, utbetalning i juli.

    Du är inte skyldig att försörja din bror. Med tiden kommer det säkert att ordna sig med hjälp av barnpension och dylikt, men tills dess behöver ni be soc om ekonomiskt stöd så att han har råd att äta sig mätt.
  • Anonym (D)

    Några mattips tips: 
    Korvgryta med prinskorv,, ketchup, tomatsås/tomatpuré, buljong. Ta gärna i lite mjölk/grädde. Servera med pasta. 

    Risotto på grötris, smaksatt med kassler. Inspiration från: sverigesradio.se/artikel/6065566
    Finns inte ost kan man t.ex. ha i lite grädde. 

    Alternativt förenklad Jambalaya- stek lök, vitlök, paprikapulver, kassler i småbitar. Använd grötriset  och buljon, och ha även i lite frysta grönsaker. Lök, vitlök och kassler ger mycket smak, 

    Asiatisk kyckling - stek kyckling i bitar, krydda med vitlök, sambal, soja, ha gärna i lite grönsaker och använd spaghetti som nudlar till. 

    Kassler kan också ge smak till pastasås. T.ex. någon form av Carbonara, med stekt kassler,  ägg och  pastavatten.  

    Man kan baka gott bröd väldigt enkelt. Kolla på bakpulverbröd och kalljäst bröd. 

    Kan du och din bror kanske få äta hos vänner? Sällskap, slippa laga mat, och minska matkostnader. 

    Hade någon av mina vänner varit i er situation hade det varit självklart att ni hade kunnat få komma över och äta, eller så hade jag gärna levererat lite hemlagad mat.

    Ni har tillräckligt mycket att hantera ändå. 

    Krasst sett kommer kommunen undan billigt när du tar ansvar för din bror och de slipper betala för en fosterfamilj. 

    Jättebra om du kan fortsätta ta hand om honom genom att han bor med dig och att du stöttar honom, men du ska inte behöva ta ekonomiskt ansvar för honom. 

    Kontakta gärna soc och förklara att du behöver få matpengar för din bror för att ni ska slippa vända på varenda krona i den här krissituationen. 

    Du förväntas att försörja dig själv, men du är inte försörjningsansvarig för din bror.

  • Anonym (H)
    Ordinär Man skrev 2021-07-07 17:18:10 följande:

    Min gissning är att du och din bror utgör dödsboet. Problemet här är att du inte är hans förmyndare. Samtidigt är dödsboet skyldig att sköta ekonomin.

    Ring Skatteverket och begär ett dödsfallsintyg. Där står viktiga uppgifter om den döds och er.

    Kruxet här är att du ensam inte har behörighet till den dödes/dödsboets bankkonto, utan det är du och din brors förmyndare. Detta kan ställa till problem.

    Kommer det räkningar så kontakta alltid den som skickat räkningen och förklara situationen. Om jag minns rätt är de enligt lag skyldiga att hålla inne med betalningskraven en tid.

    Vidare är det mycket begränsat vad dödsboets pengar kan användas till. Vanliga dagliga utgifter fungerar inte till exempel.

    Osv ...


    TS måste inte ta tag i detta.
  • Ordinär Man
    Anonym (tali) skrev 2021-07-07 17:51:33 följande:
    Fast jag är i alla fall tillfälligt tillförordnad förmyndare för lillebror. Tror jag, något sånt. Jag fick i alla fall ett papper i fredags som jag skrev på och de förklarade att det var för att jag skulle kunna skriva på papper och sånt åt lillebror tills de kan hitta någon. 

    I övrigt vill jag mest bara att vi ska kunna äta mat och överleva på pengarna jag har tills jag får den lilla lön jag hann tjäna ihop i juni, utbetalning i juli.
    Så bra! Hade ingen aning om hur det funkar.

    När någon dör brukar det ringa folk och beklaga sorgen, undra hur man har det, och hur det blir med begravningen. Efter begravningen är det stendött.

    Är det ingen som ringt och undrat hur du och din bror har det?
  • Ordinär Man
    Anonym (H) skrev 2021-07-07 20:22:03 följande:
    TS måste inte ta tag i detta.
    Jovisst måste hon det. TS är vuxen, hon är dödsboet i och med förmyndarskapet. Så hon är skyldig att förvalta dödsboet.

    Grundläggande familjerätt borde i allra högsta grad vara obligatoriskt på gymnasiet!
  • Anonym (H)
    Ordinär Man skrev 2021-07-07 21:32:08 följande:

    Jovisst måste hon det. TS är vuxen, hon är dödsboet i och med förmyndarskapet. Så hon är skyldig att förvalta dödsboet.

    Grundläggande familjerätt borde i allra högsta grad vara obligatoriskt på gymnasiet!


    lagen.nu/1958:637
Svar på tråden 300 kr för "kött", 400 kr för "resten". Går det?