• noname2see

    Magsjuka från helvetet

    Hej, för att få lite hopp om livet så tänkte jag att jag skulle kanske få lite svar här gällandes magsjuka.

    Jag har haft en magsjuka från helvetet nu i snart 1 vecka. Det första symptomen började i slutet av förra veckan. Väldigt trött, spydde i två dagar och väldigt mycket diarré, hemska buksmärtor, var i princip sängliggandes i 3 dagar. Kunde knappt gå, kunde inte sitta upp för det orsakade smärtor i buken. Det blev en vända in till sjukhuset pga buksmärtorna och uttorkning. På sjukhuset kunde dem inte hitta några fel på mig eller min mage. Diarréerna har nu avtagit och men har spytt både igår och idag en gång. Tror dock inte det är i samband med min magsjuka utan mer att jag blir så utmattad när jag ska gå på toaletten och dylikt.

    Nu till mina funderingar, som ni förstår så har inte jag lyckats få i mig så mycket mat under denna helvetes veckan. Vätska och resorb har inte varit några problem. Jag har nu börjat försöka få i mig lite mat som är snäll mot magen i små mängder för att vänja magen. Men så fort jag äter så har jag diarré igen efter en stund? Är detta vanligt? Är det något jag gör fel? Vill så himla gärna slippa detta nu, det har tagit mycket på mina krafter och vill inget annat än bli frisk nu! :(

  • Svar på tråden Magsjuka från helvetet
  • Jag är bara jag

    Din stackare! Jag förstår känslan. Min värsta magsjuka resulterade i flera kilos viktnedgång. Problemet de flesta gör är att äta för mycket för fort. Man får ta det väldigt lugnt och bara äta små mängder förstoppande mat. Vitt bröd, ost och ljummet te i princip. Lite salta kex kanske för salt behöver man i små mängder. I takt med att man får behålla mer ökar man maten.

  • Anonym (Laktos)

    Skippa allt med laktos i några veckor. Magen kan bli känslig mot det efter rejäl magsjuka.

  • Anonym (Frida)

    Ät och drick lite i taget, men ofta!
    Klar dryck, som vatten, saft (helst med socker), osv.
    Mild mat som vitt bröd, salta kex, salta pinnar. Senare kokt potatis, ris, kokt fisk eller kyckling.
    Undvik alla mjölkprodukter, stekt mat samt mat med mycket fett, fibrer och kryddor.

Svar på tråden Magsjuka från helvetet