• Anonym (Förtv­ivlad hypoko­ndrike­r)
    Fri 9 Jul 2021 18:02
    543 visningar
    5 svar
    5
    543

    Sjukligt orolig för dottern

    Hej.

    Jag vill börja med att skriva att jag går hos psykolog varje fredag och jag lider bla av diagnosen GAD. Jag får även panikattacker.

    Jag har en dotter på 7 år som jag är extremt orolig för hela tiden. Det är tankar på allt ifrån att hon skulle ha cancer, dö i sömnen, dö av ett hjärtfel etc etc.

    Så här håller tankarna på dag in och dag ut. Jag är extremt orolig för att något ska hända henne. Hon är född frisk och är en positiv och glad liten tjej. Växer som hon ska och är aktiv.

    Jag förstår och inser att mitt beteende/tankar är sjukliga och det är bara en tidsfråga innan det smittar av sig på dottern, vilket självklart är det absolut sista jag vill! Jag vill inte att hon också ska utveckla GAD eller andra psykiska åkommor.

    Jag försöker så mycket jag bara kan med att inte berätta om mina tankar för henne, men hon märker ju att jag blir helt hysterisk vid minsta lilla grej.

    När hon var mindre satte hon i halsen vid ett par tillfällen och det var något av det värsta jag varit med om. Senaste gången det hände var för flera år sedan vid frukosten och då fick jag nästan inte ut maten. Jag såg framför mig hur min dotter dog. Samtidigt agerade jag instinktivt och fick ut det som satt i halsen. Efter detta tror jag att hon ska sätta i halsen varenda gång, vilket hon självklart inte gör, men jag sitter som på nålar.

    Att jag blivit så extremt överbeskyddande gällande dottern bottnar i att jag blev extremt pressad till abort under graviditeten av både fadern samt mina egna familjemedlemmar.

    Jag är runt 35 år i dagsläget om det är av betydelse.

    Jag orkar verkligen inte ha det såhär längre. Finns det någon som har något tips att ge?

  • Svar på tråden Sjukligt orolig för dottern
  • Anonym (V)
    Fri 9 Jul 2021 19:14
    #1

    Fast du går hos en psykolog 
    Be denne om tips.. 

  • Anonym (A)
    Fri 9 Jul 2021 19:17
    #2

    Fråga psykologen

  • Anonym (S)
    Fri 9 Jul 2021 21:43
    #3

    Som de andra säger är det väl just sådant här som din psyko,og bör kunna hjälpa dig med. Men några tips,.

    - När orstankarna kommer, tänk då att " nu kommer en orostanke igen, den kommer vara här en stund men så småningom förvsinner den". Det vill säga fokusera på att det är en tanke som kommer och acceptera den tanken som just den tanke det är.

    - Försök resonera logiskt med dig själv. Vad är det viktigaste för dig, jo vara en bra förälder,hur kan jag varaen bra förälder här och nu, jo genom att vara närvarande lyssna på barnet och skratta tillsammans. Det vill säga att oavsett vad som än kan hända sen är det bösta du kan göra här och nu att vara närvarande med ditt barn

    - avslappningsövningar och meditationsövningar

    - Fysisk träning

    - Att tidsbestämma en viss tid på dagen (tex en halvtimme en specifik tid) när du får oroa dig hur mycket du vill. När orostankarna dyker upp u der dagen "sparar" du dem till den tiden.

    - För loggbok under några veckor där du skriver upp när orostankarna dyker upp (det finns särskilda scheman för detta aom du bör kunna få av din psykolog).

    Äter du medicin?

  • Sat 10 Jul 2021 01:37
    #4

    Jättebra att du går och pratar med någon om hur du mår. Jag tänker på din oro för att dottern ska sätta något i halsen. Har du gått någon första-hjälpen kurs? Prata gärna med din psykolog och fråga om det skulle kunna vara något för dig. Jag tänker att om du går en kurs så att du vet vad du ska göra, om något händer, så kanske det kan göra dig lugnare att du vet precis hur du ska agera. 

    Lycka till! 

  • Sat 10 Jul 2021 01:37
    #5

    Jättebra att du går och pratar med någon om hur du mår. Jag tänker på din oro för att dottern ska sätta något i halsen. Har du gått någon första-hjälpen kurs? Prata gärna med din psykolog och fråga om det skulle kunna vara något för dig. Jag tänker att om du går en kurs så att du vet vad du ska göra, om något händer, så kanske det kan göra dig lugnare att du vet precis hur du ska agera. 

    Lycka till!

Svar på tråden Sjukligt orolig för dottern