• Anonym (MaryL­ou)
    Fri 9 Jul 2021 21:43
    362 visningar
    11 svar
    11
    362

    När slutade era barn med ALLT snuttande?

    Av nyfikenhet: När slutade era barn med både amning, napp och nappflaska? Och slutade de frivilligt eller var ni tvungna att avvänja dem?

    Jag undrar då jag vill avveckla amningen för min ettåring som vägrar napp eller något annat substitut.

  • Svar på tråden När slutade era barn med ALLT snuttande?
  • Fri 9 Jul 2021 21:49
    #1

    Barn 1: 12,5 månader. Han ville plötsligt varken ha flaska eller napp.

    Barn 2: 2 år och 1 månad. Tog bort sista amningsmålet då. Hade ingen napp.

    Barn 3: 1 år och 8 månader idag - vet inte hur vi ska få honom att ge upp nappen...

    Barn 4 är bara halvåret, så hon ammar på.

    Var enklast med ettan såklart, som bara plötsligt valde själv. Tvåan gick det att resonera med att sluta. Trean är fasen svår...... Envisast av alla mina barn, med råge. Har i alla fall börjat dra ner ordentligt på hans nappanvändande. Han får bara ha den när han ska sova - tills han somnar. Sedan tar vi den (återfås på samma vis om han vaknar).

  • Fri 9 Jul 2021 21:52
    #2

    Barn 1: Tog varken napp eller flaska. Vägrade i stort sett all mat och ville bara amma. Vid 10 månader gick jag tillbaka. Då hade vi aldrig fått i honom mer mat än några skedar i stöten - oavsett om jag var hemma eller inte. Men han åt lite spritt under dagen. Min tanke var att amma på eftermiddagarna men eftersom jag var borta från han vaknade tills ca 17 blev det mest konstigt så vid ca11-12 månader var amningen helt borta. Då hade det ändå, fram till jag började jobba, varit snabbaste sättet att natta.

    Barn 2: Introducerade napp redannpå BB eftersom det varit jobbigt att storebror inte tog. Runt sex månader fasade vi in välling och det här barnet accepterade flaska. Slutade amma runt 8-10 månader när jag började jobba. Hon fortsatte med nappflaska till ca 2 års ålder. Fortsatte med napp dagtid till ca 1,5 år (vi bestämde att nu gällde napp bara när man sov eller om man var ledsen). Fortsatte med napp på natten till ca 3,5 år. Då hade vi pratat om det och hon bestämde själv att hon ville ge den till tomten.

  • Anonym (2 olika)
    Fri 9 Jul 2021 21:54
    #3

    Barn 1: amning- tvungen sluta vid 9,5 månad, napp dagtid- slut före året, napp på kvällen- strax före 3

    Barn 2: 3 år gammal, ammar än, har napp när han ska sova. Hnb:are. Man gör det som funkar då...

  • Anonym (Gröt)
    Fri 9 Jul 2021 21:54
    #4

    Amning: Exakt 9 månader. Hade då trappat ner i ett par månader, för barnet tappade intresset snabbt när det började få vanlig mat.

    Nappflaska: Började aldrig, vi behövde aldrig ge ersättning och skippade välling helt.

    Napp: Drygt 3 år, men sista 1,5 åren var det bara på natten. Vi pratade om att sluta i ett par månader och till slut bestämde barnet att det ville "skicka napparna till tomten".

  • Fri 9 Jul 2021 22:12
    #5

    Barn 1: vägrade nappen tills jag slutade amma strax efter ettårsdagen, hade sedan nappen tills hen var 5. Aldrig nappflaska.


    Barn 2: hade nappflaska till kanske 15-18 månder, tills vi slutade med mjölkmåltider. Napp till någon månad innan treårsdagen.

  • Sat 10 Jul 2021 19:04
    #6

    Barn 1: slutade med napp och nappflaska vid 3,5 års ålder, bestämde ett datum tillsammans med honom och slutade tvärt den dagen.

    Barn 2: ville aldrig ha napp, men ammades, slutade amma strax innan 1 år och började med nappflaska, slutade med den när han var strax över 2,5 år, då han skulle sluta med blöja.

    Barn 3: ville aldrig ha napp, ammades till hon var 1 år och 10 mån och hon började aldrig med nappflaska efter det.

  • Glinda från Oz
    Sat 10 Jul 2021 21:03
    #7

    Jag slutade amma vid 9 månader, det var mitt beslut. Napp introducerade jag aldrig, nappflaska var hon runt 3 år när hon slutade med, också mitt beslut. 

    Sluta bara med amningen och var mentalt förberedd på att det kommer bli mycket skrik, gråt och utbrott under en period. Det kommer ordna sig av sig självt med tiden. I djurriket är det ofta mamman som bestämmer sig för att sluta dia till ungarnas protester, det är som det ska vara. 

  • Anonym (Plutt­en)
    Sat 10 Jul 2021 21:05
    #8

    Barn 1. 12 månader då jag slutade nattamma.

    Barn 2. 3,5 år. Då lyckades hon sluta suga på tummen.

  • Anonym (Bibi)
    Sat 10 Jul 2021 22:13
    #9

    Barn ett var drygt tre år. Vi var på Kolmården, och hon såg nappkistan där man kan lämna sin napp till Bamse. Vi sa på skoj att om man var stor nog att sluta med napp var man även stor nog att handla i Katta Los godisaffär, och hon nappade direkt på det. Hon fick välja vad hon ville och valde en zoo-klubba för två kronor. Direkt efter blev hon stungen av ett bi, och då ångrade hon sig. Men nappen var borta, och hon har klarat sig utan sedan dess.

    Barn två är över sju år och har fortfarande napp. Han har flera diagnoser, och vi tycker att summan av för- och nackdelar väger över till nappens fördel. Han får alltså ha kvar nappen trots att det inte är bra för tänderna. Den signalerar trygghet och lugn, och är ovärderlig i vissa situationer, kan avvärja rejäla affektutbrott. Men den är dålig för bettet, och för talutvecklingen, så vi försöker hitta en balans. Förutom napp tuggar han på sina fingrar.

  • Sat 10 Jul 2021 22:25
    #10

    Barn 1:

    Drygt 3 när vi tog bort nappen (som var den sista).

    Slutade amma vid 11 mån. Flaska var aldrig nån grej.

    Barn 2: slutade med napp några månader före treårsdagen. Kan fortfarande dricka vatten ur nappflaska ibland men väldigt oregelbundet.

    Slutade amma vid 13 mån.

  • Sat 10 Jul 2021 22:48
    #11

    Sonen tog glatt bröstet, flaska och napp sedan födseln. Slutade amma vid 6 månader. Det var mitt val men eftersom han alltid också fått flaska så var det inget han reagerade på. Slutade med flaska (ersättning) vid ca ett år, forsatte med välling någon månad till. Barnet signalerade själv att han inte var intresserad. Slutade med napp vid 2,5 år. Han hade då den bara på kvällstid och vi tog bort den när vi var på semester. Han frågade efter den ett par kvällar sen var det bra med det.

Svar på tråden När slutade era barn med ALLT snuttande?