• Sat 10 Jul 2021 08:41
    971 visningar
    10 svar
    10
    971

    Hemorrojder ????

    Känner att jag inte kan vara ensam i världen med detta problem? Har i flera år haft hemska smärtor, användt både stolpiller och salvor, käkat smärtstillande men inget hjälper. Varit kontakt med sjukvården 3 gånger. Men jag får ingen hjälp därifrån alls. Sist jag var där nu i april så skrev läkaren ut naproxen att ta vid behov och sa att jag ska fortsätta med salva och stolpiller. Jag står inte ut med att ha så jävla ont. Någon med samma problem som har något bra tips på hur man ska kunna bli av med smärtan eller iaf göra så den blir mer hanterbar. Orkar snart inte mer ????

  • Svar på tråden Hemorrojder ????
  • Anonym (Tips från coache­n)
    Sat 10 Jul 2021 08:46
    #1

    Använder du en sån där sittring? Det ska tydligen underlätta.

  • Anonym (Tips från coache­n)
    Sat 10 Jul 2021 08:50
    #2

    Hur ser kosten ut? Har du hård avföring kan det göra saken värre. Det är också viktigt att röra på sig, då motioneras tarmarna också.

    Om hemorrojderna är stora ska man kunna ta bort dem på olika sätt.

    Och fortsätt tjata på dina läkare!! Ingen ska behöva gå omkring så där en längre tid.

    www.1177.se/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/andtarmsoppning/hemorrojder/

  • Anonym (Rojde­n)
    Sat 10 Jul 2021 09:39
    #3

    Motionera på något sätt dagligen och håll vikten normal, och avföringen mjuk.

    Jag får mer problem om jag går upp i vikt och sitter stilla.

  • Anonym (U)
    Sat 10 Jul 2021 10:08
    #4

    Har du diskuterat att ta bort dem med läkaren?

    Läs också om analfissur och fundera på om du kan ha drabbats av det.

    Sittring/sittkudde med hål är avhjälpande.

    Äter du något som gör din avföring mjukare? Det finns pulver som löses i ett glas vatten tex.

  • Sat 10 Jul 2021 11:00
    #5

    Tar fruktfibertabletter varje kväll så avföringen är inte hård men har ändå problem att få ut den. Vikten ligger mellan 75-78 kg, jag är ganska lång så ingen direkt övervikt. Har blivit att jag inte rör mig speciellt mycket men det är pga smärtan :( Läkaren jag träffade sist ansåg inte att det är något som ska opereras. Jag har både invärtes och utvärtes.

  • Anonym (Dumt kanske men..)
    Sat 10 Jul 2021 11:11
    #6
    -1

    Det här kanske är dumt att påpeka men då får du bara ignorera det. Sluta med analsex om du har det. Det och hemorojjder går inte bra ihop.

  • Sat 10 Jul 2021 11:19
    #7

    Hur ska man kunna ignorera smärta? Uppenbarligen har du inte haft dessa problem själv? Har inte analsex, har aldrig haft kommer aldrig att ha..

  • Anonym (U)
    Sat 10 Jul 2021 11:23
    #8

    Jag förstår hur jobbigt du har det! Min man har liknande problem. Kanske är det värt att prova något annat bulkmedel för magen? (Min man äter Omnilax dagligen sedan många år tillbaka.)

    Du är långt ifrån ensam om problemet. Se bara till mängden hjälpande produkter så inser du hur vanligt det är.

    Kan det avhjälpa att lägga något kallt emot innan toalettbesöken för att lindra smärtan då?

    Min man planerar vid behov sina toalettbesök med hjälp av Microlax (inför resor då han ska sitta länge tex) och tar då, om det är en dålig period, smärtstillande förebyggande.

    Han har mest ont timmarna efter toabesök och styr därför ibland upp det (mha Microlax) så att han går på toa precis innan sovdags. Efter en värktablett kan han ändå somna och han kan sova sig igenom det värsta iom att liggande position är det mest skonsamma.

    Han blir också hjälpt av att stå upp på jobbet.

  • Anonym (U)
    Sat 10 Jul 2021 11:26
    #9
    Anonym (Dumt kanske men..) skrev 2021-07-10 11:11:36 följande:

    Det här kanske är dumt att påpeka men då får du bara ignorera det. Sluta med analsex om du har det. Det och hemorojjder går inte bra ihop.


    Tror du verkligen att någon med stora smärtor dagligen har analsex??

    Jag tror inte heller du inser hur stark smärtan från hemorrojder kan vara. Min man har vid något tillfälle fallit ihop på golvet av smärta.
  • Anonym (Byt)
    Sat 10 Jul 2021 13:15
    #10

    Byt läkare eller sök privat. Jag har utan större problem fått operera bort både inte och yttre. Tänk på att du kan välja att söka i annan region om det krävs. Så här ska du inte behöva ha det bara för att någon läkare tycker du kan dras med smärta. Och ingen ska behöva stå på smärtstillande konstant om det inte behövs. Det är knappast heller hälsosamt!

Svar på tråden Hemorrojder ????