• Anonym (lekis)

    Lekstuga

    Hallojsan,
    Vi var i en lekpark med diverse småstugor och nu har barnen, en tös på 6, snart 7 och en pojk nyss fyllda 2 helt sålda på dessa.

    Skummat på det här med lekstugor och osäker på om det är för sent för att skaffa sån. De ska ju helst in vara alltför små så att de inte behöver krypa och man eventuelllt kan ha det som förråd på vintern eller när de tröttnat på stugan.

    Sägs ju att killar inte är lika intresserade av lekstugor, men kanske bara en typ myt?

    En tanke var att skaffa en modul, alternativt en begagnad som man kan rusta upp. Min mor tyckte att de lekstugor på typ 16-18000 var lite i överkant, snarare mer åt 8-9000. Virke är visst odrägligt dyrt just nu pga covid.

    Såg nån som föreslog att använda lekstugan som övernattning när "barnen blir äldre", men kanske lite för ambitist? :)

    Tänkte jag skulle rådfråga lite här. Dottern fyller till hösten och det vore ju en fin present tänkte vi.

  • Svar på tråden Lekstuga
  • Glinda från Oz

    Ska det vara en övernattningsstuga är det något helt annat. Gästerna lär vilja ha ett badrum och el måste kopplas in, då räcker inte 16-18 000 på långa vägar. Eller hon kanske menade att det skulle användas istället för tält i trädgården? Tänk på att sakerna ni förvarar där ska klara kyla om ni ska använda det som förråd, ingen värme finns och isoleringen brukar inte vara jättebra heller. 

    Om ni inte har erfarenhet av att bygga så tycker jag ni ska köpa en modul. 


    Jag tittade lite snabbt och det finns riktigt fina moduller för 7000- 10 000, t.ex de här. 

    https://www.polhus.se/lekstuga-lilly-p-4011


    https://www.polhus.se/product/lekstuga-jenny/151


    https://www.polhus.se/lekstuga-maja-p-2796

  • isotop

    Tjejen känns aningen för stor. Min var också 6 nyss, helt plötsligt blev hon 9. Tror inte att hon hade lekt i någon lekstuga nu faktiskt?

    Det skulle vara om det är något för killen. Kan tänka mig att lekstuga är något man skaffar och som sedan inte används? Och jo, jag är säker på att det finns någon användare här vara barn har lekt jättemycket i sin lekstuga hela dagarna. Men tror ändå att majoriteten inte använder det där. Vi byggde liksom en koja men vi använde den inte när den väl var klar? Så då behövde ingen kommentera det tack.

  • isotop

    Konstigt att det blir frågetecken istället för tre punkter när man skriver här.

  • Hyllemor

    Skaffa en friggebod eller attefallshus istället, men inred det hela som en lekstuga med små möbler, så kan ni använda det till något även när barnen är för gamla. De kan ju använda en sådan stuga som kompishäng, eller så kan ni använda det som extra förråd. arbetsplats eller gäststuga.

  • Anonym (Jo)
    Hyllemor skrev 2021-07-11 01:34:51 följande:
    Skaffa en friggebod eller attefallshus istället, men inred det hela som en lekstuga med små möbler, så kan ni använda det till något även när barnen är för gamla. De kan ju använda en sådan stuga som kompishäng, eller så kan ni använda det som extra förråd. arbetsplats eller gäststuga.
    Bra ide.
Svar på tråden Lekstuga