• Anonym (TS)
    Mon 12 Jul 2021 09:10
    576 visningar
    18 svar
    +1
    18
    576

    Hur länge är era barn barn?

    OBS! Tråden gäller personer som inte har några fysiska eller psykiska handikapp.

    Jag föddes på 80-talet och fick tidigt klara mig själv, inom rimliga gränser. Fick t.ex. en tvättkorg på rummet när jag var 12 och fick alltså själv ansvara för att det kom iväg till tvättstugan (egen i hemmet). Jag har jobbat sen jag var 14 (någon timme varannan söndag), och sommarjobbat. När veckopengen/lönen var slut var den slut, ingen sköt till extra pengar. Jag bokade (och betalade, i mitt fall) mina körlektioner själv. Ansökte om a-kassa själv.

    Har en släkting inom autismspektrat som behövde extra tid till mycket, men han fick lära sig han med.

    Idag ser jag föräldrar till "barn" som är en bra bit över 20 år dalta med dem. De bor hemma utan att göra något (inte ens ha maten på bordet när föräldrarna kommer hem från jobbet), de lämnar föräldrarna som referens när de söker arbete (istället för en lärare t.ex.).

    Idag såg jag IGEN en förälder fråga hur en vuxen människa skulle sköta sin sjukdom. Jag känner en med samma sjukdom som skött den helt själv sen sena tonåren, har även tagit väldigt mycket ansvar långt tidigare.

    Även jag har en sjukdom och är därför med i en Facebook-grupp med andra med samma sjukdom. Där har bl.a. en kvinna på 20+ skrivit att hennes föräldrar går in i hennes lägenhet om hon inte svarar i telefon. Det har hänt att de stått i hallen när hon kommer ut från duschen.

    Vidare så ringer föräldrar hyresvärdar och håller på. En kvinna var 19 år och tog med sin far till ett möte med soc (sökte ekonomiskt bistånd). Föräldrar ringer högskolan och klagar när deras barn inte blir godkända på tentor.

    Jag själv blev som sagt "släppt" successivt från att jag var 12, eller snarare fick ta eget ansvar för vissa grejer. Efter 18 års ålder blev det väldigt fritt. Däremot har föräldrarna ALLTID funnits där för oss i kriser, oavsett ålder. T.ex. fick jag inte lön för en dags arbete när jag var 16/17 och min far hjälpte mig med det.

    Hur länge daltar ni med era barn?

  • Svar på tråden Hur länge är era barn barn?
  • Anonym (S)
    Mon 12 Jul 2021 09:17
    #1
    +1

    Jag är född på 90-talet. Också jobbat tidigt - och innan dess jobbat svart för småpengar (plockade hjortron och sålde, gick ut med grannars hundar o.s.v. från ca 9 års ålder). Första riktiga jobbet med städning på hotell, 14 år. Andra jobbet på restaurang, 15 år. Tredje jobbet på radiotjänst, 18 år. Dagen efter studenten tog jag tåget när till min nya stad, för att jobba där innan jag skulle börja högskolan till hösten. Köpte lägenhet där med en kontantinsats av pengar jag sparat undan sedan jag var 14 - pappa hjälpte mig dock på börsen så pengarna kunde växa ordentligt.

    Jobbade under hela studietiden. Fick barn medan jag skrev kandidatuppsatsen. Gifte mig vid 23. Köpte villa vid 24.

    De flesta jag pluggat med och jobbat med har gjort liknande resa. Kanske väntat något år med att flytta ur föräldrahemmet och ytterligare några år innan barnen kom, men inte att någon fortsatte vara ett förvuxet barn som mamma tog hand om...

  • Mon 12 Jul 2021 12:44
    #2

    Nu har jag bara en 16-åring, men jag tänker väl ungefär så att hon började få ta mer och mer eget ansvar från 12-13-års åldern. Sen ökas det ju på med åren och när hon tar studenten förväntar jag mig att hon flyttar hemifrån och klarar sig själv (men självklart skulle vi stötta henne om det dyker upp några större oväntade problem). 

  • Anonym (H)
    Mon 12 Jul 2021 12:50
    #3

    Är dock föräldrarnas val hur mkt de vill hjälpa sina vuxna barn. Oavsett om det egentligen gör skada eller ej.
    Det ska heller inte vara en tävling för hur mkt man klarar vid en viss ålder, alla är olika.

  • moaguu­un
    Mon 12 Jul 2021 12:53
    #4
    -1
    Anonym (S) skrev 2021-07-12 09:17:32 följande:

    Jag är född på 90-talet. Också jobbat tidigt - och innan dess jobbat svart för småpengar (plockade hjortron och sålde, gick ut med grannars hundar o.s.v. från ca 9 års ålder). Första riktiga jobbet med städning på hotell, 14 år. Andra jobbet på restaurang, 15 år. Tredje jobbet på radiotjänst, 18 år. Dagen efter studenten tog jag tåget när till min nya stad, för att jobba där innan jag skulle börja högskolan till hösten. Köpte lägenhet där med en kontantinsats av pengar jag sparat undan sedan jag var 14 - pappa hjälpte mig dock på börsen så pengarna kunde växa ordentligt.

    Jobbade under hela studietiden. Fick barn medan jag skrev kandidatuppsatsen. Gifte mig vid 23. Köpte villa vid 24.

    De flesta jag pluggat med och jobbat med har gjort liknande resa. Kanske väntat något år med att flytta ur föräldrahemmet och ytterligare några år innan barnen kom, men inte att någon fortsatte vara ett förvuxet barn som mamma tog hand om...


    Det lät som skryt du..
    Är inget fel att inte köpa villa fören man är 35, eller inte alls. Var inte det tråden handlade om.
  • Anonym (Pappa­)
    Mon 12 Jul 2021 13:55
    #5

    Jag tänker att ens barn är barn och vuxna i olika situationer, och även vuxna barn, eller andra vuxna runtomkring en, kan behöva hjälp och stöd i olika situationer, och även att man som föälder till vuxna barn vill veta saker även om man inte lägger sig i hur det vuxna barnet gör med saker.

    Om mina vuxna söner ber om hjälp och stöd i att till exempel träffa soc, ja då ställer vi upp, som stöd. Det betyder inte att vi skulle prata för dem, mendet är nog så jobbigt att ha att göra med myndigheter första gången. Om mina vuxna söner skulle få någon sjukdom eller något tillstånd som kräver skötsel så skulle jag i alla fall ta reda på hur, inte för att mina söner inte kan själva, utan för att jag vill veta. Kunskap är en trygghet, och beroende på vad det är så kan omgivningens kunskap om sjukdomen eller tillståndet rädda liv. Då kan det vara helt legitimt att ta sin in i sitt vuxna barns lägenhet om man inte får tag i det vuxna barnet. 

    Här daltas inte. Fick du egen tvättkorg som 12-åring? Grattis. Mina ungar har haft det sen de var 4-5. De fick börja hjälpa till att laga mat i samma ålder, och haft en egen matlagningsdag i veckan sen de var 8, då även plannering och inköp, med vårt stöd och hjälp de första åren så klart, ingick, och lära sig hushålla med sina egna pengar.

    Det är ingen merit att vägra hjälp när man behöver det bara för att man är vuxen. Tvärtom anser jag det mycket vuxnare och mognare att kunna erkänna att man behöver hjälp, och ta emot den, vad det än gäller.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Mon 12 Jul 2021 13:55
    #6
    Anonym (H) skrev 2021-07-12 12:50:35 följande:

    Är dock föräldrarnas val hur mkt de vill hjälpa sina vuxna barn. Oavsett om det egentligen gör skada eller ej.

    Det ska heller inte vara en tävling för hur mkt man klarar vid en viss ålder, alla är olika.


    Givetvis är det föräldrarnas val, men är det ett smart och rimligt val?
  • Anonym (S)
    Mon 12 Jul 2021 13:57
    #7
    moaguuun skrev 2021-07-12 12:53:09 följande:

    Det lät som skryt du..

    Är inget fel att inte köpa villa fören man är 35, eller inte alls. Var inte det tråden handlade om.


    Det är en beskrivning av mitt liv, som jag skapat och är stolt över. Har jag sagt att det är fel att köpa villa vid 35, eller inte alls?
  • Anonym (radhu­sånges­t)
    Mon 12 Jul 2021 14:01
    #8

    Jag ville och fick klara mig själv från att jag fyllde 18 och flyttade hemifrån för att börja studera. Började sommarjobba vid 15.

    Så vill jag att min son också ska känna att han förväntas göra, även om han har det betydligt bättre förspänt än jag hade. 

    Han har haft olika hushållssysslor och fått lära sig laga mat från 11 års ålder ungefär, är nu 16 och har haft sitt första sommarjobb via kommunen även om det i mitt tycke var löjligt lätt med tider 9-15 de flesta dagar. Det var bara en dag som det var kass väder som de fick gå och plocka skräp som var riktigt "jobbigt" och han vann skräpplocktävlingen i vikt räknat och fick ett enkelt pris för det. Han tyckte att resten av ungdomarna där var jätteslöa. Och självklart fick han själv ansöka om sommarjobbet och skaffa fram papper som utdrag ur belastningsregister mm. Han har redan internetbank och eget kort men då bara tillgång till sina fickpengar.

    I sommar har jag börjat lära honom lite om aktier och fonder samt var man hittar info kring börshändelser, så att han sedan kan ta hand om sitt eget kapital som kommer från farfar, farmor och oss. Att vara smart med de pengar man har är något jag inte fick lära mig under min uppväxt, men trots en del missar har jag fått ut mycket mer av att investera än att låta pengarna stå på ett bankkonto. Jag hoppas att min son kommer att intressera sig för investeringar och hålla i den  fördel han har fått, och just nu är han sparsam och ser inte alls poängen med att köpa en massa saker och kläder.

    (fast jag var iofs också sån i hans ålder men spenderar glatt lite mer idag)

    Jag försöker lära mitt barn det som behövs för att klara vuxenlivet och han är redan ganska klok och inte särskilt impulsiv trots ung ålder.

  • Anonym (radhu­sånges­t)
    Mon 12 Jul 2021 14:02
    #9
    Anonym (S) skrev 2021-07-12 09:17:32 följande:

    Jag är född på 90-talet. Också jobbat tidigt - och innan dess jobbat svart för småpengar (plockade hjortron och sålde, gick ut med grannars hundar o.s.v. från ca 9 års ålder). Första riktiga jobbet med städning på hotell, 14 år. Andra jobbet på restaurang, 15 år. Tredje jobbet på radiotjänst, 18 år. Dagen efter studenten tog jag tåget när till min nya stad, för att jobba där innan jag skulle börja högskolan till hösten. Köpte lägenhet där med en kontantinsats av pengar jag sparat undan sedan jag var 14 - pappa hjälpte mig dock på börsen så pengarna kunde växa ordentligt.

    Jobbade under hela studietiden. Fick barn medan jag skrev kandidatuppsatsen. Gifte mig vid 23. Köpte villa vid 24.

    De flesta jag pluggat med och jobbat med har gjort liknande resa. Kanske väntat något år med att flytta ur föräldrahemmet och ytterligare några år innan barnen kom, men inte att någon fortsatte vara ett förvuxet barn som mamma tog hand om...


    Bra jobbat, det ska du vara stolt över tycker jag! 
  • Glinda från Oz
    Mon 12 Jul 2021 18:16
    #10
    +1

    Jag tycker också det är tragiskt hur det blivit. Dessa personer gör sina barn en stor björntjänst, barnen kommer få det riktigt svårt när de ska kliva in i vuxenlivet. Samhället har också blivit mer överbeskyddande, barn får inte göra någonting själva. När jag var 7- år gick 90% av min klass till skolan själv, idag skulle föräldrarna bli anmälda till soc om deras barn gick själv till skolan. Vi gick också och badade själva i mellanstadiet, idag måste barnet i princip vara 18 år för att få vara själv på stranden. 

  • Anonym (Jo)
    Mon 12 Jul 2021 21:50
    #11
    Anonym (H) skrev 2021-07-12 12:50:35 följande:
    Är dock föräldrarnas val hur mkt de vill hjälpa sina vuxna barn. Oavsett om det egentligen gör skada eller ej.
    Det ska heller inte vara en tävling för hur mkt man klarar vid en viss ålder, alla är olika.
    Det har du rätt i.
  • Anonym (radhu­sånges­t)
    Tue 13 Jul 2021 10:08
    #12
    Glinda från Oz skrev 2021-07-12 18:16:45 följande:

    Jag tycker också det är tragiskt hur det blivit. Dessa personer gör sina barn en stor björntjänst, barnen kommer få det riktigt svårt när de ska kliva in i vuxenlivet. Samhället har också blivit mer överbeskyddande, barn får inte göra någonting själva. När jag var 7- år gick 90% av min klass till skolan själv, idag skulle föräldrarna bli anmälda till soc om deras barn gick själv till skolan. Vi gick också och badade själva i mellanstadiet, idag måste barnet i princip vara 18 år för att få vara själv på stranden. 


    Håller med. Inte kan de få göra någon meningsfull PRAO heller. Alla arbetsplatser som min son ville vara på blir han inte ens insläppt på före 18, medan jag fick hantera både provrör och läkemedel i vårdens laboratorium/apotek som 14-åring.
    Jag hade hemskt gärna velat visa honom verkstaden på mitt jobb men det går inte heller.

    Himla lätt att veta då vad man vill jobba med i framtiden när man inte ens kan få se vad de med en viss utbildning gör?
  • Tue 13 Jul 2021 10:51
    #13

    Jag skulle säga att min 17-åring är ganska vuxen.

    Hon ansvarar för allt praktiskt med att boka och omboka tandläkartider, lagar mat när hon behöver och fixar sånt som inte automatiskt går med i familjens stordriftsfördelar. Hon skulle klara sig utmärkt några veckor själv.

    Hon sommarjobbar och har bra koll på pengar. Det hon saknar är väl koll på försäkringar, elavgifter och annat man inte ställs inför föränn man bor själv.

    Hon kommer garanterat ringa och fråga en massa den dagen hon flyttar hemifrån men det finns recept jag fortfarande ringer och frågar min mamma om också :)

  • LFF
    Tue 13 Jul 2021 11:04
    #14
    Anonym (TS) skrev 2021-07-12 09:10:00 följande:

    OBS! Tråden gäller personer som inte har några fysiska eller psykiska handikapp.

    Jag föddes på 80-talet och fick tidigt klara mig själv, inom rimliga gränser. Fick t.ex. en tvättkorg på rummet när jag var 12 och fick alltså själv ansvara för att det kom iväg till tvättstugan (egen i hemmet). Jag har jobbat sen jag var 14 (någon timme varannan söndag), och sommarjobbat. När veckopengen/lönen var slut var den slut, ingen sköt till extra pengar. Jag bokade (och betalade, i mitt fall) mina körlektioner själv. Ansökte om a-kassa själv.

    Har en släkting inom autismspektrat som behövde extra tid till mycket, men han fick lära sig han med.

    Idag ser jag föräldrar till "barn" som är en bra bit över 20 år dalta med dem. De bor hemma utan att göra något (inte ens ha maten på bordet när föräldrarna kommer hem från jobbet), de lämnar föräldrarna som referens när de söker arbete (istället för en lärare t.ex.).

    Idag såg jag IGEN en förälder fråga hur en vuxen människa skulle sköta sin sjukdom. Jag känner en med samma sjukdom som skött den helt själv sen sena tonåren, har även tagit väldigt mycket ansvar långt tidigare.

    Även jag har en sjukdom och är därför med i en Facebook-grupp med andra med samma sjukdom. Där har bl.a. en kvinna på 20+ skrivit att hennes föräldrar går in i hennes lägenhet om hon inte svarar i telefon. Det har hänt att de stått i hallen när hon kommer ut från duschen.

    Vidare så ringer föräldrar hyresvärdar och håller på. En kvinna var 19 år och tog med sin far till ett möte med soc (sökte ekonomiskt bistånd). Föräldrar ringer högskolan och klagar när deras barn inte blir godkända på tentor.

    Jag själv blev som sagt "släppt" successivt från att jag var 12, eller snarare fick ta eget ansvar för vissa grejer. Efter 18 års ålder blev det väldigt fritt. Däremot har föräldrarna ALLTID funnits där för oss i kriser, oavsett ålder. T.ex. fick jag inte lön för en dags arbete när jag var 16/17 och min far hjälpte mig med det.

    Hur länge daltar ni med era barn?


    Mina barn kommer att vara mina barn hela sitt liv. Det betyder inte att jag "daltar" med dem och inte lär dem eget ansvar.

    Har tvillingar som fyller 8 år i höst. De får vara med och hjälpa till med maten, de hjälper till att vika sin egen tvätt, stoppar in tvätt i tvättmaskinen och torktumlaren, vet hur man sorterar den (men inte än helt och hållet vad som ska tvättas på vilken temperatur). De städar sina rum och hjälper till att sortera ut saker när de vuxit ur dem eller blivit för gamla för dem.

    Vi pratar med dem om att saker kostar pengar och att man ibland måste spara för att ha råd eller försaka något annat. 

    Så svaret på frågan gav jag högst upp, de kommer alltid vara mina barn, jag kommer alltid att finnas där för dem som ett stöd men de får ändå lära sig ansvar. Din fråga är felställd.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Tue 13 Jul 2021 12:05
    #15
    LFF skrev 2021-07-13 11:04:18 följande:

    Mina barn kommer att vara mina barn hela sitt liv. Det betyder inte att jag "daltar" med dem och inte lär dem eget ansvar.

    Har tvillingar som fyller 8 år i höst. De får vara med och hjälpa till med maten, de hjälper till att vika sin egen tvätt, stoppar in tvätt i tvättmaskinen och torktumlaren, vet hur man sorterar den (men inte än helt och hållet vad som ska tvättas på vilken temperatur). De städar sina rum och hjälper till att sortera ut saker när de vuxit ur dem eller blivit för gamla för dem.

    Vi pratar med dem om att saker kostar pengar och att man ibland måste spara för att ha råd eller försaka något annat. 

    Så svaret på frågan gav jag högst upp, de kommer alltid vara mina barn, jag kommer alltid att finnas där för dem som ett stöd men de får ändå lära sig ansvar. Din fråga är felställd.


    Frågan var inte "Hur länge är era barn era barn?".
  • LFF
    Tue 13 Jul 2021 12:16
    #16
    Anonym (TS) skrev 2021-07-13 12:05:30 följande:
    Frågan var inte "Hur länge är era barn era barn?".
    Måhända, men de kommer alltid att vara barn för mig, även när de är vuxna. Även om jag lär dem att bli självständiga redan nu, precis som min mamma lärde mig. 

    Frågan skulle inte varit "Hur länge är era barn barn?" utan "Varför lär man inte sina barn att bli självständiga?" eftersom det är det du är ute efter. 

    Jag kommer alltid att finnas där för mina barn, stötta dem när de ber om hjälp. Jag kommer inte att göra jobbet som behövs åt dem men jag kommer att stötta dem om de så önskar. Mitt mål är att de ska bli självständiga män som kan ta sitt ansvar för hem och hushåll och allt annat som man behöver ta ansvar för som vuxen. 

    Sen är det ju som så att ett visst mått av curlande och "sopande av vägen" är bättre än att behöva stå på egna ben alltför tidigt i livet.
  • Anonym (Jo)
    Tue 13 Jul 2021 18:57
    #17
    Anonym (H) skrev 2021-07-12 12:50:35 följande:
    Är dock föräldrarnas val hur mkt de vill hjälpa sina vuxna barn. Oavsett om det egentligen gör skada eller ej.
    Det ska heller inte vara en tävling för hur mkt man klarar vid en viss ålder, alla är olika.
    +1
  • Elin P
    Tue 20 Jul 2021 17:13
    #18

    Jag har en son med autism av lite svårare sort och två barn utan diagnoser. Gällande barnen som inte har diagnoser förväntar jag mig absolut att de ska kunna bete sig som vuxna vid 18-20 års ålder. Dvs jag tänker inte försörja dem och låta dem bo hemma "fritt" då de gått ut gymnasiet. Utan då måste de skaffa sig arbete eller annan inkomst tex studiestöd. Detta med att bli vuxen kommer ju gradvis och inte över en natt allt man måste lära sig.

    Gällande sonen med autism tänker jag inte heller försörja honom och låta honom bo hemma fritt i vuxen ålder utan i hans fall söker vi hjälp från samhället tex boende på gruppbostad och anpassad sysselsättning eller vad det nu kan bli. Jag tror det är bra för alla att få vara vuxen och behandlas som en vuxen men med autism behövs såklart stöd.

Svar på tråden Hur länge är era barn barn?