• Anonym (Oturlina)

    Kopparspiral som akut preventivmedel

    Hej!

    Är det någon här som satte in kopparspiral som akut preventivmedel och hur gick det?

  • Svar på tråden Kopparspiral som akut preventivmedel
  • Anonym (Nja)

    Känns som ett väldigt osäkert medel. Det påverkar ju miljön så att spermierna inte ska må så bra där, det vet man då inte hur lång tid det tar innan det förändras tillräckligt för att ge skydd.

  • Anonym (Oturlina)

    Kopparspiral är det mest effektiva akuta preventiva medlet (99 %) när det sätts in inom 5 dagar från oskyddat sex.

    Du kan läsa mer om det i länken jag klistrar in längst ner.

    Är dock nyfiken på om det är någon som har erfarenhet av att ha satt in en spiral i detta syfte, och om här finns någon av den stackars sista %?

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3266549/

  • Anonym (......)

    Blivit kopparförgiftad av kopparspiral båda gångerna jag haft det. Så skulle inte rekommendera det öht...

  • Anonym (Oturlina)

    Jag har själv haft kopparspiral två gånger förut, en gång funkade det bra och andra hemsk.

    Men nu vill jag bara höra om det finns någon med erfarenhet av sätta in det som akut preventivmedel efter oskyddat sex, där ÄL har varit och akuta p piller alltså inte funkar. Ska funka till 99 eller 99,9 % men ville höra efter någon annans erfarenhet av kopparspiral i enbart det syftet

Svar på tråden Kopparspiral som akut preventivmedel