• Anonym (Here we go again)
    Tue 13 Jul 2021 21:27
    850 visningar
    34 svar
    34
    850

    Göra abort...

    Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig. Jag går rakt på sak.

    Jag är gravid. Jag vill inte. Jag äter Ppiller. Det här borde inte hända, samtidigt som jag kvällen när det hände kände "nu blir jag gravid". Men när jag tänkte "ska jag köpa dagen efter piller" fnissade jag nästan. Det var ju bara en tokig känsla..

    Känslan var sann, såg jag idag. Jag och maken börjar bli äldre, 34 respektive 35 år. Har två tonåringar samt en 8 årig familjehemsplacerad boende hos oss. Vi SKA inte ha fler barn. Livet är komplett.

    Tyvärr blev jag gravid med ppiller för 17 månader sedan och gjorde abort. Idag hände det IGEN. BÅDA GÅNGER MED PPILLER.

    Jag tror ärligt inte jag orkar mer nu, tänkte sätta in spiral efter förra gången men har blivit gravid med spiral för typ 10 år sedan (VAD ÄR ODDSEN LIKSOM). Har sådan sjuk ångest att det står i min journal att jag gjort tre aborter de senaste 10 åren. Och har än mer ångest över att vara troende. Det klingar liksom fel.

    Jag är så rädd att dem som jobbar på gyN ska dömma mig. Tänka att jag är en loooser. Speciellt när del ser korset runt min hals.

    Har jag rätt att be dem plocka ur min livmoder? Eller måste jag betala för det? Jag verkar ju bli gravid trotts skydd... min make vill inte knipsa. Men jag plockar gärna ut paketet...

  • Svar på tråden Göra abort...
  • Tue 13 Jul 2021 21:33
    #1

    Du måste känna efter vad du känner är rätt, men väg inte in vad vårdpersonal ska tänka eller vad som kommer stå i journalen för det är inte viktigt. Om du inte vill ha fler barn så gör aborten.

    Sen kan det vara en idé att sterilisera dig. Man tar inte bort livmodern, utan kapar bara äggledarna. Att ta bort livmodern är en mycket större och jobbigare process som skulle göra att du kommer i klimakteriet direkt och får massa jobbiga symtom. Men att bara sterilisera kan kanske passa dig?

  • Anonym (J)
    Tue 13 Jul 2021 21:34
    #2

    Varför steriliserar du dig inte istället av att ta bort din livmoder? Det är en enklare procedur.

  • Anonym (Nej)
    Tue 13 Jul 2021 22:06
    #4
    -1 +1
    Jani01 skrev 2021-07-13 21:39:22 följande:
    Abort är aldrig någon bra lösning eftersom den alltid dödar en människa.
    Det är dessutom ett svek mot dina födda barn att döda deras syskon. Läs www.abortnej.se/fragor-och-svar/ och tänk på vad som skrivs där. Du skrev även att du är troende. Vet du att Gud hatar händer som spiller oskyldigt blod (Ord. 6:16-17)? Det finns förlåtelse för dig från de aborter du har gjort tidigare men du ska inte göra några ytterligare aborter.
    Nä du, det här är inte rätt ställe för dig att sprida ditt evangelie. 
  • Tue 13 Jul 2021 22:08
    #5
    -1 +1

    Nej, gud straffar dig inte! Du ska göra det som du anser är bäst för dig. Det är inget barn än, det är inte livsdugligt utan din hjälp. Gå på din magkänsla. Jag tvivlar starkt på att vårdpersonalen lägger någon värdering i att du gjort abort tidigare, de är professionella. Sen kan det absolut vara värt att fundera på en operation framöver. Du kommer fatta det beslut som passar dig bäst, och vad du än beslutar så är det rätt beslut.

  • Tue 13 Jul 2021 22:22
    #7

    Tråkigt att du känner som du gör, uppenbarligen funkar inte dina ppiller särskilt bra eftersom detta tycks hända flera gånger.

    Men gör det som känns rätt för dig själv. Vill du inte så vill du ju inte.

  • Tue 13 Jul 2021 22:32
    #8
    -1
    Anonym (Nej) skrev 2021-07-13 22:06:38 följande:
    Nä du, det här är inte rätt ställe för dig att sprida ditt evangelie. 
    Varför inte?
  • Tue 13 Jul 2021 22:33
    #9

    Ingen på gyn kommer döma dig, lovar lovar lovar <3 Det här är såklart stort och jobbigt för dig, men för dom är det en dag på jobbet och deras jobb är att hjälpa dig framåt. Jag tycker du ska berätta vad du är orolig för och att preventivmedel inte verkar fungera, så ni tillsammans kan hitta en lösning <3

  • Anonym (Stina­)
    Tue 13 Jul 2021 22:37
    #10

    Tycker det är rätt dåligt av din man att inte sterilisera sig - men alternativet är ju att han använder kondom. Att du ska behöva gå igenom två aborter men att han inte KÄNNER för en vasektomi är rätt egoistiskt. Vad tror han att du känner för?

    Tycker allt du ska vara väldigt allvarlig och säga att detta är extremt stressande och hemskt för dig, att det är hans tur nu att ta ansvar för att inga fler graviditeter uppstår.

    Men annars är du såklart i din fulla rätt att sterilisera dig. Du ska inte känna skuld.

  • Tue 13 Jul 2021 22:43
    #11
    +1

    Förresten! Vet inte vilken kyrka du tillhör men vill ändå säga att svenska kyrkan har tagit ställning för abort <3 Så ingen kommer titta snett på dig för att du har ett kors runt halsen <3

    www.svenskakyrkan.se/abort

  • Wed 14 Jul 2021 08:11
    #12
    Jani01 skrev 2021-07-13 23:13:27 följande:

    Från Guds sida gäller dock fortfarande att du inte ska mörda (2. Mos. 20:13).


    För det första så hatar inte Gud någon människa alls, han uttrycker sig inte så och den som tolkar bibeln på det viset har därmed också tagit sig rätten att döma. För övrigt tog känns det rätt dubbelt att tänka så om sin Gud med tanke på Sodom och Gomorra där han själv utförde mängder med mord. Det står uttryckligen i den heliga skriften att den enda som har rätt att döma är Gud. Vi ska alla svara inför honom en dag. Så ditt fördömande kan du hålla för dig själv och sen kan du anta Jesu ord som innebär att älska din nästa. Det står i gamla testamentet att Gud fördömer homosexualitet men Nya Testamentet och Jesus lärde oss ett nytt sätt att leva; älska din nästa. Och så satt han ner med både hyran och bögen och bröt bröd.

    Jag blir tamejfan inte klok på de kristna som väljer de delar ur bibeln som för tillfället tjänar deras syften. Ni kan inte hänvisa till gamla testamentet när någons livsval inte passar er. Nya Testamentet är det som gäller och gamla är historien innan. Detta har Svenska Kyrkqn tack och lov förstått år 2021. Den heliga skriften ska tolkas i sin helhet.

    Du som kristen medmänniska kan sprida evangeliet, visst. Men evangeliet innebär Jesu ord och Nya testamentet. Domen är Guds ensamrätt och den kristna som tror sig ha den makten och rättigheten är inte Guds verktyg här på jorden. Läs din bibel, människa.
Svar på tråden Göra abort...