• Anonym (Anno Nym)
    Wed 14 Jul 2021 19:09
    950 visningar
    13 svar
    13
    950

    Brukar ni tillrättavisa folk som pratar dålig svenska med flit?

    Man hör ofta språkpoliser tillrätta folk om att det heter dem, dom, var å vart i olika lägen.
    Men sällan någon som tilrättavisar folk som pratar dålig svenska, tex rinkebysvenska fast dom är födda här fast prata ordenligt.

    Är det ett för känsligt ämne kanske?

  • Svar på tråden Brukar ni tillrättavisa folk som pratar dålig svenska med flit?
  • Anonym (Anno Nym) Trådstartaren
    Wed 14 Jul 2021 20:43
    #10
    Anonym (äää) skrev 2021-07-14 19:37:05 följande:
    Prata dålig svenska med flit? Det vet jag inte om jag stött på faktiskt. Då undervisar jag ändå i svenska. 
    Människor som pratar sk Rinkebysvenska är för det mesta födda i Sverige, så hur menar du? Eller menar du personer som är födda utomlands men bryter, och så kallar du allt det för Rinkebysvenska (och tror att de pratar så med flit)? Då får jag nog be dig att läsa på lite. 

    Hur menar du att en person som är uppväxt med människor som bryter runt sig, och som dessutom har ett annat hemspråk, ska börja prata rikssvenska hel plötsligt? Det är inte jätteenkelt att byta dialekt (ja, för det blir som en dialekt), speciellt inte när man bor kvar i samma område som man växte upp i. Lika svårt som det är för tex en gotlänning att byta till rikssvenska.

    Så nej, jag "rättar" inte personer som har en brytning, men jag informerar oerhört gärna personer som inte kan skillnad på dem-dem, hans-sin, han-honom osv. Det är en grammatisk styggelse att inte ha språkkänslan för när de här orden ska användas och det utarmar ordförrådet och språkkunskap hos våra unga. 
    Vad är det jag ska läsa på menar du?

    Du menar att alla som pratar svenska med brytning har hemspråk och inte kan prata korrekt om dom vill?
  • Anonym (Anno Nym) Trådstartaren
    Wed 14 Jul 2021 20:45
    #11
    Anonym (Werty) skrev 2021-07-14 19:49:57 följande:

    Jag har inte hört någon tillrättavisa det som du skriver eller liknande (dem säger man dessutom generellt inte i Sverige utan bara i Finland, så varför skulle någon påpeka det?). Jag ställer mig väldigt tveksam till att det skulle vara särskilt vanligt.


    Att det inte är lika vanligt i finland kanske inte är så märkligt?
  • Anonym (Anno Nym) Trådstartaren
    Wed 14 Jul 2021 23:09
    #12
    flygrl skrev 2021-07-14 20:03:10 följande:

    Just det, glömde det kanske viktigaste att nope, jag har inte blivit tillrättavisad. Never ever hänt. Fast här på FL har jag däremot fått lite förklaringar hur språket funkar efter att jag frågat om det.


    Din förklaring av orten var rätt bra.

    Tror du att prata babbesvenska innebär en nackdel när man söker jobb tex om det skiner igenon att man kan prata korrekt om man vill?
Svar på tråden Brukar ni tillrättavisa folk som pratar dålig svenska med flit?