• Anonym (H)

    Otrohet, nu flyttar de ihop

    Mitt numera ex och den nya som han var otrogen med flyttar ihop. Varannan vecka ska de ha mitt barn. Går sönder.

    Hur hanterar man det här?

  • Svar på tråden Otrohet, nu flyttar de ihop
  • Anonym (Man 42)
    Anonym (H) skrev 2021-07-18 10:24:44 följande:

    Jag tycker det minsta man kan göra är att berätta att man funderar på separation, så att det åtminstone finns utrymme för den diskussionen.

    Att bara släppa bomben när det är ett faktum, och man redan har en ny, är inte snyggt skött.

    Omvänt hade jag nog varit mån om att vi skulle kunna fortsätta ha en bra och vänskaplig föräldrarelation, och därför försakat en del. T ex tänkt mig att vänta en tid innan separationen fått landa. Tänka lite framåt, på barnets bästa. Inte förvänta sig att den lämnade direkt storsint ska finna sig i situationen och förlåta, utan inse att sättet man lämnar på kommer att prägla den framtida relationen till varandra och därmed också barnet.

    Även om jag inte kommer tala illa om honom, blir det inte tal om nån vänskaplig relation. Jag vill aldrig mer se nån av dem och kontakten får hållas till ett absolut minimum. Det hade inte behövt bli så.


    Helt rätt tänkt. Hans agerande har sitt pris. Det handlar inte om hämnd utan självbevarelse. Du är inte en dålig förälder om du inte har en vänlig relation till ditt ex. Att inte prata illa om denne framför barnen räcker.
  • Anonym (Ohlala)
    Anonym (H) skrev 2021-07-18 10:24:44 följande:

    Jag tycker det minsta man kan göra är att berätta att man funderar på separation, så att det åtminstone finns utrymme för den diskussionen.

    Att bara släppa bomben när det är ett faktum, och man redan har en ny, är inte snyggt skött.

    Omvänt hade jag nog varit mån om att vi skulle kunna fortsätta ha en bra och vänskaplig föräldrarelation, och därför försakat en del. T ex tänkt mig att vänta en tid innan separationen fått landa. Tänka lite framåt, på barnets bästa. Inte förvänta sig att den lämnade direkt storsint ska finna sig i situationen och förlåta, utan inse att sättet man lämnar på kommer att prägla den framtida relationen till varandra och därmed också barnet.

    Även om jag inte kommer tala illa om honom, blir det inte tal om nån vänskaplig relation. Jag vill aldrig mer se nån av dem och kontakten får hållas till ett absolut minimum. Det hade inte behövt bli så.


    Men har han sagt att han funderade på separation redan innan han träffade nån ny? Alltså var känslorna för dig slut redan sen innan utan att han sa nåt?

    Ok så separationen gick alltså väldigt snabbt om jag förstår dig rätt? Samt att de flyttade ihop väldigt snabbt?
  • Anonym (Ohlala)

    En del här skriver att man hade velat veta att saker inte var bra tidigare. Medan det kanske fanns chans att reparera/prata/gå I terapi osv. Att det är konstigt att få bomben plötsligt när den som vill lämna redan har processesat klart. Och då står man där ensam med sina känslor och exet kan snabbt gå vidare medan man själv har allt "sorgarbete" framför sig.

    Jag kan absolut förstå det och skulle så klart själv vilja veta om min man började tvivla. Så klart hemskt att gå o tro att allt är bra när den andra inte tycker det.

    Men jag har själv gjort så mot mitt ex när jag lämnade honom. Jag berättade inte förrän jag var helt säker själv på att jag ville lämna. Jag har visserligen ångrat att jag gjorde så. Jag borde ha bjudit in honom i mina tankar. Men jag vill ändå förklara hur jag tänkte för att ge en nyanserad bild:

    Jag berättade inte att jag funderade på separation. Men jag har vid flertalet gånger berättat om saker jag inte var nöjd med utan att det blev skillnad. Därför var jag ändå förvånad att han tyckte att det kom som en blixt från klar himmel och att han trodde att allt var så himla bra när jag tyckte det var så uppenbart att det inte var det.

    Jag och mitt ex var extremt dåliga på att kommunicera både om allvarligare saker men vi hade även slutat att prata med varandra om vanliga vardagliga saker. Hur dagen hade varit tex. Jag pratade med vänner o viss släkt istället. Så när jag började få tankar om separation, även fast han var den som hade mest med det att göra, var han den jag minst av alla ville prata med det om. Alltså jag ville prata med honom lika lite om det som jag ville berätta om nåt roligt på jobbet.

    Det jag tänkte var också att jag inte ville dra upp en sån sak i onödan eller hur jag ska förklara det. Alltså om jag under min process gång hade kommit fram till att "jo jag älskar min man och vill stanna vi klarar det här" så hade det känns konstigt att så ett dåligt frö i onödan. Typ att ska jag säga en så stor sak så ska jag säga det för att jag är säker (och därmed är det ju också försent). Helt fel så klart för då missar man ju chansen att kunna göra det bra. Men det var så jag tänkte då.

  • Anonym (H)

    Jag förespråkar ärlighet. Att man om man börjar tvivla på relationen säger det. Det är enda sättet att eventuellt rädda den. Att hålla tyst känns som en lösning som är bra för en själv: man kan förbereda sig på att eventuellt sticka, medan partnern är helt oförberedd.

    Det är bättre att ta risken att berätta om tvivlen, även om stämningen kan bli mer skakig. På så vis är båda kanske mer i synk med situationen.

    Så: berätta! Om tvivlen, om eventuella känslor för någon annan.

    Finns inget värre än att bli överraskad när det redan är försent och man själv inte har nåt att säga till om i beslutet. Det är mer respektfullt att berätta, att visa sin partner den respekten. Att på så vis ge också partnern lite makt över situationen och tid att förbereda sig.

  • Anonym (Man 42)

    En enkel sanning är att sättet hur man lämnar sin partner kommer ni båda minnas i resten av livet. Och även barnen om de är tilltäckligt stora. Jag tror att de flesta som har agerat ogenomtänkt ångrar det senare.

  • Anonym (Ell)
    Anonym (Man 42) skrev 2021-07-18 10:37:00 följande:

    Ett väldigt avvägt och intressant inlägg. Vill inte säga emot dig, bara nyansera lite.

    Jag har också fått dessa tankar under skitstormen, skillnaden är dock att mitt ex agerade impulsivt. Återigen inte för att hon hade egoism i sitt DNA utan för att hon saknade erfarenhet och långtidsperpektiv. I slutet av stormen kom jag fram till två stora existentiella frågor. Vad är egentligen förlåtelse? Är det att sluta kräva någon form av avslut och uppgörelse? Eller är det allt detta plus att vara beredd att öppna sitt hjärta för vänskap med denna person igen? Och vad är skuld egentligen, om man gjorde någonting ogenomtänkt och sårande, men inte kalkylerande utan utav ren desperation? Å andra sidan har brottslingar ofta haft svårt liv själva, ska man amnestera dem också per automatik?

    Den stora tragedin med separation är att människor som har en gång varit jättekära och byggt familjen inte kan vara vänner pga alla sår. Trots att det var kanske oundvikligt att saker skulle bli som de blev.


    Tack, och tack själv, vilket fint inlägg detta är. Jag har verkligen också brottats med de frågorna - förlåtelse och skuld. Vad innebär dessa egentligen och vad gör de för mig och med mig, i mitt liv.

    För mig har jag landat i att förlåtelse enbart går att finna i mig själv. För att nå ett eget lugn, stabilt i mig själv. Ett förlåt jag själv har makten över. För jag insåg att jag ju ändå aldrig kommer att få det jag söker av mitt ex. Jag kommer aldrig lita på att jag får alla fakta jag frågar efter, för tilliten är borta. Även om han de facto faktiskt har givit mig allt jag ber om kommer jag ändå inte komma till punkten att kunna förlåta och få frid, tror jag, om jag ska basera förlåtelsen på vad han säger. Jag måste landa i att det är såhär det blev. Det är inte mitt fel att det blev såhär, men i n t e hans heller. Inte enbart. Förlåtelsen för mig har över tid rört sig mot acceptans, och det är i acceptansen jag har funnit ro. Och kunnat förlåta. Både han och jag har gjort vårt allra bästa med korten vi blev givna. Ingen är ond. Det blev inte bra, men det var inte kalkylerat elakt.

    Och skuld. Hur det än låter bar den otrogne en skuld i mina ögon. Men så här i efterhand - jag kan se att det inte var lätt. Att jag och vårt perfekta liv inte var lätt att leva, att mina krav på det ytligt ytliga övre medel-Svensson inte gjorde att det fanns många öppningar för honom att existera i. Vi gick på familjerådgivning. Vi försökte. Men det blev inte någonting mer. Jag var nöjd och trodde inte att vi kunde rubbas i grunden. Jag var övertygad om att jag i mig var nog, men erbjöd honom inget känslomässigt, egentligen. Jag mitt nöt trodde ytan räckte. Hus, pool, bilar, båt, fritidshus, barn, sommar- och vinterresorna, vänner och gemensam umgängeskrets.

    Jag har vridit och vänt på det - när skulle han ha berättat? Innan stulna stunder? Hur hade det emottagits av mig? Hade jag ärligt kunnat lyssna in honom, uppskattat ärligheten, uppriktigheten? Hade jag tagit på mig en offerkofta och stickat in mig i den? Orkar man möta det när man själv söker i sig själv vad man vill och känner? Jag tror att jag hade spelat på kortet att känna mig sårad och ratad då också, inte alls uppskattat hans ärlighet, och jag tror ärligt talat att skitstormen kanske skulle ha blivit än värre om vi båda varit förvirrade och ledsna. Så skuld? I vårt fall bör han skulden av sina handlingar och val, men även jag bär skuld i att vårt klimat vid tidpunkten faktiskt var riktigt dåligt.
  • Anonym (...)
    Anonym (H) skrev 2021-07-17 21:18:08 följande:

    Det finns flera saker han kunde gjort istället för att bara vara otrogen (oavsett om det var fysiskt eller känslomässigt).

    1. Sagt att han funderade på att avsluta relationen, att något inte kändes bra. Han sa aldrig ens att han ville göra slut innan.

    2. Ge parterapi en chans.

    3. Göra slut först, sen efter en tid inleda något nytt. Även om han träffat den här tjejen, hade de kanske kunnat vänta lite av respekt och för vårt barns skull.

    Då hade vi kunnat göra slut på god fot, ha en någorlunda vänskaplig separation och vårt barn hade kanske till och med fått träffa oss båda under samma tak en och annan gång. Som det känns nu kommer jag inte få frid förrän nån av oss inte lever längre.

    Sättet han gjorde på nu får mig att känna som att han hängde kvar med mig tills nåt bättre dök upp. Om han inte älskade mig längre hade det varit mer omtänksamt att släppa (utan att direkt ersätta mig med någon ny).

    De har ljugit och gått bakom min rygg och jag vet inte längre vem jag kan lita på, inte ens mig själv.

    Och mitt barn får såklart inte välja om hon ska träffa den nya, det är redan ett faktum. De ska bo ihop.


    Såna rövhål förtjänar varandra. Var glad att du slipper kräket..
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Kex) skrev 2021-07-18 09:08:32 följande:

    Det är mycket skylla-allt-på-exet och ganska lite eget ansvar här. Det är lätt att måla upp en bild av otrogna ex som hemska människor, men de flesta jag vet som blivit kära i någon annan har verkligen försökt i sina förhållanden och till sist gett upp. Den nya har blivit en katalysator att ta sig ur ett gammalt dåligt förhållande, men jävligt få människor gör så i trygga, lyckliga förhållanden där sexet funkar och man vill samma saker.

    Istället för att bry dig om att den nya får vara med ditt barn, TS, kanske du ska fundera över vad du missade och varför det blev som det blev. Du själv är den enda du kan förändra.


    Kan inte annat än hålla med. I andra trådar kan man till exempel läsa om människor som är förtvivlade för att deras partner inte velat ha sex med dem på väldigt länge och vägrar prata om problemet för att komma fram till en lösning. Rådet brukar då vara att lämna förhållandet för att lösa problemet, men om de gör det och hittar någon annan att ha sex med så ses de också som svekfulla svin medan den som blir lämnad alltid är ett oskyldigt offer utan ansvar för situationen. Hur man än vänder sig har man tydligen ändan bak.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ohlala) skrev 2021-07-18 11:23:56 följande:

    En del här skriver att man hade velat veta att saker inte var bra tidigare. Medan det kanske fanns chans att reparera/prata/gå I terapi osv. Att det är konstigt att få bomben plötsligt när den som vill lämna redan har processesat klart. Och då står man där ensam med sina känslor och exet kan snabbt gå vidare medan man själv har allt "sorgarbete" framför sig.

    Jag kan absolut förstå det och skulle så klart själv vilja veta om min man började tvivla. Så klart hemskt att gå o tro att allt är bra när den andra inte tycker det.

    Men jag har själv gjort så mot mitt ex när jag lämnade honom. Jag berättade inte förrän jag var helt säker själv på att jag ville lämna. Jag har visserligen ångrat att jag gjorde så. Jag borde ha bjudit in honom i mina tankar. Men jag vill ändå förklara hur jag tänkte för att ge en nyanserad bild:

    Jag berättade inte att jag funderade på separation. Men jag har vid flertalet gånger berättat om saker jag inte var nöjd med utan att det blev skillnad. Därför var jag ändå förvånad att han tyckte att det kom som en blixt från klar himmel och att han trodde att allt var så himla bra när jag tyckte det var så uppenbart att det inte var det.

    Jag och mitt ex var extremt dåliga på att kommunicera både om allvarligare saker men vi hade även slutat att prata med varandra om vanliga vardagliga saker. Hur dagen hade varit tex. Jag pratade med vänner o viss släkt istället. Så när jag började få tankar om separation, även fast han var den som hade mest med det att göra, var han den jag minst av alla ville prata med det om. Alltså jag ville prata med honom lika lite om det som jag ville berätta om nåt roligt på jobbet.

    Det jag tänkte var också att jag inte ville dra upp en sån sak i onödan eller hur jag ska förklara det. Alltså om jag under min process gång hade kommit fram till att "jo jag älskar min man och vill stanna vi klarar det här" så hade det känns konstigt att så ett dåligt frö i onödan. Typ att ska jag säga en så stor sak så ska jag säga det för att jag är säker (och därmed är det ju också försent). Helt fel så klart för då missar man ju chansen att kunna göra det bra. Men det var så jag tänkte då.


    Jag tror också att det sällan är så att den som är missnöjd med förhållandet inte har sagt något överhuvudtaget. Snarare har den tagit upp problemen men den andra har inte tagit det tillräckligt på allvar (ofta orkar man inte heller ta upp det hela tiden och den andra har då kanske lättare kunnat leva i förnekelse och intala sig att det trots allt inte är så allvarligt).
  • Anonym (Kex)
    Anonym (anonym) skrev 2021-07-18 18:54:53 följande:

    Kan inte annat än hålla med. I andra trådar kan man till exempel läsa om människor som är förtvivlade för att deras partner inte velat ha sex med dem på väldigt länge och vägrar prata om problemet för att komma fram till en lösning. Rådet brukar då vara att lämna förhållandet för att lösa problemet, men om de gör det och hittar någon annan att ha sex med så ses de också som svekfulla svin medan den som blir lämnad alltid är ett oskyldigt offer utan ansvar för situationen. Hur man än vänder sig har man tydligen ändan bak.


    Exakt min poäng. Det finns många trådar som handlar om att folk slutat ligga med varandra eller slutat göra roliga saker ihop och bara ägnar sig åt Familjen AB. Sen blir de SKITFÖRVÅNADE när ena parten träffar någon annan. Jag fattar liksom inte hur det alltid skulle komma som en sån fullständig chock.
Svar på tråden Otrohet, nu flyttar de ihop