• Anonym (Rygg - akuta svar önskas)

    Ska jag åka till akuten eller stå ut?

    Haft mkt problem med min rygg de senaste åren. I april opererade jag ett diskbråck. Tyvärr har jag så ont så jag inte vet var jag ska ta vägen. Igår skrek jag rakt ut av att gå.

    Har ätit morfin sen operationen. Men nu under semestrar bestämde en helt ny läkare att det inte blir mer morfin.

    Jag har så ont. Kan varken sitta/stå eller gå typ. Vaknar på nätterna av att ryggen Gör så ont när jag vänder mig.

    Känns ju dumt att åka till akuten men orkar inte med denna smärta. Skulle du åkt till akuten och tagit upp tid och plats?

  • Svar på tråden Ska jag åka till akuten eller stå ut?
  • Anonym (Li)

    Ja.

    Du tar inte upp tid och plats, de prioriterar efter allvarlighetsgrad.

  • mammabitch

    Jag skulle nog i första hand vänt mig till den del av vården som sköter den ordinarie behandlingen och försökt förklara att nuvarande upplägg inte fungerar,

    Att söka på akuten med åkommor som inte är direkt livshotande brukar innebära långa väntetider och om de ens bedömer att de ska göra någonting en mycket begränsad hjälp och återremittering till din behandlande läkare.

  • mammabitch

    Å andra sidan så skulle du kanske kunna få en röntgen för att kontrollera hur det ser ut efter operationen utan väntetid och det kanske kan vara till hjälp.

  • Anonym (Nej)

    Nej, du har inget på akuten att göra. De kommer inte ge dig morfin i alla fall. Om du vet att du behöver smärtstillande skulle du ha bett din vanliga läkare skriva ut nåt annat för länge sen, om du redan har fått annan medicin får du använda den. Om du tycker att den inte fungerar får du diskutera vidare med läkaren.

    Nej, stanna hemma istället för att ta upp värdefulla resurser för de som faktiskt är i behov av AKUT hjälp. Och ja, jag vet exakt hur förbannat ont diskbråck kan göra men jag fattar också vad sjukvården kan och inte kan göra för dig i det här läget.

  • sextiotalist
    Anonym (Fysio) skrev 2021-07-17 10:28:42 följande:

    Du ska röra på dig mer, akuten är ingen idé eftersom dina problem inte är så allvarliga. Jag jobbar själv som fysioterapeut, du ska lyfta vikter och ta i ordentligt, tror mig det är det absolut bästa. Att det gör ont är ett tecken på att det läker


    Nja

    Sambon hade diskbråck (som även opererades).

    Han fick inte lyfta tungt (men röra på sig). Så du borde veta att det även beror på var bråcket sitter och hur illa det är.

    Hade han följt dina råd, så hade det blivit värre.

    Ja, han var även hos en arbetsterapeut för att se om det gick att träna bort bråcket
  • Anonym (f)
    Anonym (Fysio) skrev 2021-07-17 10:28:42 följande:

    Du ska röra på dig mer, akuten är ingen idé eftersom dina problem inte är så allvarliga. Jag jobbar själv som fysioterapeut, du ska lyfta vikter och ta i ordentligt, tror mig det är det absolut bästa. Att det gör ont är ett tecken på att det läker


    Har samma problem som ts, förutom att jag aldrig fått medicin. Enligt min fysio ska jag ligga på rygg eller sitta på en boll och stabilisera bäckenet. Jag hade velat ha en fysioterapeut som sa till mig att jag kan lyfta tunga vikter och träna mer på riktigt. Har du nåt exempel på hur man kan träna vid diskbråck? Länk eller liknande. Jag har två st, ett högt upp i nacken och ett i ländryggen. Just nu känns det mest som att jag aldrig märker skillnad, och jag har tränad bäckenstabilitet i ett halvår.
  • Drottningen1970

    Eftersom jag vet hur fruktansvärd smärtan är vid diskbråck skulle jag åka och hoppas på att nån hade förbarmande.

    Om du har så ont så verkar det ju som att operationen misslyckades. Jag är opererad två gånger med några års mellanrum och innan operationerna hade jag dessa smärtor och åt morfin som smågodis. Men smärtan försvann som ett trollslag så fort operationen var gjord och inget mer morfin behövdes. Du behöver ju röntgas för att se om operationen misslyckats för så ont är inte normalt att ha efter att man opererats.

  • Drottningen1970
    Anonym (Fysio) skrev 2021-07-17 10:28:42 följande:

    Du ska röra på dig mer, akuten är ingen idé eftersom dina problem inte är så allvarliga. Jag jobbar själv som fysioterapeut, du ska lyfta vikter och ta i ordentligt, tror mig det är det absolut bästa. Att det gör ont är ett tecken på att det läker


    Nej smärtan är inte ett tecken på att det läker du vet ju inte vad du snackar om. Smärtan är ett tecken på att operationen misslyckats.
  • sextiotalist
    Drottningen1970 skrev 2021-07-17 11:06:24 följande:

    Eftersom jag vet hur fruktansvärd smärtan är vid diskbråck skulle jag åka och hoppas på att nån hade förbarmande.

    Om du har så ont så verkar det ju som att operationen misslyckades. Jag är opererad två gånger med några års mellanrum och innan operationerna hade jag dessa smärtor och åt morfin som smågodis. Men smärtan försvann som ett trollslag så fort operationen var gjord och inget mer morfin behövdes. Du behöver ju röntgas för att se om operationen misslyckats för så ont är inte normalt att ha efter att man opererats.


    Sambon blev också smärtfri väldigt snabbt efter operationen. Efter två veckor så behövde han ingen smärtlindring alls. Han fick även hjälp på akuten med morfin. Han hade varit hos läkare innan som inte ville skriva ut någon smärtlindring alls.vu

    Nu hade han tur, att det var en lugn natt. Vi väntade en kvart innan triage från en ssk och sedan en kvart senare kunde vi vända hem och han hade fått tabletter så han fixade natten och de rekommenderade att åka till närakuten dagen därpå.

    Den läkaren hade själv haft diskbråck och visste vilka smärtor man kan ha
  • Drottningen1970
    sextiotalist skrev 2021-07-17 11:25:54 följande:

    Sambon blev också smärtfri väldigt snabbt efter operationen. Efter två veckor så behövde han ingen smärtlindring alls. Han fick även hjälp på akuten med morfin. Han hade varit hos läkare innan som inte ville skriva ut någon smärtlindring alls.vu

    Nu hade han tur, att det var en lugn natt. Vi väntade en kvart innan triage från en ssk och sedan en kvart senare kunde vi vända hem och han hade fått tabletter så han fixade natten och de rekommenderade att åka till närakuten dagen därpå.

    Den läkaren hade själv haft diskbråck och visste vilka smärtor man kan ha


    Om man inte varit med om det själv går det inte att föreställa sig hur vidrig smärtan är. Hade jag inte fått hjälp hade jag nog gått till plattan och skaffat heroin eller nåt?.
  • Anonym (Sjuksköterska)

    Är själv ssk på mindre variant av akutmottagning och får in många patienter med smärta. Vi får ge smärtlindring så patienten kan klara sig över helgen vid ett liknande tillstånd, där smärtan är olidlig men sjukläget ej är skut.

    Så jag skulle säga, om dina smärtor är olidliga, åk till akuten och be om smärtlindring. Annars ring 1177 och rådgör.

  • Anonym (Rygg - akuta svar önskas)

    Tack för alla svar. Förutom (fysio) son fullkomligt pratar i nattmössan.

    Jag gör stretchande övningar. Får INTE träna på det sätt som (fysio) skriver. Skulle totalt förstöra mig.

    Jag har ju inte blivit bättre alls efter operationen. Istället för diskbråck som trycker på nerver har jag nu ärrvävnad som trycker och även modic förändringar.

    Jag åkte iallafall in och träffade en mkt bitter ssk som sa att jag inte hade där o göra och att han skulle prata med läkaren och se om "hen köper det jag säger". Herregud alltså.

    Slutade med att jag blev undersökt iallafall och fått morfinplåster. Skulle ta upp till 3 dagar för full effekt så hoppas verkligen det hjälper.

    Och ja, bara någon med rejäl smärta av diskbråck kan förstå. Det hugger och känns som att jag ska gå av.

    I höst ska jag stelopereras. Hoppas verkligen att det tar bort smärtan!!!!

    Tack igen, ni är underbara!

  • Anonym (Rygg - akuta svar önskas)
    Anonym (Nej) skrev 2021-07-17 10:24:45 följande:

    Nej, du har inget på akuten att göra. De kommer inte ge dig morfin i alla fall. Om du vet att du behöver smärtstillande skulle du ha bett din vanliga läkare skriva ut nåt annat för länge sen, om du redan har fått annan medicin får du använda den. Om du tycker att den inte fungerar får du diskutera vidare med läkaren.

    Nej, stanna hemma istället för att ta upp värdefulla resurser för de som faktiskt är i behov av AKUT hjälp. Och ja, jag vet exakt hur förbannat ont diskbråck kan göra men jag fattar också vad sjukvården kan och inte kan göra för dig i det här läget.


    Uppenbarligen inte.
  • AnnaSthlm

    Du ska inte behöva stå ut med en sådan smärta. På akuten kan du få hjälp så du klarar dig tills du kan få kontakt med den vanliga vården. Kräv röntgrn/ MRT remiss omgående. Något är troligen fel efter operationen.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Rygg - akuta svar önskas) skrev 2021-07-17 23:22:21 följande:
    Uppenbarligen inte.
    Haha så bara för att du fick ett plåster kommer du och bröstar upp dig mot nån okänd online :D Bra då att du fick ett sånt... 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Nej) skrev 2021-07-18 06:03:33 följande:
    Haha så bara för att du fick ett plåster kommer du och bröstar upp dig mot nån okänd online :D Bra då att du fick ett sånt... 
    Vad märkligt du beter dig. Du hade fel och TS påpekade det. Varför hålla på och gaffla tillbaka? 
  • Anonym (Li)
    Anonym (Nej) skrev 2021-07-18 06:03:33 följande:

    Haha så bara för att du fick ett plåster kommer du och bröstar upp dig mot nån okänd online :D Bra då att du fick ett sånt... 


    Om vc är stängt och man har så ont att man varken kan stå, sitta eller gå, ska man givetvis åka till akuten och få smärtlindring, vilket ts fick.

    Den enda som bröstar upp sig här är du, varför hånar du henne för att hon fick morfinplåster på akuten?
  • EpicF
    Anonym (Nej) skrev 2021-07-18 06:03:33 följande:

    Haha så bara för att du fick ett plåster kommer du och bröstar upp dig mot nån okänd online :D Bra då att du fick ett sånt... 


    Ts fic hjälp på akuten för sina smärtor med morfin. Något du tvärsäkert sa att hon inte skulle få. Så vem är det egentligen som "bröstar upp sig mot nån okänd online"? Ja, inte är det ts iallafall...
Svar på tråden Ska jag åka till akuten eller stå ut?