• Belzinas

    HATAR SAMBONS FÖRÄLDRAR

    Ett till inlägg om vidriga svärföräldrar!

    Jag är verkligen riktigt ledsen över situationen som är, så pass ledsen att jag i framtiden vill undvika att tex ordna födelsedagskalas eller namngivning för min och sambons dotter.

    Det är alltså min sambos familj som är problemet, och då främst föräldrarna. De är skiljda men lika jävliga båda två ändå. Jag VET att man kan vara olika och att man ibland får acceptera folks egenheter, men detta är på en helt annan nivå och jag har verkligen försökt men orkar snart inte låtsas mer.

    Jag kan inte sätta fingret på vad det är, det är bara hela deras sätt som är så fruktansvärt ohyfsat och oartigt. Dom har liksom inte denhär hyfsen och artigheten som normala människor har. Väldigt ?white trash? om jag ska sätta ord på det. Ett exempel är att de ALLTID dyker upp tomhänta när de hälsar på, det förväntas liksom bara att det ska vara ordnat och dukat när de dyker upp. När de skulle hälsa på oss i sommarstugan förra året i två dagar (de är alltså skiljda men umgås som vänner) så dök de upp utan någonting alls. I den situationen hade iallafall jag hjälpt till eller köpt med mig något. De är extremt snåla men vill gärna ge sken av att de hjälper till mycket, och verkar på fullt allvar tro själva att de gör hur mycket som helst. T.ex när dottern var nyfödd så köpte de ett set med kläder från lager 157. Jättefint såklart och vi blev självklart glada, men nu ett halvår senare pratar de om just dom kläderna som att de kostade flera tusen. De har det väldigt gott ställt så det beror inte på att de har dåligt med pengar.

    När vi hade lite dålig ekonomi så frågade vi dem om vi kunde få låna lite pengar till blöjor, då tyckte svärmor att vi kunde fråga mina föräldrar istället. Då hade mina föräldrar precis betalat, vagn, spjälsäng, babysitter och bärsele åt oss. Så fruktansvärt fräckt att säga så! Blev verkligen ledsen.

    Som sagt så har jag verkligen försökt tänka på hur olika folk kan vara, men jag har nått min gräns och orkar snart inte mer! Det har gått så långt att jag inte vill ordna kalas för dottern för att jag vet hur vidrigt det kommer kännas.

    SNÄLLA HJÄLP??

  • Svar på tråden HATAR SAMBONS FÖRÄLDRAR
  • Tuppjuck44

    Tycker det är du som låter bortskämd och ohyfsad.

  • Belzinas
    Tuppjuck44 skrev 2021-07-19 13:20:52 följande:

    Tycker det är du som låter bortskämd och ohyfsad.


    Ursäkta? På vilket sätt? Det är inte jag som aldrig bidrar eller hjälper till.
  • Tuppjuck44
    Belzinas skrev 2021-07-19 13:22:24 följande:

    Ursäkta? På vilket sätt? Det är inte jag som aldrig bidrar eller hjälper till.


    Varför förväntar du dig att de ska bidra och hjälpa till?
  • Belzinas
    Tuppjuck44 skrev 2021-07-19 13:23:44 följande:

    Varför förväntar du dig att de ska bidra och hjälpa till?


    Jag förväntar mig absolut ingenting, men de tycker själva att de gör hur mycket som helst när de inte gör något alls. Blir också arg och ledsen över deras ohyfsade och otrevliga sätt. Tex så säger de aldrig tack när man bjuder på något.
  • Drottningen1970

    Hade förväntat mig värsta skräckhistorien här men detta var ju bara ett stort? jaha?

    Ja de är lite snåla men om det inte är värre än såhär så tycket jag du framstår som helt obalanserad i dina reaktioner?

  • SkruttigtÄpple

    Jag förstår inte. Du hatar dina svärföräldrar på grund av att de har en annan syn på ekonomi än du?

    Jag visste inte heller att det där med att inte köpa med saker anses vara ohysat. Jag har aldrig förväntat mig att folk köper med saker när jag bjuder hem dem. Speciellt inte familj eller släkt.

    Sedan så låter det otroligt bortskämt att förvänta sig att de ska köpa blöjor till er bara för att ni frågar.

    Att förvänta sig att ens föräldrar/svärföräldrar ska finnas där som ekonomiskt stöd och dessutom HATA dem om de inte gör det låter konstigt.

  • Frida123sol

    Jag förstår dig till hundra procent för jag hatar också mina svärföräldrar och vill bara att dom ska försvinna för alltid! Dom stöttar inte, finns inte där, köper knappt något till ungen eller frågar hur hen mår men när dom väl är på besök kommer dom tomhänta och vill ha allt serverad som dom är kung och drottning. Själviska som fan och gav min man också en urusel barndom så dom är väl bara usla skit personer!

  • Magical
    Belzinas skrev 2021-07-19 13:22:24 följande:
    Ursäkta? På vilket sätt? Det är inte jag som aldrig bidrar eller hjälper till.
    Jag är lite inne på samma linje. Kanske inte att din text beskriver allt men du skriver på ett sätt som att man snarast uppfattar dig som prinsessan som förväntar dig saker. Men det är möjligt att det kommer fram på fel sätt. 

    Hur mycket har ni försökt kommunicera med dem? Liksom, om de ska på besök hos er så säger ni bara till dem att "ok, det är er tur att köpa med mat till grillningen den här gången". Att de inte tar med sig något om ingen sagt nåt är faktiskt ganska vanligt. Kanske är de i den släkten vana att den som bjuder in står för allt? Men det vet väl din partner mer om. 
    Vad säger din partner om sina föräldrar? 

    Sedan kan de så klart hjälpa till med att duka och sånt, om ni ska äta mat tillsammans. Men då får man faktiskt be sina gäster om ingen lyfter på röven för att hjälpa till automatiskt. Du och din partner har väl mål i munnen? Man ställer sig där alla sitter och säger: "Nu behövs det hjälp med att duka. Kan 2 personer komma till köket och hämta sakerna?" Det brukar funka bra i de flesta familjer. 

    Att "ha med sig något"  - vad lägger du in i det? En flaska vin, en blomma, mat till middagen? Tala i klarspråk med dem inför en annan gång så behöver du inte bli så besviken. Hur är de när ni besöker dem? Har de då ordnat allt när ni kommer? 
  • freja231

    Känner igen mig litegrann. Jag har ganska svårt för min sambos familj. Jag gör mitt bästa för att hålla god min inför dem och min sambo, men jag undviker att tillbringa allt för mycket tid med dem. Dels för de ofattbart mycket oväsen på alla sätt och vis, dels är de helt ointresserade av andra människors liv (de har nog aldrig ställt en endaste fråga till mig om mitt liv, så det blir väldigt svårt att bygga någon slags relation med dem), pappan och brorsan kan lämna rummet när man är mitt i att berätta något för dem och de kan också "svara" med total tystnad när man ställer en rak fråga till dem. Den andra brorsan är ironisk och sarkastisk hela tiden vilket gör det lite krångligt att alls föra en konversation med honom. Mamman är trevlig, dock. 

    Hur som helst så har jag valt att bita mig i tungan. Jag får helt enkelt stå ut de gånger vi ses och lite smidigt försöka undvika att se dem allt för ofta och länge. Min sambo gillar dem ju och kan inte rå för hur de beter sig. Jag passar på att snacka av mig med andra istället, när jag känner att insidan har börjat koka av irritation. 

  • Belzinas
    Frida123sol skrev 2021-07-20 10:35:57 följande:

    Jag förstår dig till hundra procent för jag hatar också mina svärföräldrar och vill bara att dom ska försvinna för alltid! Dom stöttar inte, finns inte där, köper knappt något till ungen eller frågar hur hen mår men när dom väl är på besök kommer dom tomhänta och vill ha allt serverad som dom är kung och drottning. Själviska som fan och gav min man också en urusel barndom så dom är väl bara usla skit personer!


    TACK för att du förstår! Får jag skriva till dig privat ?
  • Fiona M

    Varför hamnade ni i en situation där ni inte ens hade råd med blöjor? Och ändå är det svärföräldrarna, inte er själva, ni blir arga på?

  • Bibbidi

    Det där med blöjorna - fine. Det kan jag köpa.

    Men..... resten? Ett stort "wtf" och höjda ögonbryn från min sida. Resten får dig bara att låta jättejobbig ts. Jag förväntar mig absolut ingenting när någon kommer och hälsar på. Och vad gör de att de pratar om bebiskläderna de köpte? Att de köpte dem på lager57 (eller vad det nu heter) spelar väl ingen som helst roll? De tyckte väl de var fina och det är därför de pratar om dem? Nä ts..... du är nog ganska rejält känslig när det gäller sånt här.... 

    Du får nog se upp så du inte blir den där jobbiga svärmodern i framtiden! *skratt*Solig Ta det med en klackspark ts! De har absolut inte gjort någonting som förtjänat allt detta hat! Skrattande

  • Dexter dot com
    Belzinas skrev 2021-07-19 13:03:27 följande:

    När vi hade lite dålig ekonomi så frågade vi dem om vi kunde få låna lite pengar till blöjor, då tyckte svärmor att vi kunde fråga mina föräldrar istället. Då hade mina föräldrar precis betalat, vagn, spjälsäng, babysitter och bärsele åt oss. Så fruktansvärt fräckt att säga så! Blev verkligen ledsen.


    Men ni har alltså skaffat barn trots att ni har så dålig ekonomi att dina föräldrar får betala för vagn mm och nu har ni inte råd med blöjor?
  • FiaFröken
    Dexter dot com skrev 2021-07-21 04:37:24 följande:

    Men ni har alltså skaffat barn trots att ni har så dålig ekonomi att dina föräldrar får betala för vagn mm och nu har ni inte råd med blöjor?


    Undrar också över detta! Samtidigt som ts skriker att andra är wt??
  • Themis

    Jag kan klart ha helt fel nu men...

    I min omgivning där folk är 50-55 så vill de som har det gott ställt inte ha nånting. Bokstavligen inget vill de ha, varken som värdgåva när man kommer eller ens till sin födelsedag för de vill inte ha några mer prylar som de inte själva har valt, de tycker blommor är onödigt och de dricker bara vissa viner/spritsorter som de tycker är för dyra för att önska sig av andra.

    Så det jag tänker är om dessa föräldrar har tappat bort att köpa presenter när de går bort för att deras eget umgänge inte håller på med sånt?

    Men är det bara det som "fattas" så begriper jag inte varför de är så hemska- du har helt rätt i att du inte lyckas beskriva vad i detta som skulle göra att man HATAR nån?? 

    Och sen är det väl ingen annans problem att köpa vagn och spjälsäng och basgrejer åt ert barn? Om de inte gjorde det, hade din unge fått sova i en bananlåda då eller hur tänkte du där?


    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Törstiga tuppen

    Så du vill inte ordna dop för att du är rädd att svärföräldrarna kommer med en billig present? Vad brukar du ta med dig när ni går hem till dem? 

  • Mortiscia80

    Nej ts, det är du som har konstiga förväntningar och är otacksam.

    Gäster behöver inte ta med sig nånting när de kommer på varken besök eller middag.
    Man ska vara tacksam om man får gåvor, oavsett om det är billigt, dyrt eller vad som helst.
    Du är den som är fräck nog att fråga om att låna pengar! Har ni inte ens råd med blöjor har ni större problem att ta tag i, t ex se över er privatekonomi.

    Det största problemet i er relation var den som startade tråden. Hoppas din sambo har bättre vett!

Svar på tråden HATAR SAMBONS FÖRÄLDRAR