• Anonym (Jenny)

    Personlighetssyndrom

    Hej!

    Jag har tidigare besökt psykiatrin. Sist jag var hos psykiatrin så höll jag på att utredas för personlighetssyndrom som sedan avbröts då mitt jobb kom emellan. Nu har jag haft "akut ångest" med svårigheter att andas och även en psykisk smärta som känns fysiskt i bröstet. Trivs inte på nya jobbet och det har tagit slut i en lång relation.

    Ringde psykiatrin som vill att jag ska fortsatta att utredas. Tycker att detta känns jätteläskigt.. Säg att jag är exempelvis narcissist eller paranoid, vilka kan ta del av detta? På vilket sätt gynnar detta mig? Hade ni velat veta i min sits?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Personlighetssyndrom
  • Anonym (Mia)

    Har du läst något om de olika diagnoserna och känner du igen dig i någon? Det är ju ganska stor skillnad på paranoid och narcissistiskt personlighetssyndrom.

    Hur mycket det gynnar sig beror nog lite på vilken diagnos det gäller. Borderline är det personlighetssyndrom som har bäst prognos vid behandling och där kan en diagnos göra oerhört stor skillnad för livskvaliteten. För vissa andra diagnoser finns det inte jättemycket att göra åt själva syndromet, men eftersom det finns en hög samsjuklighet med andra psykiatriska tillstånd så kan utredningen hjälpa till att avgöra vilka av dina besvär (eller framtida besvär) som beror på vad. Genom att göra det blir det lättare att hitta och behandla övriga besvär, tex en samtidig depression.

  • Anonym (?)
    Anonym (Jenny) skrev 2021-07-19 14:37:43 följande:

    Hej!

    Jag har tidigare besökt psykiatrin. Sist jag var hos psykiatrin så höll jag på att utredas för personlighetssyndrom som sedan avbröts då mitt jobb kom emellan. Nu har jag haft "akut ångest" med svårigheter att andas och även en psykisk smärta som känns fysiskt i bröstet. Trivs inte på nya jobbet och det har tagit slut i en lång relation.

    Ringde psykiatrin som vill att jag ska fortsatta att utredas. Tycker att detta känns jätteläskigt.. Säg att jag är exempelvis narcissist eller paranoid, vilka kan ta del av detta? På vilket sätt gynnar detta mig? Hade ni velat veta i min sits?

    Tacksam för svar!


    Men om du inte mår bra och inte tar dig ur det själv så behöver du ju hjälp, och hur ska du kunna få hjälp om man inte först tar reda på vad problemet är? Men du kan ju börja med att byta jobb om du inte vill utredas. Ett bra jobb är viktigt för att må bra.
Svar på tråden Personlighetssyndrom