• Mon 19 Jul 2021 16:29
    2061 visningar
    11 svar
    11
    2061

    Resa med pass i annat efternamn

    Hej

    Undrar en sak, bytte efternamn för några månader sedan och har inte fixat nytt pass utan gamla efternamn står.

    Ska eventuellt åka oplanerat till Spanien pp fredag och det har inte funnits lediga tider att fixa pass på 3 veckor

    Vad tror ni, vågar man chansa med passet eftersom det är giltigt till nästa år

  • Svar på tråden Resa med pass i annat efternamn
  • Mon 19 Jul 2021 17:03
    #4

    Åker lastbil inte flyg

  • Mon 19 Jul 2021 19:46
    #7
    Anonym (...) skrev 2021-07-19 18:44:48 följande:

    När jag haft vänner som nyligen bytt efternamn har de bokat biljett i sitt gamla namn, inga problem alls. Och om du åker lastbil, vem ska dubbelkolla ditt namn? Det har aldrig hänt mig när jag bilat i Europa...


    Tänker lite så faktiskt.... Men funderar mer på ifall passet scannas på någon gräns ... Vad står det då?
  • Mon 19 Jul 2021 20:05
    #11
    Anonym (pppp) skrev 2021-07-19 19:56:23 följande:

    Jag har gjort ungefär det (innan coviden). 

    Jag beställde pass i mitt gamla namn för det var ett par månader kvar tills vi skulle gifta oss men jag behövde ett nytt pass för en resa innan dess, så hade ju inget val. Döm om min förvåning när vårt namnbyte (som vi hade skickat in om till skatteverket, alltså vi skulle ha ett taget namn som vi hade hittat på) gick igenom innan vi hade gift oss!

    Det var väldigt konstigt, de måste ha gjort fel tänkte vi. Ringde dit men fick förklaringen att man inte kunde "hålla" på det nya efternamnet till vårt vigseldatum för att de höll på att omorganisera och de ville göra klart alla ärenden. Hur skumt som helst tycker jag fortfarande, men jag fick då mitt nya efternamn 2 månader innan jag hade gift mig (ja jag vet att folk kan byta namn när som helst men både min man och jag fick alltså vårt helt nya gemensamma namn utan att vi hade gift oss än).

    Detta skedde bara ett par dagar innan jag skulle hämta mitt färdiga pass! Fanns inte en chans att hinna beställa ett nytt innan den där resan. 

    När jag hämtade ut, sa jag precis som det var. Damen i polisluckan lyssnade, tittade på vilket land jag skulle till och sa "det går säker bra" - och det gjorde det, haha.  (jag reste till Polen). 

    Nu vet jag förstås inte hur de gör i Spanien men det var ju jag på fotot i passet, datumen var ok, och ingen där kunde ju veta att jag precis bytt namn så det var aldrig några frågor. 


    Vilken tur ni haft ändå..... Det är det jag tänker också hur ska dom veta att jag bytt för någon månad sedan

    Scannas pass på alla gränser
Svar på tråden Resa med pass i annat efternamn