• Anonym (Rädd)

    Vågar inte ta covid vaccinet

    De här är ju väldigt känsligt ämne och ju mer tiden går ju mer har folk runt mig börjat fråga om jag tagit vaccinet en ,när jag säger nej blir det ifrågasättande och personer tycker jag är oansvarig och respektlös ?vilket jag förstår ?

    Men jag är livrädd !!! Och jag vet att sannolikheten att bli sjuk eller värsta fall dö är minimal.

    Vet inte vad jag ska göra ? Det är inget krav på att vaccinera sig och denna hysteri har gjort mig illa till mods helt enkelt ,

  • Svar på tråden Vågar inte ta covid vaccinet
  • Anonym (allergiker deluxe)

    Men vad exakt är du rädd för med vaccinet?

    Jag har aldrig varit så sjuk i hela mitt liv som jag blev av covid, förlorade ett helt år av mitt liv när jag var dum i huvet och dödstrött och knappt ens orkade jobba, ännu mindre leva. Bara låg i sägnen hela helgerna och försökte samla krafter till nästa vecka. Fick några månader efter också en enzymbrist som gjorde att jag inte kunde äta nästan något på ett halvår till. Ingen läkare visste om det kunde bli bättre ens men nu har det blivit lite bättre.

    Idag har jag för första gången på tio månader ätit ca 25 gram chark. Av det fick jag nu bara klåda och lite eksem i armvecken. Har inte vågat äta något processat kött innan eftersom bara rent kött gav mig fruktansvärda histaminreaktioner i början och jag behövde dubbel dagsdos antihistamin och starka kortisonsalvor dagligen för att kunna äta.

    Ingen sprit, ingen choklad, inget kaffe, inget te, inga starka kryddor, inga röda bär, ingen ost, inga drycker på flaska, inga citrusfrukter osv osv osv. Jag kunde bara äta ca 20 saker i 6 månader. Inklusive kryddor.

    Fatta hur fattigt livet blir när man inte kan äta.

    Jag tänker verkligen aldrig ha den fulla infektionen igen i mitt liv, ge mig alla vaccin som finns hellre bara!

  • Anonym (Lina)

    Vad är du rädd för? Det är betydligt mer sannolikt att bli allvarligt sjuk av sjukdomen, än av vaccinet. 

    Vill du leva i ett nedstängt samhälle resten av ditt liv? Stängda bibliotek, simhallar, inga aktiviteter, inga middagar, ingen social samvaro utanför familjen, arbeta hemifrån, inga studier på plats på campus..? Folks ekonomi rasar, arbetslöshet stiger, småföretag går i konkurs, folk blir deprimerade av isolering, människor dör i vårdköer eftersom en fortsatt pandemi knäcker sjukvården.

    Eller ska "alla andra" vaccinera sig, så att du slipper? Ja, det är riktigt ego. Naturligtvis uppmanas alla att bidra till att samhället återgår till det normala, för att skydda medmänniskor från död och allvarlig sjukdom, arbetslöshet och ensamhet.

  • Anonym (Välj)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-07-20 01:28:20 följande:

    Vet inte vad jag ska göra ? Det är inget krav på att vaccinera sig och denna hysteri har gjort mig illa till mods helt enkelt ,


    Om du inte vill/orkar ta diskussionen så kan du väl bara säga till dom som frågar att du tagit sprutan? Eller att du inte kan pga medicinska skäl (och att det inte är något du vill prata mer om).

    Det är som sagt ett fritt val så att folk via grupptryck försöker få andra att ta något dom inte vill är självklart inte okej utan kan liknas vid mobbning.
  • Anonym (Tyra)

    Om du i teorin ser nyttan med att vaccinera dig men är rädd tycker jag att du ska läsa på. Läs om själva sjukdomen och dess långsiktiga biverkningar och om vaccinet. Med mycket kunskap är det lättare att ta ett bra beslut.

    Jag tycker att man ska ta sina känslor på allvar, men man behöver fakta också.

  • Anonym (Enkelt)

    Denna hysteri säger du... Och här sitter jag och sörjer min kompis som dog, bara nyss fyllda 50 år. Fullt frisk och jättestart kille som lämnar två barn efter sig. Hade det gått en månad snabbare med vaccineringen så hade han fått första sprutan och sluppit ligga 35 dagar i respirator på sjukhuset.

    Låt bli att vaccinera dig - gör det om du nu är så jävla rädd för en spruta. Men då tycker jag också att du fan också får skriva på ett avtal där du avsäger dig sjukhusvård om du blir sjuk i covid. Har du inte vett att vaccinera dig så är du inte värd våra skattepengar.

  • Anonym (Rädd)

    [quote=81258663][quote-nick]Anonym (Enkelt) skrev 2021-07-20 09:29:50 följande:[/quote-nick]

    Denna hysteri säger du... Och här sitter jag och sörjer min kompis som dog, bara nyss fyllda 50 år. Fullt frisk och jättestart kille som lämnar två barn efter sig. Hade det gått en månad snabbare med vaccineringen så hade han fått första sprutan och sluppit ligga 35 dagar i respirator på sjukhuset.

    Låt bli att vaccinera dig - gör det om du nu är så jävla rädd för en spruta. Men då tycker jag också att du fan också får skriva på ett avtal där du avsäger dig sjukhusvård om du blir sjuk i covid. Har du inte vett att vaccinera dig så är du inte värd våra skattepengar.

    [/quote

    Ska jag avsäga mig sjukvård?,visste inte att man va tvungen till de?

  • Långbenopluto
    Anonym (Rädd) skrev 2021-07-20 09:45:05 följande:
    [quote=81258663][quote-nick]Anonym (Enkelt) skrev 2021-07-20 09:29:50 följande:[/quote-nick]
    Denna hysteri säger du... Och här sitter jag och sörjer min kompis som dog, bara nyss fyllda 50 år. Fullt frisk och jättestart kille som lämnar två barn efter sig. Hade det gått en månad snabbare med vaccineringen så hade han fått första sprutan och sluppit ligga 35 dagar i respirator på sjukhuset.

    Låt bli att vaccinera dig - gör det om du nu är så jävla rädd för en spruta. Men då tycker jag också att du fan också får skriva på ett avtal där du avsäger dig sjukhusvård om du blir sjuk i covid. Har du inte vett att vaccinera dig så är du inte värd våra skattepengar.
    [/quote
    Ska jag avsäga mig sjukvård?,visste inte att man va tvungen till de?
    Klart man kan, all sjukvård är 100% frivilligt.
  • Anonym (...)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-07-20 09:29:50 följande:

    Denna hysteri säger du... Och här sitter jag och sörjer min kompis som dog, bara nyss fyllda 50 år. Fullt frisk och jättestart kille som lämnar två barn efter sig. Hade det gått en månad snabbare med vaccineringen så hade han fått första sprutan och sluppit ligga 35 dagar i respirator på sjukhuset.

    Låt bli att vaccinera dig - gör det om du nu är så jävla rädd för en spruta. Men då tycker jag också att du fan också får skriva på ett avtal där du avsäger dig sjukhusvård om du blir sjuk i covid. Har du inte vett att vaccinera dig så är du inte värd våra skattepengar.


    Ja visst, och ifall du röstat på denna regering så ska du självklart avsäga dig all sjukvård ifall du blir skjuten av en kriminell.. För då är det ju ditt eget val som orsakat den höga kriminaliteten.. Klappträ..
  • Anonym (Tips)

    Om du inte vill ta vaccinet så är det ditt val.

    För DIN EGEN SKULL så skulle fundera över tre saker:
    1. Hur mycket du vill att din rädsla ska få styra och påverka ditt liv. Vad är det du är rädd över specifikt? Är det själva sticket/sprutan? Eller eventuella biverkningar? Mitt absolut bästa tips är att hitta en bra psykolog eller liknande. Jag har en fobi som jag brottats med länge, och mitt liv har blivit SÅ mycket friare sedan jag fick hjälp att hantera min rädsla. Kan det kanske vara så att detta blev vändpunkten då du valde att ta hjälp och kom ut ifrån detta så mycket starkare och friare?

    2. Hur kommer detta att begränsa ditt liv? Det finns en risk att det längre fram inte kommer gå att resa, gå på restauranger, konserter osv. utan att vara vaccinerad. Är detta saker du värderar? Kan du tillåta din rädsla att begränsa ditt liv på det sättet?

    3. Vad riskerar du att utsätta dig själv (eller dina nära och kära) för givet att du inte är vaccinerad och därmed kan drabbas av Corona? Om du är rädd för sjukdomar så kan du inte undvika detta helt via att inte vaccinera dig - du utsätter dig bara för en annan typ av risk. Och risken för allvarliga biverkningar av Corona är betydligt högre än risken för biverkningar via vaccinering...

    Lycka till!

  • nernu

    Vad är det du är rädd för? Har du läst på om vaccinen? Alltså pfizer och moderna och hur mrna fungerar och hur många biverkningar som har rapporterats? Och när jag skriver läst på menar jag officiella källor och inte typ någon konspirationsteoretikers blogg.

  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-07-20 01:28:20 följande:

    De här är ju väldigt känsligt ämne och ju mer tiden går ju mer har folk runt mig börjat fråga om jag tagit vaccinet en ,när jag säger nej blir det ifrågasättande och personer tycker jag är oansvarig och respektlös ?vilket jag förstår ?

    Men jag är livrädd !!! Och jag vet att sannolikheten att bli sjuk eller värsta fall dö är minimal.

    Vet inte vad jag ska göra ? Det är inget krav på att vaccinera sig och denna hysteri har gjort mig illa till mods helt enkelt ,


    Varför är du rädd? Det är mycket mycket större risk att du skulle dö av corona så du vet, milsvid skillnad. Bara det borde räcka. Plus att du riskerar att smitta andra om du är ovaccinerad, folk som i sin tur kan dö, och innan dess hinna smitta många fler.

    Det är inte alls nån jävla "hysteri", det är en dödlig pandemi vi lever i där 14600+ personer redan fått sätta livet till, till stor del pga såna som du som inte inser allvaret.
  • Anonym (Välj)
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-07-20 09:29:50 följande:

    Men då tycker jag också att du fan också får skriva på ett avtal där du avsäger dig sjukhusvård om du blir sjuk i covid. Har du inte vett att vaccinera dig så är du inte värd våra skattepengar.


    Det finns väldigt mycket som mina och dina skattepengar användas till som ingen av oss använder/utnyttjar/får ta del av. Så sluta med dessa tramsiga argumenten..

    Det är lite som att säga att överviktiga ska få sämre vård då dom inte tagit hand om sin kropp lika väl som andra.
  • Anonym (K)

    Jag är också rädd för vaccinet, just nu.. Jag tog Zika virus vaccinet utan någon som hellst räddsla, men när min vän fick narkolepsi av just de har man ju tänkt att de kunde lika gärna vart jag. Dessutom är jag gravid just nu och finns ju inte studier som kan garantera 100% att de inte skadar barnet på något sätt.

    Om ett år kanske jag vågar ta vaccinet, om de inte framkommer liknande sjukdommar som de kom av Zika vaccinet...

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (K) skrev 2021-07-20 16:07:51 följande:

    Jag är också rädd för vaccinet, just nu.. Jag tog Zika virus vaccinet utan någon som hellst räddsla, men när min vän fick narkolepsi av just de har man ju tänkt att de kunde lika gärna vart jag. Dessutom är jag gravid just nu och finns ju inte studier som kan garantera 100% att de inte skadar barnet på något sätt.

    Om ett år kanske jag vågar ta vaccinet, om de inte framkommer liknande sjukdommar som de kom av Zika vaccinet...


    Du sks absolut inte ta vsccinet förens du slutat amma.

    Grattis till bebis:)
  • Anonym (Rädd)
    nernu skrev 2021-07-20 10:28:03 följande:

    Vad är det du är rädd för? Har du läst på om vaccinen? Alltså pfizer och moderna och hur mrna fungerar och hur många biverkningar som har rapporterats? Och när jag skriver läst på menar jag officiella källor och inte typ någon konspirationsteoretikers blogg.


    Jag har tagit många vaccin och är allmänt rätt orädd som person men får bara en dålig känsla i magen som när man känner intuition att de inte är bra .

    Har bokat tid nu iaf till nästa torsdag ,
  • nernu
    Anonym (Rädd) skrev 2021-07-20 16:29:41 följande:

    Jag har tagit många vaccin och är allmänt rätt orädd som person men får bara en dålig känsla i magen som när man känner intuition att de inte är bra .

    Har bokat tid nu iaf till nästa torsdag ,


    Okej. Eftersom du inte har någon kunskap om vaccinet handlar din magkänsla om att du har hört rykten om att det kan vara farligt. Rekommenderar att du läser typ på fhm:s hemsida om vaccinet och biverkningar. Onödigt att du ska gå runt och vara rädd för något bara för att du inte tagit reda på fakta.
  • Anonym (Rädd)
    nernu skrev 2021-07-20 17:28:16 följande:

    Okej. Eftersom du inte har någon kunskap om vaccinet handlar din magkänsla om att du har hört rykten om att det kan vara farligt. Rekommenderar att du läser typ på fhm:s hemsida om vaccinet och biverkningar. Onödigt att du ska gå runt och vara rädd för något bara för att du inte tagit reda på fakta.


    Jag vet de mesta om vaccinet och allt annat , har inget med de att göra.

    När hysterin om svininfluensan va så tog jag inget vaccin heller men de här viruset är ju något helt annat och går inte att dra paralleller me de.

    Somsagt har bokat tid nu.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-07-20 16:26:54 följande:

    Du sks absolut inte ta vsccinet förens du slutat amma.

    Grattis till bebis:)


    Varför ska hon ABSOLUT inte ta vaccinet förrän hon slutat amma? Vad har du för kunskap om detta område som gör att du så starkt rekommenderar detta?

    Jag är väldigt nyfiken då jag endast hört positiva saker om vaccinet och amning. Belys mig.
  • Anonym (Antivaxxidioter)

    Utan att göra djupdyk i vissa skribenters felaktigheter om bl a covid-19:s dödlighet, vill jag påpeka en sak som antivaxxare alltid väljer att tiga om:

    Med covid-19 är risken att dö inte det viktigaste, utan vilka konsekvenser infektionen kan ge. Risken att drabbas av komplikationer, i vissa fall livslånga, är hög, mycket högre än för vanliga influensor. Visst, chansen att överleva covid-19 är hyfsat god (dock lägre än vissa skribenter påstår), men man riskerar problem med smak- och luktsinne, blodsocker, andning, kärl och hjärta, hjärntrötthet och så vidare.

    Komplikationerna är allt från livskvalitesänkande, till kortare liv.

    Jag har själv erfarenhet av hjärntrötthet och ett kraftigt försämrat blodsocker, ingen vet ännu om det går tillbaka eller om det blir permanent. Covid-19 har visat sig även angripa insulinproducerande celler i bukspottkörteln och man tror att covid-19 kan orsaka prediabetes och diabetes typ 2.

    Jag har även anhöriga som fått permanenta lungskador av covid-19, personen överlevde, men kommer under resten av sitt liv ha lungor som inte fungerar speciellt bra.

    Detta är exempel på vad antivaxxare väljer att ignorera, hur jämra kul är det att få diabetes eller trasiga lungor? Hur jämra kul är det att inte ha något smak- eller luktsinne?

Svar på tråden Vågar inte ta covid vaccinet