• Anonym (Jag vet inte)
    Tue 20 Jul 2021 02:05
    509 visningar
    2 svar
    2
    509

    Misstänkt cancer i munhålan/svalget

    Hej!

    Jag har under det senaste året haft problem med smärta till och från i halsen på vänster sida. Det känns som ett sår och med smärta som strålar ut mot örat. Jag har även känt mig väldigt trött och apatisk.

    Efter många om och men så här i covidtider gick jag till slut till vårdcentralen och fick bekräftat vad jag egentligen redan visste; det här ser inte bra ut. Remiss är skickad till öron-näsa-hals men jag känner bara att jag inte vill.

    Den information som finns tillgänglig om denna cancertyp som det troligtvis rör sig om har inte särskilt goda prognoser. Strålning och cellgift över ansikte och hals. Deformerat utseende som standard resultat och svårigheter med talet och ätandet.

    Jag känner instinktivt att om det är cancer kommer jag inte ta emot behandlingen.

    Min fråga är då, hur ska jag göra med mina närstående? De kommer inte att acceptera att jag nekar behandling.

    Vad hade du gjort?

    Tillägg:

    För ungefär 2 år sedan hade jag en dröm om att ljus strålade ut från min kropp samtidigt som en dam frågade ifall jag visste vad det betydde. Då svarade jag på det mest självklara sätt att det betyder att jag kommer dö. Jag var så lugn och harmonisk i drömmen och det kändes så naturligt. Denna dröm har varit återkommande i mina tankar sedan dess och jag kan inte låta bli att tänka att den nog hade sitt syfte.

  • Svar på tråden Misstänkt cancer i munhålan/svalget
  • Anonym (nöten­)
    Tue 20 Jul 2021 02:43
    #1

    Jag har en kronisk sjukdom som sakta men säkert (i takt med ålder) kommer paja flera av mina vitala organ. När man är nog "dålig" är det donation som gäller. Känner flera med samma diagnos som genomgått transplantation och vissa av dom har fått sjukt mycket komplikationer efteråt, ibland har donationen misslyckats. Jag har tidigt, redan när jag var typ 25, haft ganska vettiga, realistiska tankegångar (med mig själv då) om olika utfall och har dom senaste fem-tio åren landat i att jag nog inte skulle genomgå en transplantation. Jag kastar hellre in handduken. Kanske tidigare än så, eftersom jag måste bli rätt dålig fysiskt innan donation ens är aktuellt. 

    Det här är såklart ingenting jag kan prata om med mina familjemedlemmar eller vänner förrän det faktiskt blir aktuellt. Jag är beredd på att dom kommer bli ledsna och tycka jag är självisk eller allmänt dum i huvudet. Eller att jag gör det för att jag mår psykiskt dåligt. Men att landa i det beslutet är nog en av dom få saker som faktiskt skänkt mig ett enormt lugn. 

    Jag vet inte hur man tar upp en sån sak med sina närmaste. Nu har ju du inte ens fått en diagnos eller prognos (eller?), men du kanske känner annorlunda efter att du fått reda på vad det är som är fel. Tills dess är det ingen idé att ens ta upp det med familj. Sen, till skillnad från mig som levt med det jag har i hela mitt liv, så skulle jag nog låta beskedet, vad det än blir, landa ordentligt. Att googla grejer kan göra mer skada än nytta. Skulle t.ex. jag googlat på min diagnos skulle jag fått panik för det som står på nätet är typ det allra värsta och bara extremfallen. När du sitter med en läkare som förklarar läget kan saker komma i ett nytt ljus. 

Svar på tråden Misstänkt cancer i munhålan/svalget