• Less is more

    När märkte ni av klimakteriet?

    Är lite nyfiken på hur ni andra märkte att ni befann er i klimakteriet ? Vad hände och vilken ålder var ni i ? Hur mår ni?

    Är själv 50 år. Den enda jag märkt är att jag inte längre har någon mens.

    Efter att jag fött min yngsta dotter för 11 år sedan satte jag in en hormonspiral. Efter ett halvår uteblev blödningarna och sen har mensen inte kommit tillbaka. Förvisso är det själva poängen med hormonspiral, att slippa jobbig mens. Men eftersom spiralen är utdaterad vid det här laget, måste ju det betyda att jag hamnat i menopaus omkring 45 års ålder någonting. Det känns så klart positivt att inte ha mens längre, en befrielse.

    MMen i övrigt har jag hittlls inte känt av några problem av klimakteriet eller jobbigheter av menopausen. Hittills.

  • Svar på tråden När märkte ni av klimakteriet?
  • Hum Hum Humla

    Jag hade min sista mens när jag var 48 år och då hade den varit oregelbunden ett tag så jag var väl 45-46 år när jag började märka av det. Men i övrigt har det varit lugnt (nu är jag 52).

  • Bestemor

    Det enda jag märkte var att jag inte fick någon mens längre, inget annat. Utom att jag i stort sett inte haft ett enda migränanfall sen dess.

    Då var jag 50 år och är 62 år nu.

  • Less is more

    Ja, vad härligt. Då får jag hålla tummarna för att det fortsätter på samma lugna sätt även för mig ! : )

Svar på tråden När märkte ni av klimakteriet?