Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kaffedraken)

    EU-domstol förbjuder slöja på jobbet!

    EU-domstolen har inte förbjudit slöja på jobbet, den har fastslagit att det är upp till arbetsgivaren att avgöra vilken klädsel som är lämplig på arbetsplatsen, och att klädsel som uttrycker en religiös tillhörighet inte är undantagen från arbetsgivarens rätt.

    Jag tycker det är helt i sin ordning att arbetsgivaren själv ska få avgöra vad som anses lämplig arbetsklädsel, så länge arbetsgivaren är konsekvent och inte undantar eller pekar ut en speciell grupp. Om man inte gillar arbetsgivarens regler kan man söka sig till en annan arbetsplats.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Max) skrev 2021-07-21 14:30:55 följande:
    I Sverige väljer allt fler kvinnor som gifter sig i kyrkan att strida för sin rätt att få betraktas som en egendom som lämnas över från en man (pappa) till en annan. Många blir mäkta upprörda när prästen säger nej och kräver att få byta präst till någon som godkänner brudöverlämning.

    Till och med vår kronprinsessa, som skall bli rikets statschef, anser att hon är sin mans egendom eftersom hon ville (men inte fick igenom för prästen) att hennes pappa skulle överlämna henne framför altaret.

    Dessa kvinnor tänker heller inte på dem som inte vill och inte får välja bort.
    När börjar en traditions ursprungliga betydelse bli underordnad det faktum att det är en tradition? Vi håller en hel del traditioner, du med kan jag sätta en slant på, vars ursprung kanske inte är speciellt förenliga med vårt moderna tankesätt.

    Ska man utvidga ditt resonemang med traditioner kring bröllop, så kan man ju fråga sig varför svenska kvinnor envisas med att bära vitt, när detta var en symbol för oskuldsfullhet och renhet (hur många kvinnor som gifter sig är oskulder idag?). Varför har mannen fortfarande en marskalk/best man, är denne vän verkligen redo att gifta sig med bruden om det hände brudgummen något?

    Varför är det, enligt dig, mer okej att bära vitt än att bli eskorterad av sin far på sin bröllopsdag? Är det okej att fira jul trots att man inte är kristen?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Totalt) skrev 2021-07-21 18:30:58 följande:

    Förbjud all religiös tvång, helst alla religiösa sammankomster också! Medeltida religioner med fantasigudar, ska bort!


    Så medeltida av dig att vilja förbjuda sådant som du inte håller med om.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (hm..) skrev 2021-07-22 00:28:50 följande:

    Reportaget i tv ikväll handlade om en tjej/kvinna ville bli väktare/ordningsman och hon blev stoppad för att hon hade slöja.
    Det jag lade märke till var att hon hade förstorat sina läppar och var sminkad, ska inte slöjan avsexualisera kvinnan?

    Hur hade det varit om det var slöjförbud i Sverige, hade flyktingarna med slöja valt att inte komma hit då eller hade dom bara varit inomhus?


    Jag är ganska så säker på att smink egentligen är haram enligt islam, alltså otillåtet. Det är ganska ironiskt att muslimska kvinnor täcker håret samtidigt som de sminkar sig, snacka om att bara följa de påbud som man råkar ha lust till.

    Jag anser dock det ytterst tveksamt att det är i linje med mänskliga rättigheter att förbjuda slöja (ej heltäckande, sådana som täcker ansiktet är en annan femma) på offentliga platser. Men om vi hade haft striktare regler så skulle nog definitivt vissa valt ett annat land, speciellt om reglerna kring medborgarskap, bidrag och liknande också var striktare.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Totalt) skrev 2021-07-22 12:08:35 följande:
    Medeltida att veta, istället för att tro på saker?

    Nej, religioner är förlegat och dumdristigt. Bort med skiten och lev i nuet! Sagor ska man inte leva efter.
    Vi tror på rätt mycket nu också. Vetenskapen förmedlar inte sanningar, den förmedlar tolkningar, tolkningar som inte sällan genom historien visats sig vara delvis eller helt felaktiga.Inser man inte det är man lika mycket förd bakom ljuset som människorna på medeltiden.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-23 14:03:12 följande:
    Den avhandlingen är ju ett typiskt exempel på politiskt korrekt historieförfalskning. Jag har begåvade vänner som läst humanistiska ämnen i hopp om en akademisk karriär, men de kunde aldrig doktorera p.g.a. att det i princip inte gick att få en plats, om man inte ville skriva just något sådant. (Alltså något där man upphöjer mångkulturen, feminismen eller HBTQ.) Avhandlingen behövde inte ha något med sanningen att göra, det kravet är borta från forskningen nu inom humaniora och samhällsvetenskapliga ämnen. Det viktiga är "värdegrunden".

    Det har aldrig funnits något slöjtvång i Västerlandet. Att man har använt sjalett har varit av praktiska skäl, för att hålla håret i styr när man lagar mat t.ex., och skydda huvudet mot solsting vid skörd och slåtter. Till fest har ogifta kvinnor oftast varit barhuvade, gärna med utsläppt hår eller fantasifulla flätfrisyrer, redan på medeltiden. Gifta kvinnor har oftast haft uppsatt hår. På medeltiden bar gifta kvinnor ofta ett dok, men det var inte så att det var en katastrof om en annan man än hennes egen fick se henne utan doket. På 1840-talet bar kvinnor - både gifta och ogifta - bahytt i kyrkan, men man tog av den när man kom hem. Lite senare kom damhatten, men den var inte heller något tvång, och håret syntes under. 

    Inget av detta går PÅ NÅGOT SÄTT att jämföra med muslimernas slöjtvång. För dem kan det till och med innebära dödsstraff att visa sig offentligt utan slöjan, det har hänt i både i Iran och i Saudiarabien, då utmätt av staten, och i många fall av privata hedersmord. Du sviker de kvinnor i exempelvis Iran som kämpar för att slippa slöjan i detta nu, när du försöker dra paralleller med svenska kvinnors sjaletter och damhattar i äldre tid...
    Fast, det där om huvudbonader är inte riktigt sant. Det var, som du skriver, kutym att man hade huvudbonad på sig om man gick hemifrån, det gällde både män och kvinnor. Man ansågs inte riktigt fullklädd om man inte hade någon typ av huvudbonad till vardags. När man kom inomhus (utanför sitt eget hem) så tog män av sig hatten och kvinnan behöll sin på, även när man besökte vänner och i kyrkan, och det har att göra med påbud i Bibeln. Så, även om det inte var ett tvång i en bemärkelse, så var det ett tvång i en annan, eftersom om man gick emot strömmen för mycket så riskerade man att bli utstött från samhället (speciellt som kvinna).

    Alla samhällen har sådana regler som "anständiga" människor förväntas följa. Vi har aldrig varit så fria som vi är idag visserligen, men även vi i Väst har saker som man helt enkelt inte bryter mot.

    Men, jag håller med om att det inte kan jämföras med att ha synen att kvinnor utan slöja är horor, eller att det är belagt med juridiska straff att visa håret eller på annat sätt vara "oanständig". Jag har en muslimsk vän som flytt undan en religiös förtryckarregim, och är bedrövad över att kvinnor i fria Sverige frivilligt både bär och försvarar denna symbol för förtryck, snedvriden människosyn och ofrihet.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Max) skrev 2021-07-23 15:10:05 följande:
    Jaha, dina kompisar är såna där akademiskt misslyckade personer som vänder sin egen oförmåga till att det är andras fel. Ok, tror du på dem så är det kanske inte konstigt att du tycker som du gör...

    Är du kristen utan att läsa bibeln också? Annars borde du ha koll på Paulus ord om hur en kristen kvinna ska klä sig. Testa att bläddra i 1 Kor. så hittar du bibliskt stöd för att kvinnan inte skall uppträda barhuvad.

    Antar att du inte hört talas om syndakatalogen heller? Förekom i frikyrkor i början av nittonhundratalet, och du kan fortfarande träffa på gamla damer som berättar om de klädregler som fanns där.

    Det blir bara mer och mer tydligt hur du accepterar och försvarar ritualer som visar på kvinnors underlägsna ställning mot mannen om det sker i kristen kontext, men inte när ursprunget är från andra religioner.

    Vad säger du då om de kristna kvinnor som bär sjal i Sverige idag? De gör det utifrån bibeln och sin kristna tro och de tar upp en tradition som funnits i Sverige tidigare (även om du och dina kompisar som inte lyckats prestera akademiskt inte tror det). Får de kvinnorna bära sin kristet påbjudna slöja?
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-23 14:18:22 följande:

    Du upprepar dig, det är tröttsamt. 

    Nej, det är frivilligt att gifta sig i kyrkan. Vi har länge haft ett borgerligt alternativ. VÄLJER man däremot att gifta sig i en kristen kyrka, så måste man förstås följa kristna traditioner. Eller vad menar du - att man ska gifta sig enligt muslimsk tradition i en kristen kyrka? Det går förstås inte, men när det gäller de stora kristna kyrkorna så har det länge förekommit så kallat ekumeniskt samarbete, och mycket har spritt sig från den ena kyrkan till den andra. T.ex. förekommer ikoner målade enligt öst-ortodox tradition i svenska kyrkor idag, och rökelse vid mässan enligt katolsk tradition. Kyrkokörer har börjat framföra en del verk på latin igen, det var länge tabu i protestantiska kyrkor. Konfirmander får på sina håll göra sådana uppgifter vid gudstjänsten, under året då de går och läser, som korgossar gör i katolska kyrkor, o.s.v..

    I ljuset av det, tycker jag inte att det är så jättemärkligt att man även accepterar företeelser som länge förekommit i den anglikanska kyrkan (och dess förgreningar), t.ex. brudöverlämning eller vuxna brudtärnor och marskalkar (den gamla svenska traditionen är ju ett brudnäbb som består av mindre barn).

    Och det där med "mindre värda att bekräfta" är ju bara dumt. Man kan inte använda en tradition som helt enkelt inte finns, hur mycket man än vill bekräfta något. 

    Ja, men Kungen GIFTE SIG ju inte med en "kaffeflicka". Han gifte sig med en oklanderlig ung kvinna. Det borde även C P ha gjort naturligtvis. Sedan kunde han ha haft Sofia som "kaffeflicka" vilket är vad hon duger till... Och innan du drar till med något om olika regler för olika kön, så är jag helt säker på att det hade varit en dealbreaker, om bilder där Daniel vek ut sig naken i en porrtidning för bögar hade kommit ut före vigseln. Snarare var Hovet av någon anledning mer tolerant mot Sofia och hennes nakenbilder, och det kan ju DU fundera på varför. Jag tror faktiskt inte att det säger något fint om kvinnosynen, i alla fall... Jag är också rätt säker på, att en svärson som inte hade något riktigt yrke eller arbete eller annan egen regelbunden försörjning innan, inte hade accepterats i kungafamiljen. Med Sofia gick det bra. Vad säger DET om gamla könsroller..?


    Fast vi diskuterar väl inte bara vad som sker i religiösa byggnader, utan hur kvinnor ibland själva väljer att delta i system som har en grund i synen på kvinnor som underlägsna männen. Du säger att det är ok med unkna traditioner bara de är kristna.

    Vad jag vet går väl muslimska kvinnor sällan till en kyrka, så vad gäller dem måste du ju mena även utanför kyrkan. Min fråga till dig är därför om de kristna reglerna då inte antingen borde gälla alla, eller att en muslimsk kvinna skall ha samma rätt som en ateist, judinna, asatroende eller annan att göra andra val än de som kopplas till kristendomen.

    Sedan finns det ju, både på andra håll i världen och här i Sverige, som sagt kristna kvinnor som bär sjal pga sin tro, så det är väl i så fall att likställa med den anglosaxiska brudöverlämningen, dvs en tradition som levt i andra delar av världen och som vi nu (igen) har också i Sverige.

    Nej, kungen gifte sig inte med en kaffeflicka utan med en kvinna med en pappa som hade nazi-kopplingar. Tycker du att det är en oklanderlig stamtavla, om det nu på riktigt är viktigt vad vi avlar kungligheter på för gener och påbrå?

    Sen förstår jag inte, menar du att Sofia vek ut sig i tidningar för lesbiska förutom herrtidningen Slitz? Annars är väl jämförelsen om Daniel varit lättklädd i någon damtidning mer relevant än att han näckat för typ QX.

    Men du anser alltså att en kvinna, som Sofia tex, är mindre värd om hon visat för mycket hud? Intressant. Återigen visar du hur du bara är den andra sidan av det mynt vi diskuterar. Sorgligt att du inte ser det. Fast, det är klart, du kanske tycker att det är rätt att kvinnan förtrycks, bara det är en vit svensk som förtrycker?
    Det Paulus säger i 1 Korinthierbrevet är att kvinnor inte ska be eller profetera barhuvade, det handlar alltså om speciella tillfällen, såsom i kyrkan, och inte i vardagen.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Max) skrev 2021-07-23 16:14:34 följande:
    Svenska bibelsällskapet (där teologer/bibelforskare som anonym xxx säkert inte accepterar) skriver på bibeln.se att det inte var en regel, men att Pa­u­lus re­so­ne­mang i 1 Kor 11:3-10 tycks utgå från att kvin­nan måste bära en hu­vud­bo­nad ut­anför hem­met. Att uppträda barhuvad ansågs alltså att vara utanför hemmets väggar utan att täcka huvudet. Det är bl.a med stöd av det bibelordet som kvinnor i Sverige, både förr och idag täckt sina huvuden.

    Kristna kvinnor skulle klä sig enkelt, utan flashiga kläder, håruppsättningar, smycken enligt 1 Petrus brev. Rätt likt vad som sägs om kvinnors klädsel i islam. De skall också klä sig anständigt. En del tolkar det som att de skall bära slöja, andra att det mer handlar om en modest klädsel.
    Jag känner inte till Svenska Bibelsällskapet, men om man läser kontexten så skriver Paulus uttryckligen att det handlar om när kvinnan ber och profeterar, alltså inte jämt. 1 Petrusbrevet får jag läsa någon annan gång, hinner inte ikväll.

    Det finns väl inte en enda kultur som inte har någon typ av klädkod, både för män och för kvinnor? Även i dagens Sverige och andra Västländer finns det sedlighetslagar, man får inte gå naken på stan även om man skulle vilja. Det är vad man anser "sedligt", var man drar gränsen någonstans som skiljer sig. Och hur de som bryter mot denna regel behandlas. Jag tror inte ens på Bibelns tid att kvinnor som inte täckte håret eller klädde sig sedesamt blev fängslade eller stenade, eller sedda som horor, på det sättet som kvinnor i vissa muslimska länder blir än idag.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Max) skrev 2021-07-26 10:27:40 följande:
    Fast, att du tror på myten om den vänstervridna akademiska världen bara för att dina kompisar är akademiskt misslyckade och inte kunnat stå för att de inte har det som krävs säger väl det mesta...
    Det är så vansinnigt tröttsamt att så fort någon har en annan syn än man själv, så ska det klistras invektiv på dem i syfte att avfärda dem, och här också förlöjliga.

    På Stinas arbetsplats måste en kvinna ligga med chefen för att bli befordrad. Stina vägrar. När hon berättar om detta säger Max: "Men lilla vän, det är en myt att chefer gör på det sättet. Du, och alla dina kollegor som vittnar om samma sak, är misslyckade på ert jobb helt enkelt."

    Som varande akademiker kan jag vittna för att våra universitet och högskolor i allra högsta grad är politiserade. Även inom mitt ämne, naturvetenskap, finns det ett uttalat krav uppifrån att man ska ha genusperspektiv på sin forskning. Jag har fått frågan "Och hur inkorporerar ditt arbete genusperspektivet?". I praktiken går det såklart inte att "inkorporera genusperspektiv" på kemisk analys, tack och lov, men jag har likväl fått frågan. Och fått kommentarer att det är "bra att du är kvinna", och blivit ombedd att till exempel hålla föreläsningar trots att min manlige kollega är mer erfaren (det ser ju så bra och jämställt ut om det är en kvinna som lyfts fram). Det är förnedrande att det jag har mellan benen är viktigare för vissa än det jag har mellan öronen.

    Så att du hånar och nedvärderar de som vittnar om saker du inte vill ska vara sanna säger det mesta...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Max) skrev 2021-07-26 11:29:00 följande:
    Oj, en anonym person på nätet som utger sig för att vara akademiker men inte underbygger sina argument med spårningsbar fakta. Självklart tror jag på dig...
    Oj, en person som gömmer sig bakom dubbel anonymitet, inte kan resonera sakligt och griper vartenda halmstrå denne kan för att kunna avfärda upplevelser som denne inte vill ska finnas.Vad imponerande ...


  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Max) skrev 2021-07-26 13:40:18 följande:
    Självklart dubbel anonymitet här, eftersom jag erfarit alltför många gånger hur inlägg i sådana här trådar resulterar i otrevliga meddelanden till min inkorg. Stör det dig?

    Det är kvitt samma vilket nick någon har så länge denne kan underbygga åsikter med fakta. Det borde väl du som säger dig vara akademiker förstå?
    Din härskarteknik biter inte på mig. Det visar bara att du inte kan resonera sakligt och saknar rationella argument, istället tar du till nedlåtenhet för att "argumentera" emot.

    Så vad menar du att jag ska underbygga mina personliga erfarenheter med för fakta? Ljudinspelningar av samtalen? Länk till vetenskapliga artiklar jag är (med-)författare till? Hur kan jag bevisa att jag är akademiker utan att anonymiteten röjs?

    Det är såklart orimligt att kräva det, och den enda anledningen till att du ifrågasätter att jag är akademiker är för att jag förmedlade en bild som du inte vill ska vara sann. Hade jag istället sagt att det inte finns några politiseringar på våra universitet och högskolor hade du inte krävt någon typ av bevis från mig, eller hur? Det visar med all önskvärd tydlighet hur godtyckligt detta krav på "fakta" är.

    På sådana här forum får man acceptera att människor är de de säger sig vara, om man kräver "fakta" av varenda en får man hänga på Facebook eller annan social media där (de flesta) skriver under sitt eget namn.


  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Max) skrev 2021-07-26 15:32:34 följande:
    Härskarteknik? Att förvänta sig att en akademiker inte går i taket när denne får en fråga om källor?

    Jag har aldrig sagt att du skall röja din identitet. Däremot borde det ju finnas dem som överklagat om de på riktigt blivit bortvalda trots bättre akademiska meriter, och vore det väl underbyggt skulle med all säkerhet media plocka upp det. På så sätt kunde du bevisa det du säger istället för att låtsas bli kränkt.

    Nej, man måste inte acceptera att folk är vad dom säger sig vara på sådana här forum. Man kan aldrig kräva bevis på en persons identitet och därför får man gå på de inlägg en person skriver och utifrån dem göra en bedömning om man anser att de är trovärdiga eller inte.
    Jag har inte sagt att det är härskarteknik att fråga om källor. Det som däremot är härskarteknik, är att håna och nedvärdera andra. Som att hävda de som säger att universiteten är politiserade är misslyckade, att säga att någon blir kränkt på ett nedlåtande sätt, "Det borde du som akademiker förstå" är också härskarteknik eftersom du antyder att jag antingen inte är akademiker eller inte förstår, enbart för att jag har en annan upplevelse än vad du tror är sant.

    Jag förmedlade min personliga erfarenhet. Då ifrågasatte du att jag var akademiker och ville ha "fakta". Jag kan inte ge dig "fakta" på min personliga erfarenhet, annat än om jag har till exempel ljudinspelningar. Människor som inte förstår källkritik brukar däremot försöka fråga efter "fakta" och "källor" när sådana inte är tillämpliga eller ens behövs, i syfte att avfärda en annan åsikt än den de själva hyser. Som en ren tillfällighet frågar inte heller dessa människor efter "fakta" när någon förmedlar en bild eller åsikt som de håller med om.

    Du verkar ha avfärdat mig som akademiker eftersom jag förmedlat en bild som du inte vill tro är sann. Därför försöker du förringa mig med härskartekniker och allmänna otrevligheter. För, om jag inte är trovärdig, så slipper du ju ta till dig möjligheten att våra universitet ÄR politiserade, och kan fortsätta se världen på det sätt du gör.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Max) skrev 2021-07-26 17:01:22 följande:
    Först säger du att du inte sagt att det är härskartekniker att fråga om källor, men sedan menar du att jag blint skall tro dig bara för att du säger något?

    I min värld är det självklart att man frågar om någon typ av evidens när någon hävdar en åsikt/bild som man inte känner igen. Jag frågar inte om källor om någon säger att solen lyser varje dag, eftersom det överensstämmer med det vetenskap och erfarenhet lärt mig. Om en annan person däremot sa att solen bara skiner när den syns så skulle jag förvänta mig att denne kunde underbygga sina påståenden med fakta om den vill bli trodd.

    Du vet vem du är, och om du är akademiker eller inte. Jag tänker att det inte bör göra dig vare sig till eller från att en okänd människa på nätet inte tror dig.
    Det ena, härskarteknik., har ingenting att göra med det andra, att fråga efter källor. Det är du som blandar ihop de två sakerna, inte jag.

    Eftersom jag inte kan bevisa för dig att jag har haft de där samtalen så har du två val. Antingen tror du att jag talar sanning eller så tror du att jag ljuger. Om du inte har något annat skäl till att anta att jag ljuger än att min bild inte stämmer överens med vad du tror, så är din grund för den åsikten knappast rationell.

    Men, precis som du skriver, så spelar det mig ingen roll vad en dubbelanonym, nedlåtande person på internet tror.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Max) skrev 2021-07-26 18:17:14 följande:
    Så skönt att höra att du inte bryr dig. Dina ihärdiga inlägg för att förklara för mig hur elak jag är skulle annars kunna tolkas annorlunda.
    Tack för att du illustrerar min poäng.
Svar på tråden EU-domstol förbjuder slöja på jobbet!