• Anonym (Ts)
    Tue 20 Jul 2021 13:54
    1322 visningar
    12 svar
    12
    1322

    Pojke med Adhd

    Jag har en 6-årig pojke som har fått diagnosen svår ADHD och jag blir lite konfunderad. Jag läste tidigare idag en annan tråd där föräldrar beskrev sina barn med Adhd och räknade ner tills barnen skulle flytta hemifrån. Jag förstår att om man har det på det sättet så orkar man inte mer men jag känner inte igen det. De problem som vi har är att han har svårt att hålla koncentrationen i skolan och vi har lite konflikter hemma. Vissa dagar har vi inga konflikter och vissa dagar upp till 2-3 konflikter som varar 5-15 minuter. Han kan även säga dumma saker till oss när han blir arg, tex att han hatar oss och vill ha andra föräldrar. I den andra tråden läste jag att konflikterna varade från morgon till kväll och föräldrarna höll på och gå under. Jag förstår att det finns olika grader av adhd men jag förstår inte hur min son kan ha svår Adhd när jag hör andras historier. När vi påbörjade utredningen så var det ingen som trodde att han skulle ha Adhd. Anledningen till att vi startade en utredning var att han var sen i utvecklingen och läkaren misstänkte autism och inlärningssvårigheter. Men dessa diagnoser har avvisats. Jag antar att de är experter och vet vad de gör och jag vill inte ifrågasätta diagnosen men jag förstår inte hur han kan ha svår Adhd. Tidigare hade jag en bild av barn med Adhd, att de var störiga i klassrummet och att de slogs. Men min son sitter tyst i både klassrum och aktiviteter och gör det han ska och han slåss inte eller han kan slå tillbaka om någon slår honom först men han slår inte först.

  • Svar på tråden Pojke med Adhd
  • Anonym (Jilla­)
    Tue 20 Jul 2021 14:17
    #1

    När diagnosen sattes, hade ni inte möte med psykologen där denne förklarade utredningen och vilka metoder de använt och resultatet?

    Du har rätt att få utredningen i handen och borde redan ha fått den.

    Jag tycker absolut du ska ringa BUP och be om ett möte med den person som utredde din son så att du kan ställa dina frågor. Det handlar ju inte om ifrågasättande utan att du som förälder vill ha mer information och kunskap.

  • Anonym (Npf)
    Tue 20 Jul 2021 14:45
    #2

    Två barnen som båda har ADHD i svår grad kan skilja sig mycket från varandra, dels kan de ha olika tilläggsdiagnoser men de kan även ha olika områden där deras svårigheter yttrar sig. Tex kan du ha ADHD med huvudsak ouppmärksam form  eller ADHD med i huvudsak hyperaktiv-impulsiv form eller ADHD i kombinerad form( som är vanligast…då har du problem inrim båda de tidigare områdena)
    Förr fick de i första kategorin ofta diagnosen ADD istället idag skriver man ibland istället AD(h)D.
    Sedan tillkommer personlighet, ålder på barnet -många upplever att ” lilla tonåren” (6-7års ålder)och de riktiga tonåren är väldigt utmanande för både barn och familj
    Lägger vi sedan till ett lite äldre barn där skolan inte klarat att anpassa ordentligt så barnet fått känna sig misslyckat ,känna att det är fel på barnet..som ett barn jag träffade för ett par år sedan  sa ” jag skulle vilja ta bort min hjärna, den är dum” samma barn har även uttryckt att barnet självt är ”dumt ” och ” elakt” -har vuxenvärlden runt barnet misslyckats så och barnet då fått en så dålig självbild och så låg Självkänsla att barnet inte anser sig vara värt något …ja någonstans tar man ut det- det blir en självuppfyllande profetia🥺

    Dessa barn har oftast föräldrar som stångar sig blodiga för sina barns rättigheter men tyvärr är inte skolan anpassad för barn utanför mallen…
    hur det ska gå för barnen hänger mycket  på om man bor i ”rätt” kommun, går på” rätt” skola och självklart även på föräldrarna…det är en stor andel föräldrar till barn med npf som ”går i väggen” pga att rätt insatser inte sätts in i tid för barnen 

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Tue 20 Jul 2021 15:46
    #3
    Anonym (Jilla) skrev 2021-07-20 14:17:42 följande:

    När diagnosen sattes, hade ni inte möte med psykologen där denne förklarade utredningen och vilka metoder de använt och resultatet?

    Du har rätt att få utredningen i handen och borde redan ha fått den.

    Jag tycker absolut du ska ringa BUP och be om ett möte med den person som utredde din son så att du kan ställa dina frågor. Det handlar ju inte om ifrågasättande utan att du som förälder vill ha mer information och kunskap.


    Jo vi hade ett möte. Kommer inte ihåg om de förklarade metoder men diagnosen sattes pga hans koncentrationsproblem. Och vi har fått utredningen och där står väl mest om koncentrationsproblemen.

    Vi gjorde utredningen på neurologen och visst skulle vi kunna be om ett till möte men jag vet inte riktigt vilka frågor jag vill ha svar på.
  • Elin P
    Tue 20 Jul 2021 16:25
    #4

    Alla med ADHD är ju inte stökiga. Min son har tex ADD och är inte särskilt hyperaktiv eller hamnar i konflikt utan för honom handlar det mest om koncentration och uthållighet att han saknar det. Dock har han också autism som orsakar mycket bekymmer för honom. Men själva ADD:n märks inte jättemycket jämt.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Tue 20 Jul 2021 16:39
    #5
    Anonym (Npf) skrev 2021-07-20 14:45:53 följande:

    Två barnen som båda har ADHD i svår grad kan skilja sig mycket från varandra, dels kan de ha olika tilläggsdiagnoser men de kan även ha olika områden där deras svårigheter yttrar sig. Tex kan du ha ADHD med huvudsak ouppmärksam form  eller ADHD med i huvudsak hyperaktiv-impulsiv form eller ADHD i kombinerad form( som är vanligast?då har du problem inrim båda de tidigare områdena)

    Förr fick de i första kategorin ofta diagnosen ADD istället idag skriver man ibland istället AD(h)D.

    Sedan tillkommer personlighet, ålder på barnet -många upplever att ? lilla tonåren? (6-7års ålder)och de riktiga tonåren är väldigt utmanande för både barn och familj

    Lägger vi sedan till ett lite äldre barn där skolan inte klarat att anpassa ordentligt så barnet fått känna sig misslyckat ,känna att det är fel på barnet..som ett barn jag träffade för ett par år sedan  sa ? jag skulle vilja ta bort min hjärna, den är dum? samma barn har även uttryckt att barnet självt är ?dumt ? och ? elakt? -har vuxenvärlden runt barnet misslyckats så och barnet då fått en så dålig självbild och så låg Självkänsla att barnet inte anser sig vara värt något ?ja någonstans tar man ut det- det blir en självuppfyllande profetia????

    Dessa barn har oftast föräldrar som stångar sig blodiga för sina barns rättigheter men tyvärr är inte skolan anpassad för barn utanför mallen?

    hur det ska gå för barnen hänger mycket  på om man bor i ?rätt? kommun, går på? rätt? skola och självklart även på föräldrarna?det är en stor andel föräldrar till barn med npf som ?går i väggen? pga att rätt insatser inte sätts in i tid för barnen 


    Tack för bra svar.

    Jo det kan nog vara så att han har svår Adhd i ouppmärksam form.

    Vi bor i fel kommun (Solna) som har fått väldigt mycket kritik ang. Skolsituationen men våra barn går på en av få bra skolor i kommunen. Han behöver en del stöd och det finns en bra plan för honom.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Tue 20 Jul 2021 16:42
    #6
    Elin P skrev 2021-07-20 16:25:12 följande:

    Alla med ADHD är ju inte stökiga. Min son har tex ADD och är inte särskilt hyperaktiv eller hamnar i konflikt utan för honom handlar det mest om koncentration och uthållighet att han saknar det. Dock har han också autism som orsakar mycket bekymmer för honom. Men själva ADD:n märks inte jättemycket jämt.


    Jo jag fattar att alla barn med Adhd inte är störiga. Jag hade inte blivit så förvånad om han hade fått diagnosen add eftersom de är framför allt koncentrationen han har problem med.

    Jag blir bara konfunderad när jag läser alla historier om barn med adhd. Hade han haft lindrig Adhd så hade jag kunnat förstå det mer.
  • Anonym (E)
    Tue 20 Jul 2021 16:48
    #7
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-20 16:42:34 följande:
    Jo jag fattar att alla barn med Adhd inte är störiga. Jag hade inte blivit så förvånad om han hade fått diagnosen add eftersom de är framför allt koncentrationen han har problem med.

    Jag blir bara konfunderad när jag läser alla historier om barn med adhd. Hade han haft lindrig Adhd så hade jag kunnat förstå det mer.

    Men, vad sattes det för form av ADHD? ADD är ju en form av det, inte en egen diagnos (numera).


    Jag skulle bortse från ordet svår om det inte är motiverat på annat sätt. Ja, vissa delar är säkert jättejobbiga för honom men mycket kan förbättras.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Tue 20 Jul 2021 17:34
    #8
    Anonym (E) skrev 2021-07-20 16:48:16 följande:

    Men, vad sattes det för form av ADHD? ADD är ju en form av det, inte en egen diagnos (numera).

    Jag skulle bortse från ordet svår om det inte är motiverat på annat sätt. Ja, vissa delar är säkert jättejobbiga för honom men mycket kan förbättras.


    Det står bara svår Adhd, sen står det om utredningen, vad de har gjort och resultatet.
  • Anonym (Signe­)
    Tue 20 Jul 2021 17:38
    #9

    Som jag har tolkat det finns inte ADHD i steg på samma sätt som autism så det är fritt fram att hej vilt bestämma vad som är lätt och svår ADHD. Jag tycker inte det låter som att din son har svårt ADHD, sen handlar det om hur mycket man anpassar också, vissa anpassar automatiskt utan att tänka på det medan andra inte får in i huvudet hur man gör fast man förklarar och förklarar.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Tue 20 Jul 2021 18:12
    #10
    Anonym (Signe) skrev 2021-07-20 17:38:00 följande:

    Som jag har tolkat det finns inte ADHD i steg på samma sätt som autism så det är fritt fram att hej vilt bestämma vad som är lätt och svår ADHD. Jag tycker inte det låter som att din son har svårt ADHD, sen handlar det om hur mycket man anpassar också, vissa anpassar automatiskt utan att tänka på det medan andra inte får in i huvudet hur man gör fast man förklarar och förklarar.


    Jag har ingen erfarenhet alls av Adhd och min man lite grann eftersom hans har Adhd. Men vi tolkade det utifrån utredningen att det finns grader eftersom det stod Adhd, svår i utredningen.

    Den enda anpassningen vi har gjort hemma är att han får äta det han vill för de flesta konflikter är kring maktsituationer. På skolan så har de anpassat att han har kortare arbetspass och får pauser när han behöver.
  • Anonym (E)
    Tue 20 Jul 2021 18:45
    #11
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-20 17:34:24 följande:
    Det står bara svår Adhd, sen står det om utredningen, vad de har gjort och resultatet.

    Dumt när de inte specificerar men du vet ju hans svagheter och det spelar inte så stor roll. Allt är i samma paket :D Vanligt med kombinerad form. Plus att svårigheter är olika utstående i olika åldrar och utvecklingsfaser :)


     


     

  • Anonym (Npf)
    Wed 21 Jul 2021 12:55
    #12

    anonym ” Signe ” ADHD graderas i tre steg, lindrig  , måttlig och svårform 

Svar på tråden Pojke med Adhd