• Anonym (Jz)
    Tue 20 Jul 2021 21:07
    5811 visningar
    53 svar
    53
    5811

    Apoteksanställda, tror ni att vårt yrke har en framtid?

    ...och inte bara apoteksanställda.

    I stället för att kapa en annan tråd här tänkte jag starta en diskussion. Jag är farmaceut, har jobbat på apotek i flera år, och även tidigare i hemlandet. Jag upplever att någonting är allvarligt fel med vårt yrke. Man hör väldigt mycket missnöje från kollegor, många ångrar sin utbildning och slutar inom branchen. Jobbet motsvarar inte kompetensen eller i alla fall utbildningen, man känner sig som, och är sedd så, både av kunderna och högre chefer - som en butiksbiträde. Relativt höga ingångslöner men sedan är det omöjloigt att få ett påslag pga prestation. Prestation spelar ingen roll. Utvecklingsmöjligheter minimala, upprepande arbetsuppgifter. Vi är högst utbytbara.

    Och nu har vi näthandel. Jag är inte emot utveckling, men jag tror att den dagen vi jämställde fysisk expedition då man pratar med kunden med klickande i dator, den dagen cementerade vi det läge som farmaci de facto har reducerats till: förvaltning av mediciner, administrativ- och väldigt grundläggande farmakologiskt kontroll. Nu väntar vi på sista slaget känner jag, att någon äntligen ska ropa ut att kejsaren är naken och att vi inte behöver utbildad personal att expediera mediciner. Och då ryker vi.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Apoteksanställda, tror ni att vårt yrke har en framtid?
  • Anonym (Sara)
    Wed 21 Jul 2021 20:45
    #31
    Anonym (Jz) skrev 2021-07-21 09:08:14 följande:

    Frågan är om du vill att apotek ska vara butiker eller vårdnära institutioner. Tror du stt samhället klarar sig helt utan den sista kontrollen innan mediciner lämnas ut? Är det rätt väg att avskaffa kontrollen helt och låta apotek förvandlas till en sorts mcdonalds (vilket skulle vara vågat och unikt i världen), är det bra som det är eller vill du att apotekets fokus ska vara oberoende rådgivning kring mediciner och inte försäljning?


    Skrev ett svar som försvann, hursomhelst, för mig är det helt egalt. De få gånger jag fått receptbelagt utskrivet har jag varit noga med att fråga ut utskrivande läkare angående preparatet, och jag har även läst på på nätet innan jag drar till apoteket. Så för mig är apoteket enbart försäljning. Skulle gissa att man får ett roligare jobb som forskare än på apoteket, i alla fall om man ska expediera kunder som mig.
  • Anonym (tekna­tor)
    Wed 21 Jul 2021 21:02
    #32
    Anonym (qq) skrev 2021-07-21 17:30:47 följande:
    Ursäkta jag förstår att det är känsligt när man pluggat 5 år inkl dyra studielån för att gå och hämta medicin i en låda, fråga kunden om det ska vara något mer sen ta betalt.
    Sorry glömde att du också måste fråga om kunden är medlem.
    Apotekarutbildningen är 5 år, receptarieutb. är 3 år. Båda går under samlingsnamnet farmaceuter.

    Apotekare kan forska, jobba i läkemedelsproduktion och ha utredande och kontrollerande funktioner på myndigheter och företag också. Receptarier är mer begränsade till apoteken.

    Apotekstekniker är en ännu enklare utbildning, det blir man på 1,5 år och det är de som i princip bara får ge råd om egenvård/receptfria produkter.
  • Anonym (Jz) Trådstartaren
    Wed 21 Jul 2021 21:37
    #33
    Anonym (Sara) skrev 2021-07-21 20:45:41 följande:
    Skrev ett svar som försvann, hursomhelst, för mig är det helt egalt. De få gånger jag fått receptbelagt utskrivet har jag varit noga med att fråga ut utskrivande läkare angående preparatet, och jag har även läst på på nätet innan jag drar till apoteket. Så för mig är apoteket enbart försäljning. Skulle gissa att man får ett roligare jobb som forskare än på apoteket, i alla fall om man ska expediera kunder som mig.
    Hm. Det låter som att du starkt underskattar farmakologins komplexitet. En läkare behöver inte veta allt om alla läkemedel och nätet är full av skräpinformation. Just sayin. Menar inte att en trött genomsnittlig farmaceut på apotek i dagsläget kan alltid ge dig bättre information. Men de skulle kunna göra det, om jobbet och behörigheter såg annorlunda ut.
  • Anonym (Jz) Trådstartaren
    Wed 21 Jul 2021 21:50
    #34
    Anonym (Ja) skrev 2021-07-21 14:36:47 följande:

    Ja, jag tror att yrket kommer att försvinna, precis som många andra yrken, eller i alla fall se otroligt annorlunda till följd av den smarta tekniken. Det nya tekniken är ju "disruptive" och det stämmer verkligen. Mitt eget yrke har genomgått en massiv förändring de senaste åren, och den smarta tekniken går framåt med stormsteg. Jag ser inte hur man inte skulle kunna ha all information inmatad, så att roboten (eller liknande) kan se om medicinen är rätt och så vidare. Det är en trist utveckling. Tror samma om mitt eget yrke. Kanske att en människa måste överse tekniken, men som det ser ut idag, nej knappast.


    Jag håller med, smarta tekniken har potential att vara mycket bättre i logiskt tänkande än männsikohjärna, men det finns några trösklar som jag tror mänskligheten kommer inte vilja släppa ifrån sig. Först har vi etiska dilemmor. Vill vi verkligen att en maskin räknar ut vad som är bäst för oss? Och under vilka premisser då? Vem blir det som sätter grundvärderingar? Och även om vi kommer någonsin kunna sätta en matematisk formel för tex straffvärdet i en rättegång, frågan är om vi verkligen vill släppa ifrån sig det. För då är det verkligen en fråga om vem är in charge, vi eller makiner.

    Hursomhelst ja, dagens adminsitrativa arbete på apotek kan lätt automatiseras. Som jag ser det, antingen skapar farmaceuter en ny jobbeskrivning eller så kommer vi drunkna i egen passivitet och brist på ambition.
  • Anonym (Jz) Trådstartaren
    Wed 21 Jul 2021 22:14
    #35
    Anonym (teknator) skrev 2021-07-21 21:02:39 följande:
    Apotekare kan forska, jobba i läkemedelsproduktion och ha utredande och kontrollerande funktioner på myndigheter och företag också. Receptarier är mer begränsade till apoteken.
    I teorin, ja. I praktik finns det inte så många jobb. De flesta hamnar på apotek. Jag har haft kollegor som var tom disputerade.
    Men sen har vi ett annat problem. Jag förstår nämligen inte varför man alltid måste framhäva att det finns annat man kan göra fröutom apotek. Man gör ett halvårs praktik och man får licens för att jobba på apotek. Utbildningen heter apotekare.Det är liksom vår nisch, vår naturliga arbetsplats. Tänk om sjuksköterskor eller läkare skulle känna behov at betona att man kan jobba med så mycket mer än vården. Skulle det inte tyda på att någonting är allvarligt fel med grundyrket?
  • Anonym (Också farmac­eut)
    Thu 22 Jul 2021 09:56
    #36

    Jag är också farmaceut och jobbar på apotek. Har jobbat sen 2007, så har hunnit se lite hur det var innan avregleringen. Det var mindre krav om försäljning och mer personal.

    Jag är så trött på att det hela tiden tjatas om försäljning, det var liksom inte det som jag utbildade mig för att jobba med. Jag är också trött på att det ständigt dras ner på personal. Jag är trött på att vara ensam farmaceut flera timmar per dag och ständigt behöva känna mig stressad när det kommer 10 kunder på samma gång och flera av dem vill hämta ut många mediciner. Egentligen får varje kund ta högst 5 minuter, men det är bara att glömma i det läget. Jag är trött på att jobba kvällar och helger, och storhelger.

  • Anonym (Jz) Trådstartaren
    Thu 22 Jul 2021 12:07
    #37
    Anonym (Också farmaceut) skrev 2021-07-22 09:56:15 följande:

    Jag är också farmaceut och jobbar på apotek. Har jobbat sen 2007, så har hunnit se lite hur det var innan avregleringen. Det var mindre krav om försäljning och mer personal.

    Jag är så trött på att det hela tiden tjatas om försäljning, det var liksom inte det som jag utbildade mig för att jobba med. Jag är också trött på att det ständigt dras ner på personal. Jag är trött på att vara ensam farmaceut flera timmar per dag och ständigt behöva känna mig stressad när det kommer 10 kunder på samma gång och flera av dem vill hämta ut många mediciner. Egentligen får varje kund ta högst 5 minuter, men det är bara att glömma i det läget. Jag är trött på att jobba kvällar och helger, och storhelger.


    Jag har tränat upp mig att inte bry mig om köer. Iofs jag vet att jag jobbar snabbt och kan min shit, men jag tänker inte be om itsäkt för att det liknar en mcdonalds. Det är vad samhället ville, nu har de fått det. Passar inte och vänta? Gå till ett annat apotek, det blir säkert bättre.

    En av värsta grejer med yrket är lönesättningen. Jag kan utbilda en praktikant som får licens och springer till mig 15 gånger om dagen för att fråga saker, och det ör okej, men det är inte okej att jag får max 3 tusen högre lön. De tvingar mig att säga upp mig för att höja lönen, vilket jag gjort. Men kom inte och prata om ställa upp för företaget.

    I princip får man välja, antingen ska man ta det lugnt och jobba 75% kontorstid och tjäna som en misslyckad hantverkare eller så ska man tjäna någorlunda som en utbildad människa men offra hela livet. Nej det är bara att lämna yrket anser jag. Och viktigt att berätta för unga att de vet vad de ger sin in i när de väljer att studera.
  • Anonym (Synd)
    Thu 22 Jul 2021 13:52
    #38

    Jag jobbar inte på apotek så vet inte.

    Men måste säga att jag som kund verkligen uppskattar apotekspersonal. Jag har aldrig varit med om att någon varit otrevlig utan däremot hjälpsamma.

    Jag äter ingen medicin regelbundet men när jag i perioder fått olika mediciner (varav vissa har varit nödvändiga att ta men ändå haft obehagliga biverkningar, fått byta preparat några gånger) har jag verkligen uppskattat att få information av en kunnig utbildad person istället för att googla runt själv. Och jag är glad att gamla mormor som inte hanterar en dator får professionell upplysning.

    Jag tror det är fler än jag som uppskattar att vi har kunnig apotekspersonal. Ingen jag känner ser er som försäljare/kassapersonal eller tror ni saknar utbildning (?!) som någon här skrev. Däremot synd att ni ska sälja smink/bubbelvatten/honung och allt vad det är. Men det förstår jag ju inte att det är de enskilda apotekaren som bestämt.

    Jag gillade apoteket bättre innan avregleringen och hoppas det kan bli så igen.

    Som någon skrev är min upplevelse att apotekspersonal har bättre koll än läkare på mediciner och dess biverkningar. Jag har under en sjukdomsperiod (ganska ovanlig svår sjukdom) plöjt olika läkemedel eftersom ena hade värre biverkningar än andra. Skönt att kunna prata med någon som vet vad den pratar om istället för att googla och hamna hos galningar på flashback som använder medicinen till knark, alternativt ganska kortfattad information på fass osv.

    Jag har aldrig upplevt det som störande att apotekspersonal frågar mig frågor. Snarare hjälpsamt.

  • Thu 22 Jul 2021 17:49
    #39

    Nej jag tror som du att yrket är döende precis som massa jobb inom tjänstemannabranschen. Det är för dyrt att ha personal och näthandeln kommer ta över helt. Dessutom är te x Amazon med och utvecklar självkörande budbilar etc allt för att få bort oss jobbiga anställda människor Som måste ha kisspauser etc när de kör. Hej nya värld! 

  • Anonym (tekna­tor)
    Thu 22 Jul 2021 19:38
    #40
    Anonym (Jz) skrev 2021-07-21 22:14:06 följande:
    I teorin, ja. I praktik finns det inte så många jobb. De flesta hamnar på apotek. Jag har haft kollegor som var tom disputerade.
    Men sen har vi ett annat problem. Jag förstår nämligen inte varför man alltid måste framhäva att det finns annat man kan göra fröutom apotek. Man gör ett halvårs praktik och man får licens för att jobba på apotek. Utbildningen heter apotekare.Det är liksom vår nisch, vår naturliga arbetsplats. Tänk om sjuksköterskor eller läkare skulle känna behov at betona att man kan jobba med så mycket mer än vården. Skulle det inte tyda på att någonting är allvarligt fel med grundyrket?
    Jo jag vet det. Men det problemet är inte unikt för apotekaryrket. De riktigt balla jobben får inte alla jurister eller ingenjörer eller naturvetare heller, men man har i alla fall möjlighet att försöka få dem.
Svar på tråden Apoteksanställda, tror ni att vårt yrke har en framtid?