• Anonym (Ts)

    Minska på matkostnaderna, hur då?

    Vi är en familj på två vuxna och ett barn (och ett till påväg). Vi har en matbudget vi försöker hålla oss till men brukar alltid bli flera tusen dyrare.

    Det är dessutom inte någon "dyr" mat eller så vi äter.. vet inte ens själv var pengarna går, är tyvärr jättedålig på att kolla priser i mataffären utan köper bara.

    Vad har ni för tips för att minska på matutgifterna? Handlar ni från någon specifik mataffär som ni tycker är billigast? Vad för typ av mat gör ni för att hålla nere kostnaderna? Något man bör tänka på?

    Jag har precis köpt en köksmaskin iallafall, tänker att det hjälper lite att baka eget bröd. Men annars är det helt tomt i huvudet.

  • Svar på tråden Minska på matkostnaderna, hur då?
  • Anonym (Vi då)

    Att inte slänga mat är ju a och o. Det är jag inpräntad med sen jag föddes. Det enda som slängs här är stuven av osten när vi glömt att riva den och nån enstaka bortglömd liten morot som ruttnat. Men båda är misstag. Allt annat äts upp. 

  • Anonym (H)
    Anonym (Vi då) skrev 2021-07-23 19:02:04 följande:

    Att inte slänga mat är ju a och o. Det är jag inpräntad med sen jag föddes. Det enda som slängs här är stuven av osten när vi glömt att riva den och nån enstaka bortglömd liten morot som ruttnat. Men båda är misstag. Allt annat äts upp. 


    Usch. Påminner om en person jag kände när jag var barn. Blev jättearg om man inte åt upp korvändarna på korven. Och jag gillade inte att äta kött och ändarna var värst. Och han behövde inte ens spara utan var läkare. 

  • Anonym (Vi då)
    Anonym (H) skrev 2021-07-23 19:10:55 följande:

    Usch. Påminner om en person jag kände när jag var barn. Blev jättearg om man inte åt upp korvändarna på korven. Och jag gillade inte att äta kött och ändarna var värst. Och han behövde inte ens spara utan var läkare. 


    Usch? Så du tycker det är okey att slänga mat?! Usch för såna som dig säger jag bara. Miljoner som svälter världen över, västvärlden får typ 80% av all mat och tonvis av det slängs! Är det verkligen okey?! 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Vi då) skrev 2021-07-23 19:15:25 följande:
    Usch? Så du tycker det är okey att slänga mat?! Usch för såna som dig säger jag bara. Miljoner som svälter världen över, västvärlden får typ 80% av all mat och tonvis av det slängs! Är det verkligen okey?! 
    Det är en väldigt svår balans med tanke på den epidemi av övervikt vi samtidigt slåss mot. Jag vill lära mina barn att både lyssna på sina kroppar OCH vara medvetna om att inte slösa med resurser.
  • Anonym (H)

    Om jag vill spara in på matkostnader kör jag,

     Soppa av frusna grönsaker. Blomkål/spenat eller broccoli. Billigt och man kan spara grönsakerna länge i frys. Sedan behövs bara grädde och grönsaksbuljong samt en stavmixer.

    Havregrynsgröt till frukost. Och skippa juice. 

  • Anonym (H)
    Anonym (Vi då) skrev 2021-07-23 19:15:25 följande:
    Usch? Så du tycker det är okey att slänga mat?! Usch för såna som dig säger jag bara. Miljoner som svälter världen över, västvärlden får typ 80% av all mat och tonvis av det slängs! Är det verkligen okey?! 
    Jag var ett barn när detta hände? Var också rädd för personen, då han hade ett hemskt temperament och hade problem med alkohol. Så tror vi kan vara överens om att det är okej att säga usch ..
  • gbgumman

    Få ingredienser brukar bli billigare

    Laga mycket och ät flera dar då behöver man visserligen mer av allt men ganska få ingredienser. Laga mycket och frys in tex chiliconcarne, korvståganoff m.m

  • Aniiee
    gbgumman skrev 2021-07-23 22:37:52 följande:

    Få ingredienser brukar bli billigare

    Laga mycket och ät flera dar då behöver man visserligen mer av allt men ganska få ingredienser. Laga mycket och frys in tex chiliconcarne, korvståganoff m.m


    Chili con carne, korv Stroganoff.

    Stackars, stackras gerve Pavel Alexandrovich Stroganov, som fått sitt namn kidnappat av korvätande svenskar som inte kan ryska =P
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • gbgumman
    Aniiee skrev 2021-07-23 22:55:33 följande:

    Chili con carne, korv Stroganoff.

    Stackars, stackras gerve Pavel Alexandrovich Stroganov, som fått sitt namn kidnappat av korvätande svenskar som inte kan ryska =P


    Mycket bra och ekonomiska tips
  • Aniiee
    gbgumman skrev 2021-07-23 23:03:19 följande:
    Mycket bra och ekonomiska tips
    I KNOW! I'm amaze-baz.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Tow2Mater

    Så och odla dina egna örter som dill, persilja, gräslök, basilika eller vad ni nu använder mycket av (i blomlådor på balkong t ex). Blir mycket billigare om man föredrar färska/frysta örter före de torkade.

Svar på tråden Minska på matkostnaderna, hur då?