• SweeneyToad

    En gång LPT, alltid LPT?

    Hej, jag har haft LPT/ÖPT, och sedan blivit fri från det. Men samtidigt fortsätter livet som vanligt, dvs jag måste äta mediciner. Om jag skulle säga att jag inte längre vill ta mediciner, skulle det ta hus i helvete.

    En till sak som jag tycker är konstigt, är att jag har aldrig haft depression, ångest, tvångssyndrom, eller social fobi osv, ändå medicineras jag med SSRI. Anledningen till att jag försökt ta livet av mig vill jag inte gå in på, men det hade inget med depression att göra. 
    Nu vill jag faktiskt ta livet av mig igen, och en anledning till det är att jag tvingas ta medicin mot min vilja.

    Vet inte riktigt vad jag vill med tråden, bara skriva av mig...

  • Svar på tråden En gång LPT, alltid LPT?
  • Anonym (värkstad)

    Det är mycket snack och lite värkstad från dig. Du har fått massor av tips och förklaringar i massor av trådar under flera år, men det verkar inte hända ett dugg.

  • SweeneyToad
    Anonym (värkstad) skrev 2021-07-21 21:13:59 följande:
    Det är mycket snack och lite värkstad från dig. Du har fått massor av tips och förklaringar i massor av trådar under flera år, men det verkar inte hända ett dugg.
    Tips om varför jag tvingas ta medicin? Nej...
  • Glinda från Oz

    LPT/ÖPT sätts inte för skoj skull, det ska krävas väldigt mycket. Du har alltid rätt att få en förklaring från din läkare och du har möjlighet att diskutera behandlingen. Även vård under LPT/ÖPT ska ske i samråd med patienten när det är möjligt. (Skillnaden är att det i slutändan är upp till vården istället för tvärtom upp till patienten)

    Gör de blod och urinprov på dig regelbundet? Om inte finns det inget sätt att de kan kolla om du tar medicinen eller slänger den. De ser bara om du hämtat ut på Apoteket.

  • Anonym (Y)

    Det måste ju finnas en anledning till att du fått LPT och mediciner. Vilja att ta livet sig är ju en sorts ångest. Så nåt bakomliggande måste det ju finnas. Annars får du prata med din behandlare.

  • Anonym (Lisa)

    Om du inte har ÖPT behöver du inte alls ta mediciner. Känns lite som du lever för att gnälla och klaga på alla insatser du får.

  • SweeneyToad
    Anonym (Lisa) skrev 2021-07-26 16:14:17 följande:
    Om du inte har ÖPT behöver du inte alls ta mediciner. Känns lite som du lever för att gnälla och klaga på alla insatser du får.
    Helt fel.

    Om du dessutom är insatt i min situation, skulle du veta att jag bor på ett LSS-boende mot min vilja(jag var tvungen att flytta hit pga jag hade ÖPT). 
    Och personalen skulle bli jättearga/det skulle ta hus i helvete om jag sa att jag inte vill ta mediciner.

    Varför kommer du ens med ett sådant påstående? I känsliga rummet, och som anonym dessutom? 
  • Glinda från Oz
    SweeneyToad skrev 2021-07-26 17:58:56 följande:

    Helt fel.

    Om du dessutom är insatt i min situation, skulle du veta att jag bor på ett LSS-boende mot min vilja(jag var tvungen att flytta hit pga jag hade ÖPT). 

    Och personalen skulle bli jättearga/det skulle ta hus i helvete om jag sa att jag inte vill ta mediciner.

    Varför kommer du ens med ett sådant påstående? I känsliga rummet, och som anonym dessutom? 


    Jag måste hålla med Lisa. Du tycker synd om dig själv och skyller ifrån dig istället för att ta tag i situationen. Har du inte ÖPT nu så kan du flytta när du vill.

    LSS boende är för övrigt också svårt att få och ges inte i onödan.
  • mammabitch

    Har du försökt lägga fram en alternativ plan var du skulle bo och hur du skulle leva om du fick bestämma själv?

    Har du besvär orsakade av dina läkemedel , eller är det mest en principsak att du inte vill ha dem? Sannolikt skulle din omgivning reagera om du bara plötsligt slutade ta dem och du skulle säkert  få rejäla utsättningsbesvär, men du har all rätt att begära en plan för reglerad utsättning.

  • SweeneyToad
    Glinda från Oz skrev 2021-07-26 20:11:08 följande:
    Jag måste hålla med Lisa. Du tycker synd om dig själv och skyller ifrån dig istället för att ta tag i situationen. Har du inte ÖPT nu så kan du flytta när du vill.

    LSS boende är för övrigt också svårt att få och ges inte i onödan.
    Så jag skyller ifrån mig när jag säger att jag har blivit mobbad på LSS-boendet har har tillochmed IVO-anmält boendet? När brukar jag skylla ifrån mig? Eller ska jag få skylla mig själv för att jag har blivit mobbad tycker du? Härlig inställning du har, verkligen. 

    Jag vet att jag kan flytta när jag vill, men man får inte bara tag på en lägenhet sådär, jag är med i flera bostadsköer, men har inte tillräckligt med köpoäng. 
  • SweeneyToad
    mammabitch skrev 2021-07-26 21:30:01 följande:
    Har du försökt lägga fram en alternativ plan var du skulle bo och hur du skulle leva om du fick bestämma själv?

    Har du besvär orsakade av dina läkemedel , eller är det mest en principsak att du inte vill ha dem? Sannolikt skulle din omgivning reagera om du bara plötsligt slutade ta dem och du skulle säkert  få rejäla utsättningsbesvär, men du har all rätt att begära en plan för reglerad utsättning.
    Ja, det har jag. Jag är med i olika bostadsköer, jag har köat sedan 2016, innan jag flyttade till mupp-bostaden. 

    Jag upplever att jag är jättetrött av läkemedlen, på FASS står det att en av biverkningarna är trötthet. Jag tycker det är konstigt att jag får antidepressiva, fast jag inte har en depression, ingen ångest, ingen social fobi, osv. 
    Jag tar också antipsykotiska, vilket jag också tycker är jättekonstigt, då jag inte har psykoser eller schizofreni. 
Svar på tråden En gång LPT, alltid LPT?