• Stella123

    Lämna på dagis

    Min sambo har sitt barn varannan vecka. Nu hävdar hans ex att han inte får ta semester utan att ha barnet hemma även om det är hennes vecka. Vi måste väl få ta "vuxen"semester när barnet är hos henne? Tänkte ta upp detta till diskussion men vill ha lite kött på benen innan. Vad gäller? Någon som vet?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Lämna på dagis
  • Anonym (Strunt)
    Anonym (Strunt) skrev 2021-07-24 13:47:15 följande:

    Vill föräldern leva som singel tills barnet är vuxet så, visst.

    Nej, i en styvfamilj vill det till att båda ger och tar.

    Den nya accepterar styvbarn och föräldern ger din nya vuxen tid utan ungar.

    Ge och ta, det brukar fungera bäst.


    Den nya vuxentid, skulle det vara.
  • Anonym (Strunt)
    Anonym (P) skrev 2021-07-24 13:42:43 följande:

    Är det verkligen det? Är det lika obegripligt med föräldrar som lever tillsammans och lämnar barn till barnvakt för lite vuxensemester?


    Bra fråga!
  • Anonym (Betty)
    Stella123 skrev 2021-07-22 12:36:32 följande:

    Var nog otydligt i mitt inlägg.

    Barnet var 3 veckor i rad hos mamman och har nu varit 3 veckor hos oss (alltså 6 veckor från förskolan) Nästa vecka är mammans vecka och hennes semester är slut. Min sambo och jag tänkte åka bort tillsammans den veckan men då hävdar mamman att om han tar semester så skall han även ha sonen, trots hennes vecka.

    Sorgligt att folk går igång så in i helvete utan att veta hela bakgrunden!


    Jo absolut har barnet varit hrmma mycket då. Men v 28-31 är ju lite industrisemester. Många har ledigt. Få barn på förskolor o fritids. Ibland är det jourfritids o jourförskola. Det kan ofta vara personal som inte känner barnen för de har slagit ihop avdelningar. Jag vill inte att mina barn ska gå på fritids eller förskola de veckorna om man kan slippa. Och de skulle ju barnet kunna slippa nu.

    I övrigt har jag inte emot vuxensemester. Men jag skulle inte välja att planera in vuxensenester under någon av dessa veckor om det betyder att barnet måste gå på förskola. Jag skulle boka in det när jag vet att exet eller nån annan (far mor föräldrqr) kan ha barnet hemme eller så skulle jag ta en vecka när det inte känns lika jobbigt att barnet är på förskola. Alltså när ordinarie personal och de flesta kompisar är på plats.

    Så jag förstår faktiskt mamman. Även om ni har rätt att åka skulle jag vara svinförbannad att pappan hellre åker på sem själv o låter barnet vara på förskola en sådan typ av vecka.
  • Anonym (Strunt)
    Anonym (Betty) skrev 2021-07-24 13:55:57 följande:

    Jo absolut har barnet varit hrmma mycket då. Men v 28-31 är ju lite industrisemester. Många har ledigt. Få barn på förskolor o fritids. Ibland är det jourfritids o jourförskola. Det kan ofta vara personal som inte känner barnen för de har slagit ihop avdelningar. Jag vill inte att mina barn ska gå på fritids eller förskola de veckorna om man kan slippa. Och de skulle ju barnet kunna slippa nu.

    I övrigt har jag inte emot vuxensemester. Men jag skulle inte välja att planera in vuxensenester under någon av dessa veckor om det betyder att barnet måste gå på förskola. Jag skulle boka in det när jag vet att exet eller nån annan (far mor föräldrqr) kan ha barnet hemme eller så skulle jag ta en vecka när det inte känns lika jobbigt att barnet är på förskola. Alltså när ordinarie personal och de flesta kompisar är på plats.

    Så jag förstår faktiskt mamman. Även om ni har rätt att åka skulle jag vara svinförbannad att pappan hellre åker på sem själv o låter barnet vara på förskola en sådan typ av vecka.


    Haha. Ja men då får du väl vara svin förbannad! Varför skulle pappan öht bry sig om det? Komiker där!
  • Anonym (Vår fsk)
    Anonym (Strunt) skrev 2021-07-24 14:01:10 följande:

    Haha. Ja men då får du väl vara svin förbannad! Varför skulle pappan öht bry sig om det? Komiker där!


    I vanliga fall är jag för att barn ska slippa vara på förskola i onödan men lever man inte ihop och barnet bot varannan vecka så tycker jag ändå att man har egen rätt till att försöka komma iväg på någon form av semester.

    Hade TS och pappan ha haft ett gemensamt barn, då kan jag tycka att dom skulle ta med sonen men i denna situation så kan jag väl tycka att dom kan få åka.

    Annars blir ju även sonen utan mamman i en hel vecka till. Man kan ju passa på att göra roliga saker efter förskolan
  • Anonym (Strunt)
    Anonym (Vår fsk) skrev 2021-07-24 14:11:04 följande:

    I vanliga fall är jag för att barn ska slippa vara på förskola i onödan men lever man inte ihop och barnet bot varannan vecka så tycker jag ändå att man har egen rätt till att försöka komma iväg på någon form av semester.

    Hade TS och pappan ha haft ett gemensamt barn, då kan jag tycka att dom skulle ta med sonen men i denna situation så kan jag väl tycka att dom kan få åka.

    Annars blir ju även sonen utan mamman i en hel vecka till. Man kan ju passa på att göra roliga saker efter förskolan


    Håller med. Är det ändå inte barnfritt så spelar en unge till mindre roll. Vore skillnad om det var ett par, tre extra ungar. Då hade jag hellre stannat hemma.
  • Anonym (Q)
    Anonym (P) skrev 2021-07-24 13:42:43 följande:

    Är det verkligen det? Är det lika obegripligt med föräldrar som lever tillsammans och lämnar barn till barnvakt för lite vuxensemester?


    Ja. Det är lika obegripligt, enligt mig. Att man som föräldrar åker iväg i en vecka utan sina barn är för mig obegripligt. Men jag vill iofs vara nära mina barn hela tiden och får en så otrolig glädje av att vara med dem så det är för mig obegripligt hur man kan vilja vara utan sina barn såpass länge.
  • Anonym (Hö)
    Citronsaft skrev 2021-07-24 11:22:05 följande:

    Nej. Är förälder ledig är barnet ledigt. Oavsett vems vecka det är. Är förmodligen det hon syftar på. Såna är reglerna i vissa kommuner.


    Kan du posta en pålitlig källa på detta ?

    Där det framgår att detta gäller frånskilda föräldrar som har barnen varannan vecka.
  • Anonym (Jenn)
    Anonym (Q) skrev 2021-07-24 14:42:36 följande:
    Ja. Det är lika obegripligt, enligt mig. Att man som föräldrar åker iväg i en vecka utan sina barn är för mig obegripligt. Men jag vill iofs vara nära mina barn hela tiden och får en så otrolig glädje av att vara med dem så det är för mig obegripligt hur man kan vilja vara utan sina barn såpass länge.
    Förmodar att du antingen har väldigt små barn, eller en man du inte vill umgås med. 
    Man kanske inte åker iväg en vecka, men vuxentid är tydligen väldigt underskattat. Inte konstigt att så många separerar. (Bara läsa alla 100 trådar här på FL)

    Vad händer när dina barn blir äldre? Kommer du tvinga din närvaro på dom då också för att du "vill vara nära hela tiden"?
    Kan lova dig att en 12åring inte känner samma glädje över att vara med dig. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Jenn) skrev 2021-07-24 15:11:46 följande:

    Förmodar att du antingen har väldigt små barn, eller en man du inte vill umgås med. 

    Man kanske inte åker iväg en vecka, men vuxentid är tydligen väldigt underskattat. Inte konstigt att så många separerar. (Bara läsa alla 100 trådar här på FL)

    Vad händer när dina barn blir äldre? Kommer du tvinga din närvaro på dom då också för att du "vill vara nära hela tiden"?

    Kan lova dig att en 12åring inte känner samma glädje över att vara med dig. 


    Var någonstans skrev jag att jag inte uppskattar vuxentid? Eller min mans närvaro?

    Nu handlar tråden om en vecka; så det är det jag utgår ifrån. Jag tycker det endast är positivt med vuxentid, en kväll här och där eller natt här och där. Men en vecka iväg från mina barn, där de istället ska behöva spendera tid hos en barnvakt eller på förskolan, bara för att mamma och pappa illa tvunget måste ha en HEL vuxenvecka är för mig obegripligt. Att du vill tolka det som att jag inte gillar att umgås med min man och att jag kommer tvinga min närvaro på mina barn bara för att jag tycker om att vara i deras närvaro och finner det obegripligt att man vill vara ifrån sina barn i en vecka, ja... det får stå för dig.

    Jag visste dock att någon skulle svara "MEN VUXENTIIIIIDEN DÅÅÅÅÅÅ!!!". Som att det jag skrev innebar noll vuxentid. Hehe.
  • Anonym (Solblomma)
    Anonym (Q) skrev 2021-07-24 16:38:14 följande:

    Var någonstans skrev jag att jag inte uppskattar vuxentid? Eller min mans närvaro?

    Nu handlar tråden om en vecka; så det är det jag utgår ifrån. Jag tycker det endast är positivt med vuxentid, en kväll här och där eller natt här och där. Men en vecka iväg från mina barn, där de istället ska behöva spendera tid hos en barnvakt eller på förskolan, bara för att mamma och pappa illa tvunget måste ha en HEL vuxenvecka är för mig obegripligt. Att du vill tolka det som att jag inte gillar att umgås med min man och att jag kommer tvinga min närvaro på mina barn bara för att jag tycker om att vara i deras närvaro och finner det obegripligt att man vill vara ifrån sina barn i en vecka, ja... det får stå för dig.

    Jag visste dock att någon skulle svara "MEN VUXENTIIIIIDEN DÅÅÅÅÅÅ!!!". Som att det jag skrev innebar noll vuxentid. Hehe.


    Ja, fy fan, stackars barn. Bara fått 6 veckor ledigt. Tre med vardera förälder. Kommer säkert få en fruktansvärd relation med sin pappa som umgicks med sin nya en vecka ...

    Finns barn som får gå förskola och fritids hela somrarna av olika skäl, där är det mer synd om barnen. Dessutom kanske det blir väldigt lång tid ifrån sin mamma om de ska hänga hos pappan ytterligare en vecka.

    Mina föräldrar var för övrigt iväg på resor bara de två flera gånger under min uppväxt. Inte plågats av det för fem öre...
  • Anonym (Jenn)
    Anonym (Q) skrev 2021-07-24 16:38:14 följande:
    Var någonstans skrev jag att jag inte uppskattar vuxentid? Eller min mans närvaro?

    Nu handlar tråden om en vecka; så det är det jag utgår ifrån. Jag tycker det endast är positivt med vuxentid, en kväll här och där eller natt här och där. Men en vecka iväg från mina barn, där de istället ska behöva spendera tid hos en barnvakt eller på förskolan, bara för att mamma och pappa illa tvunget måste ha en HEL vuxenvecka är för mig obegripligt. Att du vill tolka det som att jag inte gillar att umgås med min man och att jag kommer tvinga min närvaro på mina barn bara för att jag tycker om att vara i deras närvaro och finner det obegripligt att man vill vara ifrån sina barn i en vecka, ja... det får stå för dig.

    Jag visste dock att någon skulle svara "MEN VUXENTIIIIIDEN DÅÅÅÅÅÅ!!!". Som att det jag skrev innebar noll vuxentid. Hehe.
    Nu var det ju inte tid hos en barnvakt, utan tid hos mamman, och förskolan om hon jobbar. 
    Ja, gud så hemskt om vuxna människor vill ha tid tsm. Spöstraff.

    Du låter som du borde ha lite vuxentid. Just saying. 
Svar på tråden Lämna på dagis