• Thu 22 Jul 2021 15:47
    855 visningar
    37 svar
    +1
    37
    855

    Varför lämnar man inte tidigare?

    Jag fattar inte heller.

    Jo jag känner till normaliseringsprocessen, men anser också att många tillåter normaliseringsprocess att sätta igång. Man kan avsluta mycket tidigare än innan man är en våt trasa.

    Jag har också träffat på dessa män som subtilt försöker ta kontroll, få mig att tvivla på mig själv etc. De avpolletteras jävligt fort. Man ser tecknen.

    Aldrig för en endaste sekund har jag lekt med tanken på att det på någotvis skulle vara MITT fel att man är dum i huvudet.

    Tror nyckeln finns i hur vi uppfostrar våra flickor om de riskerar bli offer eller ej.

    Man pratar bara om de som stannar kvar tills de går käpprätt åt helvete. Vi pratar aldrig om alla oss som backar ur tidigt och vi är många många fler än de som stannar. Vi behöver söka svaret där. Vilka lämnar och vilka stannar. Men det är helt tabu att prata om eftersom myten som nu finns är att det kan hända vem som helst. Det stämmer inte.

  • Thu 22 Jul 2021 15:50
    #7

    Finns en tråd just nu där pappan uppfostrar sin dotter genom att berätta för henne att om hon inte lyssnar så kommer de ej att älska henne längre. Den flickan kommer att vara ett lätt offer för en psykoman när hon växer upp.

  • Thu 22 Jul 2021 16:42
    #10
    +3
    Anonym (Linn) skrev 2021-07-22 16:07:51 följande:

    Jag tycker att istället för att sitta och kasta skit på dessa kvinnor här på ett öppet forum, så kan man om man verkligen är intresserad ta del av mycket forskning kring området. Man kan ringa till en kvinnojour och höra efter. Man kan prata med Soc, med polisen, med mottagningen för våldtagna kvinnor på SÖS.

    Men de flesta vill få det till att det är fel på dessa kvinnor, de har till och med mer skuld än mannen som faktiskt bryter ner och slår.

    Och jag hör detta överallt. En kvinna blir våldtagen på vägen hem - varför var hon full? Varför gick hon hem själv, det fattar väl vem som helst att det är farligt! Varför var hon ute så sent?

    En kvinna går hem till en ny bekantskap och blir misshandlad - Varför gick hon hem till en man hon knappt känner, hur tänkte hon? Det är ju att be om problem!

    Det anklagande fingret hittar alltid en kvinna att peka på. Alltid.

    När det gäller män - då rycker vi på axlarna och säger: Men män är såna. Boys will be boys.

    Världen är så jäkla skev.


    Det där påståendet om att man vill skuldbelägga kvinnan är det som stoppar diskussionen och som förhindrar att vi vågar prata om vilka skyddsfaktorer som finns och hur vi kan ge dessa till alla flickor. Vi FÅR inte prata om att de flesta faktiskt lämnar eller aldrig inleder relationer med misshandlande män för då kan vi kränka de offer som blivit kvar.

    Det handlar inte om att skuldbelägga. Den som misshandlar har alltid 100% ansvar för sina handlingar. Men vi borde kunna prata om vad det är för mekanismer som gör att vissa kvinnor stannar istället för ,som de flesta, lämnar tidigt.

    Syftet är som sagt inte att skuldbelägga utan om att förstå hur risk och skyddsfaktorer ser ut. Dit kommer vi aldrig om folk envisas med att påstå att det kan hända vem som helst. Det är helt enkelt inte sant.
  • Thu 22 Jul 2021 18:47
    #12
    Anonym (Linn) skrev 2021-07-22 17:22:17 följande:

    Fast det är ju det du säger, vi måste gräva bland kvinnorna och se var nånstans det gått snett hos dom.

    Jag tycker att vi istället går dit det börjar - hos mannen. Vilka är dessa män? Hur blev det som de blev? Vad kan föräldrar, omgivning, skola och sjukvård, samhället göra för att förhindra att män blir sådana? Hur kan vi utbilda omgivningen att tidigt ta tag i någon som verkar utvecklas fel? Det är dom som måste ändra sig! Inte offrena som ska ytterligare skuldbeläggas för att de missade vissa varningssignaler.

    Men vi är så indoktrineriade med att det är kvinnans fel. Hon borde sett hans innersta! Hon borde förstått! Varför har dessa kvinnor missat att förstå?

    För att göra en jämförelse med vad du säger - kvinnor ska hålla sig inne på kvällarna för att det finns hemska män därute. Jag vill däremot gå på männen - de ska tänka om, de ska hålla sig inne på kvällen. De hemska männen ska vi rota bland, de ska vi syna. De goda männen borde sluta upp i kampen, de borde inte acceptera att deras kön behandlas som mindre vetande, omöjliga att bli bättre.


    Din jämförelse i slutet haltar.

    Ja vi ska gräva i vad det är som gör att vissa kvinnor råkar ut för detta, det ÄR viktigt. För att kunna skydda nästa generation. Varför skulle man inte vilja hitta dessa faktorer! Jag begriper det inte alls?

    Det är en utopi att tro att vi ska kunna eliminera samhället från förövare. Därmed inte sagt att vi inte ska försöka såklart. Och precis som med kvinnorna som stannar, behöver vi gräva vad som gör att vissa pojkar växer upp till förövare. Detta görs dock redan och det ska man fortsätta med.

    Men ingen vågar titta på vad som skyddar flickorna. Det är tabu. För få anser man att man skuldbelägger offer. Vansinnigt resonemang. Man måste göra båda sakerna.
  • Thu 22 Jul 2021 20:19
    #18
    +1
    Anonym (Linn) skrev 2021-07-22 20:05:13 följande:

    Tycker inte att det är någon direkt fart på att undersöka vad det är som gör vissa män manipulativa, elaka, misshandlande etc.

    Och vad ska du göra med infon om varför kvinnor råkar ut för elaka manipulativa män? Ska du ge kvinnor än mer förhållningsorder? Begränsa deras liv än mer? Skriva dom på näsan hur de ska bete sig för att förhoppningsvis undvika att bli misshandlade?

    Jag vill öka kvinnans frihet. Det må vara en utopi men det är där det främsta fokuset ska vara. Man gör det väldigt lätt för sig genom att gå på offret: säga till kvinnor att se sig för på kvällen, inte bli för full, inte vara ute sent.

    Det finns viss forskning kring det du önskar och vill se: Den visar att dessa män söker sig till utsatta/mottagliga kvinnor. Det kan vara kvinnor som aldrig fått lära sig att det är ok att sätta gränser under uppväxten. Som inte fått lära sig att de har ett värde. Det kan vara kvinnor med stor empati, som gärna vill finnas för andra. Det kan vara kvinnor som tillfälligt är i en svacka.

    Men samtidigt är det svårt att ge ett entydigt svar. För det har också visat sig att det fula börjar ofta när kvinnan är gravid. Eller blivit beroende av honom på något sätt. Han kanske lockat och uppmuntrat henne att flytta långt ifrån vänner och familj. Han har övertalat henne att hon såklart ska börja plugga, det har hon ju alltid velat och han kommer självklart att hjälpa henne. Så sitter hon där långt ifrån sitt sociala skyddsnät och utan en egen ekonomi.

    Många säger att det är bara att lämna, samtidigt säger all forskning att det är då som det är som farligast för kvinnan. Det är då det kan smälla på riktigt.

    Och det låter kanske konstigt, men man kan välja att vara kvar för då har man iallafall viss koll på honom. Lämnar man så kan man få se sig över axeln resten av livet.

    Samma om man har barn, riskanalysen leder till att det är bäst att vara kvar och kunna skydda barnen, än att lämna och ha delad vårdnad och därmed inte veta ett skit om vad som händer på hans dagar.


    Det jag säger är att vi ska ta reda på vad som skiljer de kvinnor som stannar från de som avslutar tidigt. Vi som avslutar tidigt är betydligt fler än de som stannar. Syftet är såklart att de egenskaper som gör att man ser faran och väljer bort tidigt ska kunna ges till fler flickor. Förstår inte alls varför du yrar om att begränsa kvinnor, då har du verkligen missförstått allting. Tvärtom vill jag ge fler kvinnor och flickor makten över sitt eget liv. Att alla ska förstå att de har rätten att välja bort människan som inte är bra för dem. Vetskapen om att lyckan inte finns i att bli vald av en man. Det är nämligen där jag ofta tror skon klämmer att flickor uppfostras till att behaga andra, att inte ställa krav och att det är ett misslyckande att inte ha en pojkvän. Antagligen har de under uppväxten haft förebilder som inte stärkt dem.

    Du pratar om att det är farligast när man lämnar. Att det allvarliga våldet ofta börjar vid graviditet etc. Ja det stämmer. Men jag pratar om att se och bryta mycket mycket tidigare. Som de flesta av oss faktiskt gör.

    Nej, jag köper inte att tecknen inte funnits där förrän långt in i relationen. Det stämmer inte. Tecknen och tendenserna finns alltid där. Däremot är det många dom väljer att negligera dom, bortförklara dom, och att då inte värdera sig själv så pass att man säger stopp.

    Det är här nånstans som förklaringen finns. Om nån bara ville leta?
  • Thu 22 Jul 2021 20:21
    #19
    Anonym (pk) skrev 2021-07-22 19:41:40 följande:

    Praktiskt: Det är den som slår som är skyldig. Den som utför den fysiska gärningen begår våldshandlingen. Att man sedan som förälder har ett ansvar att skydda sina barn gör en inte automatiskt till en förövare om man själv är i ett extremt utsatt läge som offer.

    Det finns många som lever i relationer där det praktiskt, ofta pga ekonomi, jobb, bostad, skolor m.m.  är nära på omöjligt för dem att lämna. Det är dessutom direkt livsfarligt för vissa att lämna, eller försöka lämna relationen. Att kanske bli tvungen att dela vårdnad med någon som är våldsam och inte ha någon som helst koll på ifall ens barn far illa kan också verka avskräckande för många. Det är lätt att inbilla sig att man kan skydda barnen bättre om man är närvarande och kan använda sig själv som avledning och mänsklig sköld.


    Faktum är att det nyss kommit en ny barnfridslag som gör det olagligt att låta barn exponeras för våld.
  • Fri 23 Jul 2021 00:24
    #24
    Anonym (Linn) skrev 2021-07-22 22:55:23 följande:

    Då måste du börja från början. Hur ser vi till att alla barn i Sverige får en trygg uppväxt med närvarande föräldrar som ger barnen en grundtrygghet, lär barnen att sätta gränser och inse att de har ett eget värde som är oberoende av andra runtomkring? Hur får vi till en jämlikhet i samhället där flickor och pojkar värderas på samma vis?

    Hur slutar vi lära flickor att det är en nödvändighet att vara omtyckt av pojkar samt ha en pojkvän?

    Och hur lär vi pojkar att flickor är egna individer som inte är en ägodel?

    Jag menar att tänket och synen måste förändras i grunden. Redan när barnet är en bebis. Det måste ske på individnivå och det måste ske på samhällsnivå.

    Inom feminismen talar man om patriarkatet och hur samhället måste förändras i grunden. Det ligger mycket sanning där. Vi återproducerar alla ständigt stereotypa tankar, ofta utan att vara medvetna om det.


    Exakt så.
  • Fri 23 Jul 2021 15:53
    #36
    Anonym (T) skrev 2021-07-23 15:20:10 följande:

    Tror mycket handlar om integritet, grundtrygghet och fostran hemifrån. Jag är fostrad till att vara självständig och leva mitt liv exakt som jag vill. Har alltid gått min egen väg och varit oberoende. Ex som visat svartsjuka, kontrollbehov eller aggressivitet har åkt ut med huvudet före. Likaså ex som inte tagit ansvar för vardag, hus och hem.


    Jag tror mycket handlar också om förebilder. Jag har förebilder både från mor, mormor och gammelmormor. Kvinnor som aldrig tagit skit. Som lämnat och slängt ut karlar som inte kunnat uppföra sig och det även i tider då man verkligen var utsatt som ensamstående kvinna, när samhället inte alls hade samma skyddsnät som idag. Där de hamnat i lägen där det faktiskt inte funnits mat på bordet. Dessa kvinnor genomsyrar hela vår familjs historia. Man tar ingen skit.

    Det är därför det är så beklämmande att just barnen ofta bärs fram som en anledning till att man stannar i destruktiviteten. För detta ritar kartan för barnens framtida relationer att växa upp så. Både för pojkarna och flickorna.

    Jag förstår att man är orolig för att hamna i en varannan veckas situation där man kanske förlorat kontrollen över hur barnen har det, men istället får barnen växa upp på heltid i destruktivitet. Och den signalen man sänder till barnen genom att avsluta och att kämpa är viktigt.

    Men främst önskar man ju att brytet skulle komma innan barnen.
Svar på tråden Varför lämnar man inte tidigare?