• Anonym (Ts)

    Vin för att slappna av!

    Tjenare!

    Skulle du säga att det är alkoholistvarning om man tar ett par glas vin för att slappna av/koppla av?

  • Svar på tråden Vin för att slappna av!
  • Anonym (Lis)

    Det beror på hur ofta samt om det är ett eller det enda sätt man har att kunna slappna av på.

  • Anonym (oooo)
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-22 18:57:46 följande:

    Tjenare!

    Skulle du säga att det är alkoholistvarning om man tar ett par glas vin för att slappna av/koppla av?


    Om det är det första man tänker på, när man vill slappna av så ja, det är lite varning i så fall. 
  • Anonym (E)

    Några gånger om året för att man är riktigt jävla upprörd, mer ok.
    Några gånger i veckan, nej verkligen inte ok.


     

  • Anonym (Ts)
    Anonym (frekvens) skrev 2021-07-22 18:58:43 följande:

    Beror väl på hur ofta det sker.


    Låt oss säga att det sker i snitt en gång/veckan. Kanske två gånger under semestern.
  • Anonym (frekvens)
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-22 19:08:01 följande:
    Låt oss säga att det sker i snitt en gång/veckan. Kanske två gånger under semestern.
    Gränsfall, men att så regelbundet använda alkohol för att "medicinera" sig själv, är väl inte ett helt problemfritt beteende. Alkoholism är det väl inte, men ett varningstecken på att något inte står helt rätt till kanske.
  • Anonym (AA)
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-22 19:08:01 följande:
    Låt oss säga att det sker i snitt en gång/veckan. Kanske två gånger under semestern.
    Det är långt över gränsfall, definitivt riskbeteende skulle jag våga påstå. Högrisk till och med.
  • Anonym (debbz)

    Beror på, är man i Sverige är man alkoholist. Lämnar man landets gränser är det helt normalt.

  • Anonym (katten)
    Anonym (Malin) skrev 2021-07-23 11:59:07 följande:

    Nej det är ingen fara! Läkare säger man ska dricka minst två glas alkohol varje dag, så gör du det med gott samvete!


    Fast det är ju egentligen inte mängden som avgör huruvida det är ett riskbeteende eller inte (förutom om du dricker helt hutlösa mängder varje dag) utan orsaken till varför man dricker. 

    Sen undrar jag vilken läkare som rekommenderar att man "ska" dricka två glas alkohol varje dag? Definiera alkohol. Är det två glas vodka eller två glas öl eller två glas vin? 

    Jag har alkoholister på båda sidor av släkten. Vissa började dricka för att självmedicinera, dvs "slappna av" eller "lugna nerverna". Och andra uppehöll sitt missbruk med bortförklaringar som "det är hälsosamt att dricka vin varje dag".

    Helt ärligt, ingen jag känner som inte(!) har ett problematiskt förhållande till alkohol dricker varje dag. Min alkoholistsläkt borträknad. 
  • Anonym (Ts)

    Tack för svaren!

    Jag anser INTE att det är ett riskbeteende att ta sig max 5 glas vin/veckan på semestern.

    Vad är det för skillnad på att dricka vin för att ha roligt med vänner och att dricka vin för att slappna av/mysa hemma??

    Det är ju som att jämföra med att mysa ner sig med en bra bok i soffan med en påse godis till exempel.

    Alkohol är alldeles för laddat i Sverige.

  • Denkmal
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-23 22:40:20 följande:

    Tack för svaren!

    Jag anser INTE att det är ett riskbeteende att ta sig max 5 glas vin/veckan på semestern.

    Vad är det för skillnad på att dricka vin för att ha roligt med vänner och att dricka vin för att slappna av/mysa hemma??

    Det är ju som att jämföra med att mysa ner sig med en bra bok i soffan med en påse godis till exempel.

    Alkohol är alldeles för laddat i Sverige.


    Jag dricker vin för att det är gott. Oftast med min partner, ibland med vänner. Nästan aldrig ensam.

    Dricker man för att man årige efter nån slags bedövningskänsla är det ju något helt annat.
  • Anonym (E)
    Anonym (Ts) skrev 2021-07-23 22:40:20 följande:

    Tack för svaren!

    Jag anser INTE att det är ett riskbeteende att ta sig max 5 glas vin/veckan på semestern.

    Vad är det för skillnad på att dricka vin för att ha roligt med vänner och att dricka vin för att slappna av/mysa hemma??

    Det är ju som att jämföra med att mysa ner sig med en bra bok i soffan med en påse godis till exempel.

    Alkohol är alldeles för laddat i Sverige.


    Jahapp. Jag tolkar inte slappna av som att mysa ner sig med en bok. Du kanske klarar att dricka för att koppla av utan att egentligen behöva det men många försvarar ett riskabelt bruk av alkohol precis så.
  • Anonym (94)

    Jag dricker varje vecka och i nästan alla tillfällen. Jag drack varannan dag när jag var arbetslös, nu dricker jag så fort jag är ledig. Ibland dricker jag även om jag inte är ledig och det har hänt att jag tagit en öl innan jag går till jobbet. Idag vaccinerade jag mig och innan det drack jag en cider. Är jag en alkoholist? Jag känner mig inte beroende, jag tycker bara att allt blir roligare när jag dricker och kan slappna av. Jag är 23 år

  • Anonym (Farligt)
    Anonym (94) skrev 2021-07-24 11:58:22 följande:

    Jag dricker varje vecka och i nästan alla tillfällen. Jag drack varannan dag när jag var arbetslös, nu dricker jag så fort jag är ledig. Ibland dricker jag även om jag inte är ledig och det har hänt att jag tagit en öl innan jag går till jobbet. Idag vaccinerade jag mig och innan det drack jag en cider. Är jag en alkoholist? Jag känner mig inte beroende, jag tycker bara att allt blir roligare när jag dricker och kan slappna av. Jag är 23 år


    Det där är verkligen ett farligt riskbeteende. Du är inte nödvändigtvis alkoholist i skrivandets stund, men risken för att det utvecklas till alkoholism med tiden? Den vill jag påstå är rätt stor utifrån det du beskriver.

    Är uppvuxen med en mamma som drack, hon blev sällan full. Men använde alkohol för att få extra energi, slappna av, ha det roligare, bli mer social, orka med vardagen. Tillslut behövde hon alkoholen (hennes beskrivning) för att överhuvudtaget göra någonting i sitt liv, och började resonera på ett rättfärdigande sätt kring varför det var okej att använda alkohol på det sättet som hon gjorde. I samband med det där så blev det mer och mer att hon drack varje dag. Jag var ungefär 20 år gammal då. Tack och lov kom hon själv till insikt med att det hon höll på med faktiskt var alkoholism, även om hon då aldrig drack så hon blev full utan använde det mer som självmedicinering. Hon har varit alkoholfri i 8 år nu.
Svar på tråden Vin för att slappna av!