• Anonym (GG)
    Fri 23 Jul 2021 02:00
    516 visningar
    6 svar
    -2
    6
    516

    Är jag den som har fel?

    Hej

    Sedan ett bra tag tillbaka har jag haft problem med min pojkväns bästa vän, som även råkar vara min bästa kompis kille. Jag kan inte beskriva nog hur mycket jag hatar honom. Tanken på hans fula ansikte får mig att koka inombords.

    En av de största anledningarna till att jag hatar honom är för att han fått min bästa vän att röka gräs. Dessutom har han tidigare rökt på med min pojkvän, och jag är extremt emot droger. Dessutom klarar jag inte av hans attityd. Han är extremt otrevlig och vi klickar helt enkelt inte.

    Ett tag tillbaka skrev jag ett sms till min vän att jag inte längre ville se henne på grund av honom. Jag ångrade mig med tiden och vi lade det bakom oss.

    Min aggression idag kommer från att min pojkvän mer eller mindre tvingade mig att säga förlåt. Jag förstår inte varför och dessutom är jag inte ledsen för något som jag sa ang honom.

    Har jag fel? Hur kommer jag över hatet för honom.

  • Svar på tråden Är jag den som har fel?
  • Anonym (både och)
    Fri 23 Jul 2021 05:02
    #1

    Alltså jag vet inte riktigt, man kan ju inte tvinga sig själv att klicka med alla människor. Vissa människor kommer man helt enkelt inte överens med och vissa människor t o m hatar man riktigt innerligt, hett och intensivt och det är ju kanske inte alltid något man kan rå över eller styra över.

    Så erkänn dina känslor inför dig själv och försök acceptera att du har dem, försök inte trycka undan dem eller förneka dem inför dig själv. 

    Men samtidigt bör du kanske acceptera att din kille och din kompis tycker helt annorlunda än du angående denna personen, och att detta också är helt okej. Försöka vara ödmjuk och visa respekt inför deras upplevelse och inställning till denna personen.

    Vet dock inte om det precis är möjligt att få bort det hat du känner inför honom, så tycker ju snarare att du nog får försöka acceptera att det är så du personligen känner och tycker helt enkelt, men alltså då samtidigt försöka att även acceptera och respektera att din pojkvän och din vän känner och anser annorlunda. Kanske kan du på ett bestämt men samtidigt vänligt, ödmjukt och respektfullt sätt säga till din kille och din kompis att du tycker bra om dem båda men däremot gillar du personligen inte alls denne person och att du därför för egen del helst vill umgås med denne så lite som, men att du samtidigt givetvis accepterar att dessa vill umgås med honom. Föreslå till exempel för din kompis att du gärna skulle vilja att du och hon träffas oftare bara ni två istället utan era respektive, betona gärna att du gärna skulle vilja träffa bara henne oftare och umgås med bara henne oftare. Samt föreslå för din kille att han kanske kan träffa sin bästa kompis på egen hand medan du så mycket som möjligt har egen tid och gör så mycket som möjligt på egen hand istället.

    Upplevde det alltså som att du hade varit öppen kring din inställning till den där killen innan, och att din kompis + pojkvän redan vet hur du känner så utgick ifrån det här. Men annars om du tror det är bäst kan du ju kanske först testa med att försöka linda inte det hela ifall du ska snacka med din kompis och din pojkvän, istället för att säga hela alltet rätt ut, men gällande det får du nog helt enkelt själv försöka bedöma utifrån hela situationen vad som är bäst att öppet säga rakt ut och vad som kanske är bäst att linda in.

  • Fri 23 Jul 2021 05:05
    #2
    Anonym (GG) skrev 2021-07-23 02:00:09 följande:

    Hej

    Sedan ett bra tag tillbaka har jag haft problem med min pojkväns bästa vän, som även råkar vara min bästa kompis kille. Jag kan inte beskriva nog hur mycket jag hatar honom. Tanken på hans fula ansikte får mig att koka inombords.

    En av de största anledningarna till att jag hatar honom är för att han fått min bästa vän att röka gräs. Dessutom har han tidigare rökt på med min pojkvän, och jag är extremt emot droger. Dessutom klarar jag inte av hans attityd. Han är extremt otrevlig och vi klickar helt enkelt inte.

    Ett tag tillbaka skrev jag ett sms till min vän att jag inte längre ville se henne på grund av honom. Jag ångrade mig med tiden och vi lade det bakom oss.

    Min aggression idag kommer från att min pojkvän mer eller mindre tvingade mig att säga förlåt. Jag förstår inte varför och dessutom är jag inte ledsen för något som jag sa ang honom.

    Har jag fel? Hur kommer jag över hatet för honom.


    Att hata någon för att man inte klicka och inte gillar någons attityd låter väldigt överdrivet. Hur kan det komma sig att du hatar honom för att han röker gräs men inte hatar din vän och pojkvän som gör samma sak? Du borde ju rimligen känna samma hat för alla som nyttjar droger. Varför bad du om ursäkt om du ändå inte menade det?
  • Anonym (Ghost­)
    Fri 23 Jul 2021 07:12
    #3

    Ja du har fel. Den du borde hata är din pojkvän som röker på. Varför är du med en knarkare om du nu är sååååå mycket emot det?

  • Anonym (Ghost­)
    Fri 23 Jul 2021 07:39
    #4
    Anonym (Ghost) skrev 2021-07-23 07:12:09 följande:

    Ja du har fel. Den du borde hata är din pojkvän som röker på. Varför är du med en knarkare om du nu är sååååå mycket emot det?


    Samma med din knarkande kompis, om du inte får henne att fatta att det är fel att röka på så får du ju bryta med henne. Jag fattar inte... Du är omgiven av knarkare, du är verkligt EMOT droger och ändå har du kvar dem i ditt liv...?

    Och jag får halvt ta tillbaka det jag skrev, självklart kan du hata killkompisen, men han är inte den enda du borde hata menar jag, dvs de som är närmare dig. Och det jag tänkte förut är att du skyller på den där killen, men din kompis och kille (tro inte att han inte röker på längre, då lurar du dig själv) är gamla nog att fatta egna beslut. Så svårt är det inte att säga nej, om man fattar att det är fel, men de tycker tydligen inte det. Deras liv, deras misstag.

    Du behöver inte alls umgås med den otrevliga killen, men sen borde du ju göra dig av med din knarkarkille också, som tvingar dig att säga förlåt fast du varken vill eller borde.

    Rensa ditt liv från knark! Annars är det samma som att du accepterar det, faktiskt. Så om du har så stark etik så är det rätt självklart att bryta med de personerna. Tänk så här, om nån ni känner skulle ifrågasätta varför du umgås med såna när du har den inställning du har, skulle du verkligen ärligt och rakryggat kunna stå där och försvara ditt val...? Jag tror faktiskt inte det.
  • Anonym (Q)
    Fri 23 Jul 2021 08:08
    #5

    "Han har fått henne att börja röka"

    Nej, han har introducerat henne i den världen men hon har gjort valet helt själv att börja röka cannabis. Samma med din pojkvän.

    Jag tycker det är dags att sluta skylla din pojkväns samt din bästa kompis tillkortakommanden på din bästa väns pojkvän. De gör sina egna val och de ska stå för det. Det är väl vuxna människor vi pratar om?

  • Sat 24 Jul 2021 01:26
    #6
    Anonym (GG) skrev 2021-07-23 02:00:09 följande:

    Hej

    Sedan ett bra tag tillbaka har jag haft problem med min pojkväns bästa vän, som även råkar vara min bästa kompis kille. Jag kan inte beskriva nog hur mycket jag hatar honom. Tanken på hans fula ansikte får mig att koka inombords.

    En av de största anledningarna till att jag hatar honom är för att han fått min bästa vän att röka gräs. Dessutom har han tidigare rökt på med min pojkvän, och jag är extremt emot droger. Dessutom klarar jag inte av hans attityd. Han är extremt otrevlig och vi klickar helt enkelt inte.

    Ett tag tillbaka skrev jag ett sms till min vän att jag inte längre ville se henne på grund av honom. Jag ångrade mig med tiden och vi lade det bakom oss.

    Min aggression idag kommer från att min pojkvän mer eller mindre tvingade mig att säga förlåt. Jag förstår inte varför och dessutom är jag inte ledsen för något som jag sa ang honom.

    Har jag fel? Hur kommer jag över hatet för honom.


    Ja, rent spontant så tycker jag att du har fel. Din pojkvän och vän valde ju själva att röka på, han tvingade dom knappast att göra det. Dom är vuxna människor och har eget ansvar i den situationen. Att han är extremt otrevlig tycker jag inte är grund till att hata honom, snarare ogilla. Alla funkar väl olika men för att jag ska hata någon så måste den personen göra en extrem oförrätt mot mig. T ex slå mig eller utnyttja mig sexuellt etc. Så dina känslor gentemot honom känns ganska överdrivet utifrån det jag läser av din trådstart.
Svar på tråden Är jag den som har fel?