• Anonym (Orolig vän)

    Orolig över väns barn

    Har en killkompis med tre barn i åldrarna 5-10 år gamla. Kompisen och barnens mamma är separerade och barnen bor mest hos sin mamma och väldigt sällan hos sin pappa. Min kompis ventilerar ofta med mig angående att han är orolig för sina barn där, då hon inte har ekonomi eller ork att ta hand om dem på grund av diverse problem. Kan inte gå in djupare då jag är rädd att mamman eller kompisen ska känna igen sig om de brukar hänga här på sidan.

    Vi sågs i en lekpark för att umgås mina barn och hans barn, varav hans barn pratade om vilken tid de brukade lägga sig hos sin mamma (alldeles för sent för så små barn vill jag dessutom påpeka). Då hörde jag något som oroade mig, ett av barnen viskar till sitt syskon "du vet att vi inte ska prata om vad vi gör hemma hos mamma", min kompis hörde inte detta utan bara jag. Barnet antydde alltså att mamman har sagt åt dem att inte prata om saker som sker hemma där.

    Jag vet om att mamman har fått en orosanmälan tidigare då min kompis har berättat det. Finns det något jag kan göra efter att ha hört det här? Självklart blev mitt föräldrahjärta orolig över att små barn har blivit tillsagda av sin egna mamma att inte prata om saker.

  • Svar på tråden Orolig över väns barn
  • Anonym (Oklart)

    Svårt att veta något om den verkliga situationen. Om nu pappan verkligen misstänker att de far illa varför tar inte han barnen oftare?

    Angående barnets kommentar kan det lika gärna bero på att barnen hamnat i kläm om pappan pratar illa om mamman vilket han uppenbarligen verkar göra obefogat eller befogat är oklart. I vilket fall så snappar barn upp sådant och vare sig om mamman är bra eller dålig vill barn i allmänhet inte att deras mammor ska lida pga något de sagt.

  • Anonym (Oklart)

    Angående läggtid så är det väldigt inviduellt. Vissa barn stupar 18.30 och andra har svårt att somna innan 21-22. Jag har själv barn och det är stor skillnad mellan dem. Själv har jag alltid svårt att sova. Min pappa beklagar sig fortfarande över att det var omöjligt att få mig att sova innan 22 när jag var barn.

    Det beror förstås på när barnen går upp också men för de med längre dygnsrytm än normalt är det svårt att somna tidigt.

  • Anonym (K)

    Men sluta... Klart hon inte vill att ungarna ska babbla om deras privatliv, vi har ett välordnat liv men jag vill ändå inte att det ska diskuteras vitt och brett med utomstående!

    Att barnen lägger sig alldeles för sent är bara din personliga uppfattning, du vet inte nånting om deras sovvanor, om de sover länge på morgonen, har tupplur mitt på dagen osv.

    Om det här är det enda du har att komma med har jag bara en sak att säga: stötta mamman eller sköt ditt och sluta snacka skit!

  • Anonym (Maja)

    Om pappan är oro,ig för hur barnet har det hos mamman, har han gjort en orosanmälan? Har han satt igång en process för att ha barnen mer?

    Handlar det om bristpå ork, borde ju den rimliga lösningen vara att han har barnen lite mer om han sällan har dem nu. Är det problem med ekonomin kan han ju självklart bidra mer om han vill. Så dessa saker finns det ju konkreta lösni gar på om båda är överens. Men får bilden av attföräldrarna är i en större konflikt? Kanske en vårdnadatvist?

    Gällande det du hörde på lekparken är det ju egentligen bara du som kan avgöra om det är tillräckligt för en orosanmälan eller ej. När man läser så här kan det ju framstå som att du övertolkar rejält, då det barnen sa kan betyda lte vad som helst, i synnerhet när det uppenbarligen finns en konflikt mellan föräldrarna. Men jag var ju inte där och vet ju jnte om det finns fler saker som oroar dig eller hur allvarligt du tolkade det de sa.Bara du kan ju avgöra det.

  • Anonym (Malin)

    Svårt när man inte vet så mycket. Men tänker mer att barnen verkar hamnat emellan föräldrarna som tidigare skrivare. Stressigt att leva med kan jag säga av egen erfarenhet.

    Allt de säger kan tolkas, vinklas av pappan antagligen. Till det negativa. Så då inte konstigt egentligen om mamman sagt att något i stil med - lika bra att ni inte pratar om vad vi gör när ni är här hos mig. Ingen av oss vet ju eller hur vad som sagts?

    Stämmer det ens med socanmälning tidigare? Hon har ju iaf barnen tydligen. Han bör väl ha barnen mer såklart om han nu är en bättre förälder då. Kanske han inte får, vem vet. Under sommaren har mina barn också lagt sig senare, det inte så konstigt tycker jag. Om de är lediga vill säga.

    Svårt att sägs något om detta då vi vet så lite. Men en socanmälan låter överilat i detta läge.

  • Anonym (?)

    Varför steppar inte pappan upp som förälder? Finns det något du inte känner till med pappan eftersom barnen inte bor vv?

  • Anonym (förälder)

    Precis som andra undrar jag också varför din vän dvs pappan till barnen inte har barnen oftare? vara ensam med 3 barn större delen kan ju givetvis göra mamman slutkörd så varför tar inte pappan ett större ansvar?

    Dålig ekonomi, ja inte konstigt om hon tar största ekonomiska ansvaret för barnen, vad bidrar pappan med? enbart underhåll? kan inte han ta ett större ekonomiskt ansvar då för barnen? alltså stå för saker som gäller barnen? som tex betala mer för barnens aktiviteter om dom går på det, lägga lite mer än mamman på tex cyklar, leksaker, ipads, kläder osv

    har en förälder dålig ekonomi får ju den andre föräldern betala lite mer om den kan just när det gäller om ekonomin påverkar barnen.

    vad gör din vän för hjälpa barnen och avlasta mamman både med tid och pengar?

  • Anonym (K)

    Om pappan inte ens är betrodd att ha barnen på halvtid undrar man ju också hur bra förälder han är... Det är inte konstigt att mammans ork och ekonomi har brister om hon ensam ska ha hand om tre barn!

  • Anonym (oooo)

    Ekonomin kan/ska pappan bidar till - gör han det? Om barnen är så mycket hos mamman ska pappan betala underhåll. Det bör ju hjälpa upp mammans ekonomiska situation. Om mamman får pengarna men gör annat för dem, kan han ta barnen mer och själv passa på att betala saker barnen behöver (tex regnkläder eller vad det nu handlar om) så att han säkert vet att pengarna gick till barnen och inte till något annan som mamman hittade på. 

    Om pappan är oroad över hur barnen har det hos mamman ska han själv ringa soc och ev. göra en anmälan. Bara för att det inkommit en orosanmälan någon gång tidigare och den inte ledde till något speciellt, betyder det inte att man inte kan göra fler orosanmäningar. 

    Av det lilla du skriver så får man ingen klar bild av vad pappan själv gör i sammanhanget så det är steg ett ta ta reda på det. 

Svar på tråden Orolig över väns barn