• Anonym (.)

    Börjar jag förlora pigment?

    Hej!

    Det har blivit som en rund cirkel i en punkt på min handled. Jag vet inte vad som har orsakat detta, om jag har brännt mig på ugnens metall när det varit varm eller vad det nu som har gjort att det blivit såhär i handleden. Jag vet inte heller hur länge den har varit där. Men jag la i alla fall märke till den för några dagar sedan.

    Om det nu är som så att pigment börjar gå förlorat, finns det något som jag kan göra för att få det tillbaks?

  • Svar på tråden Börjar jag förlora pigment?
  • Anonym (S)

    Det kan bli såna där fläckar, vet inte vad de heter men du kan iaf inte göra nåt åt det. Tycker det är rätt fint :)

  • Anonym (.)
    Anonym (S) skrev 2021-07-24 07:23:15 följande:

    Det kan bli såna där fläckar, vet inte vad de heter men du kan iaf inte göra nåt åt det. Tycker det är rätt fint :)


    Varför uppkommer detta?

    Så jag behöver inte oroa mig att fläcken blir större och slutligen börjar i princip hela handen förlora sitt pigment?
  • Anonym (Cilla)

    Det ser inte ut som vitiligo tycker jag, och jag tror det är vitiligo du tänker på. Vitiligo är en hudsjukdom som är kronisk och som sprider sig med åren. Fläckarna börjar då vanligtvis på knogarna och är väldigt tydligt avgränsade.

    Kanske huden blivit irriterad eller nåt liknande. Man kan få enstaka fläckar som tappar pigment utan nån synlig orsak. Nån kan ha förfrusit en punkt och nån annan har nån annan orsak.

  • Anonym (Cilla)
    Anonym (.) skrev 2021-07-24 09:08:06 följande:

    Varför uppkommer detta?

    Så jag behöver inte oroa mig att fläcken blir större och slutligen börjar i princip hela handen förlora sitt pigment?


    Men det är väl seriöst inget att oroa sig för?
  • Anonym (.)
    Anonym (Cilla) skrev 2021-07-24 09:29:44 följande:
    Men det är väl seriöst inget att oroa sig för?
    Jo, om jag förlorar mitt pigment. SÅ tycker jag att det är oroväckande.
  • Anonym (.)
    Anonym (Cilla) skrev 2021-07-24 09:28:48 följande:

    Det ser inte ut som vitiligo tycker jag, och jag tror det är vitiligo du tänker på. Vitiligo är en hudsjukdom som är kronisk och som sprider sig med åren. Fläckarna börjar då vanligtvis på knogarna och är väldigt tydligt avgränsade.

    Kanske huden blivit irriterad eller nåt liknande. Man kan få enstaka fläckar som tappar pigment utan nån synlig orsak. Nån kan ha förfrusit en punkt och nån annan har nån annan orsak.


    Precis, jag tänkte på den hudsjukdomen.

    Så jag kan försöka slappna av?

    Men den här fläcken kommer alltså alltid vara vit numera. Liksom huden kommer inte bli sin vanliga hudfärg i just den punkten?
  • Anonym (f)
    Anonym (Cilla) skrev 2021-07-24 09:28:48 följande:

    Det ser inte ut som vitiligo tycker jag, och jag tror det är vitiligo du tänker på. Vitiligo är en hudsjukdom som är kronisk och som sprider sig med åren. Fläckarna börjar då vanligtvis på knogarna och är väldigt tydligt avgränsade.

    Kanske huden blivit irriterad eller nåt liknande. Man kan få enstaka fläckar som tappar pigment utan nån synlig orsak. Nån kan ha förfrusit en punkt och nån annan har nån annan orsak.


    Fast det är väldigt varierande var vitiligo börjar. En familjemedlem började det i ansiktet runt ögonen, en annan på armen, mig på ena låret, en familjem,edlem fick det först runt skrevet.

    Det kan vara vitiligo på bilden, men skulle även kunna vara annat, som fläckar av att ts kanske äter/smörjer med kortison eller liknande. Visserligen har mina familjemedlemmar ofta skarpare avgränsningar, men båda barnen hade lite som på bilden från början.

    Är det vitiligo, då finns det inte så mycket att göra tyvärr mer än att försöka dra ner på stress typ, det kan bli värre av det. Fråga en läkare.

    Skulle det vara vitiligo så kan det ändå bara vara den fläcken, det måste inte sprida sig hos alla heller. Och fläckarna kan försvinna och komma tillbaka. De måste inte vara permenenta, men kan vara det.
Svar på tråden Börjar jag förlora pigment?