• Anonym (H)
    Sat 24 Jul 2021 12:31
    123 visningar
    10 svar
    10
    123

    Lakan,

    Hej
    En fråga

    Ni som har tonåringar. Typ åldern 13-16. Sköter ni tvätt av deras sängkläder? Alltså går in i deras rum och byter lakan i sängen? Eller är det upp till din tonåring att se till att lakanen byts minst var 14e dag? Att de själva lägger i tvättkorgen.


     

  • Svar på tråden Lakan,
  • Anonym (E)
    Sat 24 Jul 2021 12:36
    #1

    Självklart får de sköta sånt själv, de är väl inte handikappade! Från 10 år ungefär är lagom.

  • Anonym (H) Trådstartaren
    Sat 24 Jul 2021 12:43
    #2
    Anonym (E) skrev 2021-07-24 12:36:48 följande:

    Självklart får de sköta sånt själv, de är väl inte handikappade! Från 10 år ungefär är lagom.


    Gör de det då? För har en känsla av att man i den åldern inte är så noga med sådant. Det finns ju gott om vuxna som ?inte orkar? och byter lakan var 3e månad. 
  • Sat 24 Jul 2021 12:48
    #3

    Vi tvättar alla sängkläder och handdukar i tvättstugan varannan vecka och då säger vi till 15-åringen när det är dags också får hon ta bort de smutsiga och bädda rent i sin säng. Men om vi inte berättade vilken dag vi har tvättstugan skulle hon inte komma ihåg det själv.

  • Anonym (E)
    Sat 24 Jul 2021 13:22
    #4
    Anonym (H) skrev 2021-07-24 12:43:38 följande:
    Gör de det då? För har en känsla av att man i den åldern inte är så noga med sådant. Det finns ju gott om vuxna som ?inte orkar? och byter lakan var 3e månad. 
    Man får så klart påminna, poängen är att de själva ska ta ur sängkläderna och lägga i nytt, kanske får hjälp med påslakan beroende på hur de orkar osv.
  • Anonym (Anna)
    Sat 24 Jul 2021 13:40
    #5

    Stänger av wifi-nätet varje söndagsmorgon. Det sätts på igen när barnen gjort sina sysslor, där det ingår att bädda rent vid behov för tonåringen (han behöver bara lägga smutstvätten i rätt tvättkorg och bädda nytt, vi sköter själva tvätten). Målet är att de självmant ska göra allting under veckan så att nätet aldrig behövs stängas av, men dit har vi inte kommit ännu.

  • Anonym (Em)
    Sat 24 Jul 2021 13:45
    #6

    Lite olika. De är här varannan vecka så ofta byter jag lakanen när de inte är här. Men ibland så får de fixa det själva, men då behöver jag säga till. De tycker inte alls att det är viktigt att man tvättar lakanen och om inte jag gjorde det, eller sa åt dem att byta, skulle det inte bli gjort. Särskilt inte hos 13-åringen, 16-åringen är väl lite bättre.

  • Anonym (H) Trådstartaren
    Sat 24 Jul 2021 13:50
    #7

    Ok. Verkar som ni påminner dem 

    Frågar eftersom när jag var ca 13 och vi flyttade till ett annat hus. Så hade jag och min bror övervåningen själva, det var bara en liten våningen med 2 sovrum. Och föräldrarna gick aldrig upp där.


    Och tvärt då slutade de också byta våra lakan. Och de sa aldrig ett ord om att vi skulle göra det själva, eller sa nu är tvättstugan bokad, kom ner med lakanen. 
    Så lakanen byttes ALDRIG. Och vi städade väldigt sällan också. 


    Har funderat på om jag borde ha haft koll på det i den åldern. Men det verkar som många behöver påminna tonåringar. tror jag fått kvalsterallergi nu i vuxen ålder och att det kanske beror på de åren..

  • Sat 24 Jul 2021 14:07
    #8
    Anonym (H) skrev 2021-07-24 13:50:31 följande:

    Ok. Verkar som ni påminner dem 

    Frågar eftersom när jag var ca 13 och vi flyttade till ett annat hus. Så hade jag och min bror övervåningen själva, det var bara en liten våningen med 2 sovrum. Och föräldrarna gick aldrig upp där.

    Och tvärt då slutade de också byta våra lakan. Och de sa aldrig ett ord om att vi skulle göra det själva, eller sa nu är tvättstugan bokad, kom ner med lakanen. 

    Så lakanen byttes ALDRIG. Och vi städade väldigt sällan också. 

    Har funderat på om jag borde ha haft koll på det i den åldern. Men det verkar som många behöver påminna tonåringar. tror jag fått kvalsterallergi nu i vuxen ålder och att det kanske beror på de åren..


    Tycker det låter oansvarigt att dina föräldrar aldrig gick upp till er övervåning. Som förälder behöver man hålla koll på så unga tonåringar av många olika anledningar. Så jag kan inte se att du gjorde nåt fel som 13-åring utan att det var dina föräldrar som brast i sitt föräldraskap.
  • Sat 24 Jul 2021 16:11
    #9

    Jag tvattar, typ var tredje vecka. Har inga extra lakan, tvattar, tumlar och lagger tillbaka samma set. Funkar bra med egen tvattmaskin.

  • Sat 24 Jul 2021 16:27
    #10

    Tar ansvar för att påminna och de byts varannan vecka. Ungefär varannan månad drar jag fram tonåringens säng och hittar disk, smutstvätt, sladdar och annat.

    I min värld är lakan överkurs, att ha fullständig koll på som tonåring. Kläder och handukar är tillräckligt svårt.

Svar på tråden Lakan,