• Sun 25 Jul 2021 19:15
    1636 visningar
    18 svar
    18
    1636

    Sonen vill åka tåg själv

    Hej! Vår son är 16 år och har högfungerande autism. Han har en " flickvän" i Norrland. Vi bor i Skåne så avståndet emellan är jättelångt. Då vi nu var på semester uppe i Norrland för ett tag sen så möte hon och hennes föräldrar upp oss så att de fick träffas. De umgicks en hel dag o allt gick bra,föräldrarna var trevliga. Nu vill sonen åka tåg själv upp till Norrland vilket innebär en 16 timmars tågresa med ett tågbyte i Stockholm. Vi vill inte att han ska åka själv, då vi är osäkra på att han klarar av att hålla koll på saker med tider och allt.. Vi kan inte följa med då vi jobbar. Har kollat flyg men det blir för dyrt. Har ni barn med npf som har åkt längre iväg själva? Hur gick det? Vänliga hälsningar Regnbågsmoln

  • Svar på tråden Sonen vill åka tåg själv
  • moaguu­un
    Sun 25 Jul 2021 19:18
    #1

    Går nog inte att generalisera så . Eftersom npf är ett väldigt långt spektrum. Beror helt på vart på spektrumet samt allmän mognad. 

  • Sun 25 Jul 2021 19:22
    #2

    Nej,förstår att det inte går att generalisera. Tänkte mest på om det finns något stödmedel eller hjälp som han kan använda sig av på resan om det behövs. Glömde skriva det..

  • Sun 25 Jul 2021 19:34
    #3

    Mobiltelefon med videochat ?
    Han kan väl ringa er om han inte vet vad han ska göra .
    Boka ett tåg med generöst med tid till bytet.

  • Kusine­n
    Sun 25 Jul 2021 19:34
    #4

    Det är alltså själva resan som ni oroar er för, inte beöket som sådant?

    Vad är det konkret som ni tror att han har svårt att klara och vad tror ni händer om han misslyckas med något?

    Har han alltså precis gått ur 9an?

  • Sun 25 Jul 2021 19:47
    #5

    Han har gått ut 9:an. Det är själva tågresan fram o tillbaka som vi är oroliga för. Vi bor I Skåne så tågresan tar 16 timmar enkel väg med ett tågbyte. Som vi har hittat så är det 2 timmars väntetid i Stockholm. Vi tänker att om det är tågförseningar som kan göra att han missar nästa tåg och hur han kan lösa det isåfall. Tänker oxå på om han blir av med mobilen och plånbok så blir det kanske svårt för honom att lösa. Många tankar som går fram o tillbaka.. Flickvännens föräldrar hämtar upp honom på tågstationen och han kan bo hos dem några dagar sedan skjutsar de tillbaka honom till tågstationen och ser till så han kommer på rätt tåg. Han är mogen för sin ålder men kan ibland lätt glömma saker och missa saker då han kan få fokus på andra saker som kan finnas i närheten. Tänker oxå på att han kanske är utsatt då han åker själv..

  • Sun 25 Jul 2021 20:39
    #6

    Ni känner möjligen inte någon i Stockholm som skulle kunna möta honom när han kommer till Stockholm och sen se till att han kommer på rätt tåg för vidare resa. Och likadant när han åker tillbaka.

  • Sweene­yToad
    Sun 25 Jul 2021 20:42
    #7

    Är han 16 och har HÖGFUNGERANDE autism ser jag inga problem. Autism är ju som bekant ett brett spektrum... 
    Jag är Asperger och skulle inte ha några problem med detta som 16-åring. 

  • Sun 25 Jul 2021 21:26
    #8

    www.google.com/url&source=web&rct=j&url=www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/tagresa-med-funktionsnedsattning/&ved=2ahUKEwjm99Oc-f7xAhVuw4sKHRndCzcQFjABegQIBBAF&usg=AOvVaw3JOgRZ2JAIwo2lbtfJ3jkQ&cshid=1627241114577

    Kan det vara till någon hjälp?

  • Sun 25 Jul 2021 21:41
    #9
    Mika23 skrev 2021-07-25 21:26:51 följande:

    www.google.com/url&source=web&rct=j&url=www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/tagresa-med-funktionsnedsattning/&ved=2ahUKEwjm99Oc-f7xAhVuw4sKHRndCzcQFjABegQIBBAF&usg=AOvVaw3JOgRZ2JAIwo2lbtfJ3jkQ&cshid=1627241114577

    Kan det vara till någon hjälp?


  • Sweene­yToad
    Mon 26 Jul 2021 18:00
    #10
    SweeneyToad skrev 2021-07-25 20:42:55 följande:
    Är han 16 och har HÖGFUNGERANDE autism ser jag inga problem. Autism är ju som bekant ett brett spektrum... 
    Jag är Asperger och skulle inte ha några problem med detta som 16-åring. 
    Oj, har Asperger skulle det stå. 
  • moaguu­un
    Mon 26 Jul 2021 18:10
    #11
    SweeneyToad skrev 2021-07-26 18:00:21 följande:
    Oj, har Asperger skulle det stå. 
    Aspergers är väl en form av autism
  • Mon 26 Jul 2021 18:11
    #12

    Tror han klarar det. Reagerar mest på "flickvän"....

  • Mon 26 Jul 2021 18:14
    #13
    Guldnovan skrev 2021-07-26 18:11:45 följande:

    Tror han klarar det. Reagerar mest på "flickvän"....


    Låter som min son. Kan gå finfint om de måste klara sig själv. Mobilkontakt kan vara det som behövs bara.
  • Sweene­yToad
    Mon 26 Jul 2021 18:16
    #14
    moaguuun skrev 2021-07-26 18:10:59 följande:
    Aspergers är väl en form av autism
    Ja? Har jag sagt något annat?
  • neverp­reggo
    Mon 26 Jul 2021 19:15
    #15

    Reagerar också på "flickvän"


    Det mesta går att lösa med larm, utskriven resplan, powerbank, kollat upp var det går att äta något i Stockholm. Varför skulle han bli av med mobilen, den brukar väl vara allt en tonåring håller på med? Bestäm en ficka. Han är inte mer utsatt än någon annan, ingen lär förstå att han har autism.

  • Mon 26 Jul 2021 19:33
    #16
    neverpreggo skrev 2021-07-26 19:15:31 följande:

    Reagerar också på "flickvän"

    Det mesta går att lösa med larm, utskriven resplan, powerbank, kollat upp var det går att äta något i Stockholm. Varför skulle han bli av med mobilen, den brukar väl vara allt en tonåring håller på med? Bestäm en ficka. Han är inte mer utsatt än någon annan, ingen lär förstå att han har autism.


    Tänker lika. Dalta inte för mycket. (Svårt jag vet) Min son blir glad när jag behandlar honom som en jämnlike. Asp och ADD. Då växer han.
  • Tue 27 Jul 2021 11:42
    #17

    Tror nog det går bra. Det viktigaste är nog att han har gott om tid vid bytet så han hinner hitta till rätt spår, eller åtminstone får hjälp av någon som jobbar där. Skicka med pengar så kan han köpa en smörgås vid bytet. Glöm inte powerbank för att säkerställa att han har batteri mellan bytet.

    Skulle ett alternativ vara att hans flickvän kommer till er?

  • Tue 27 Jul 2021 22:36
    #18

    Tack för alla svar och tips på saker som kan vara till hjälp för honom!???? Vi har fått flera perspektiv på saken. Anledningen till att jag skrev " flickvän" är att deras relationen är rätt så ny och emellanåt är de bara kompisar men just nu ihop igen sen 4 månader. Svårt med relation på långt avstånd men vi gör allt vi kan för att stötta dem.

    Hennes föräldrar vill att han ska komma upp först för att det kändes bäst för dem. Vi har beslutat att han ska ta flyget upp på höstlovet istället. Då resvägen blir kortare och de på så sätt kan få mer tid tillsammans!???? Återigen tack så mycket för alla råd och tips!????????

Svar på tråden Sonen vill åka tåg själv