• Anonym (tolerant)

    Hur står det till med toleransen?

    Ska vi vara toleranta mot allting som folk inte kan rå för? Dvs alla sexualiteter, alla fetisher osv? Eller ska vi bara vara toleranta mot sånt som vi själva vill vara toleranta mot?

    Ett exempel är när jag ser folk säga att alla ska vara toleranta mot minoriteter och HBTQ. Samma personer sitter samtidigt och spottar på folk som har avvikande sexuella fetisher.

    Hur får ni ihop detta? Baseras toleransen på er egen subjektiva moral?

  • Svar på tråden Hur står det till med toleransen?
  • Anonym (My)

    Klart att alla har sin egen subjektiva moral. Vi är inte mer än människor.

  • Aniiee

    Din fråga är ungefär "ska vi vara tänkande, kännande människor eller ska vi vara förprogramerade robotar?". Personligen föredrar jag det förra, livet blir mycket roligare då, men det finns så klart människor som föredrar det senare.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (tolerant)
    Aniiee skrev 2021-07-26 12:04:40 följande:

    Din fråga är ungefär "ska vi vara tänkande, kännande människor eller ska vi vara förprogramerade robotar?". Personligen föredrar jag det förra, livet blir mycket roligare då, men det finns så klart människor som föredrar det senare.


    Nja, jag tänkte mer på hyckleriet. Och vilka är det som bestämmer vad vi ska vara toleranta mot?
  • Anonym (My)
    Anonym (tolerant) skrev 2021-07-26 12:12:12 följande:
    Nja, jag tänkte mer på hyckleriet. Och vilka är det som bestämmer vad vi ska vara toleranta mot?

    Riksdagen bestämmer vad vi i Sverige ska vara toleranta mot, och den är i sin tur utsedd av alla medborgare över arton år. Vad gäller sådant som inte täcks in av lagen så är det öppet för personliga värderingar. Jag måste inte gilla dina värderingar och du måste inte gilla mina. Samhället funkar ändå, även om alla inte är överens om allt.
  • Anonym (nja)
    Anonym (tolerant) skrev 2021-07-26 11:30:16 följande:

    Ska vi vara toleranta mot allting som folk inte kan rå för? Dvs alla sexualiteter, alla fetisher osv? Eller ska vi bara vara toleranta mot sånt som vi själva vill vara toleranta mot?

    Ett exempel är när jag ser folk säga att alla ska vara toleranta mot minoriteter och HBTQ. Samma personer sitter samtidigt och spottar på folk som har avvikande sexuella fetisher.

    Hur får ni ihop detta? Baseras toleransen på er egen subjektiva moral?


    Har du något exempel på en avvikande fetisch som du upplever inte accepteras?

    Självklart ska alla fetischer "respekteras" i den mån att så länge det handlar om samtyckande vuxna som är med och leker/utövar den fetischen, så är det fritt fram att göra precis vad man vill.

    Hur, mer specifikt, menar du att samma personer talar gott om personer i minoritet, och i samma andetag talar illa om folk som har en specifik fetisch?
  • Anonym (Kvinna....)
    Anonym (tolerant) skrev 2021-07-26 11:30:16 följande:

    Ska vi vara toleranta mot allting som folk inte kan rå för? Dvs alla sexualiteter, alla fetisher osv? Eller ska vi bara vara toleranta mot sånt som vi själva vill vara toleranta mot?

    Ett exempel är när jag ser folk säga att alla ska vara toleranta mot minoriteter och HBTQ. Samma personer sitter samtidigt och spottar på folk som har avvikande sexuella fetisher.

    Hur får ni ihop detta? Baseras toleransen på er egen subjektiva moral?


    Rå för?
    Det är liksom ingen olycka vi pratar om här, utan ett sätt som folk väljer att leva på.
  • nonameleft

    Tolerans för alla typer av fetischer - ja, så länge du inte skadar någon annan människa. Om Olle och Kalle gillar att kissa på varandra så får de göra det så länge det görs med samtycke av andra parten.

    En pedofil kan inte heller hjälpa sin läggning. Däremot kan en pedofil styra vad hen gör med sin läggning. En pedofil som söker hjälp och som inte agerar ut sina begär kan jag tolerera. En pedofil som förgriper sig på barn (det gäller ALLA former av övergrepp) kan jag dock ALDRIG tolerera. 

    Tycker också det blir väldigt märkligt att blanda HBTQ+ med fetisher av olika slag i din frågeställning. Att identifiera sig som HBTQ+ har ju inte med sex att göra. I så fall är hetreosexualitet också en fetish.

  • Embla twopointoh
    Anonym (tolerant) skrev 2021-07-26 11:30:16 följande:

    Ska vi vara toleranta mot allting som folk inte kan rå för? Dvs alla sexualiteter, alla fetisher osv? Eller ska vi bara vara toleranta mot sånt som vi själva vill vara toleranta mot?

    Ett exempel är när jag ser folk säga att alla ska vara toleranta mot minoriteter och HBTQ. Samma personer sitter samtidigt och spottar på folk som har avvikande sexuella fetisher.

    Hur får ni ihop detta? Baseras toleransen på er egen subjektiva moral?


    Blanda inte ihop tolerans med acceptans.Tolerans förutsätter att det finns olika åsikter, man kan inte tolerera något som man håller med om. Tolerans betyder att man inte förföljer de med annan åsikt, men man kan fortfarande ifrågasätta och kritisera den andra åsikten.

    Acceptans, då kanske man inte håller med, men man kritiserar inte heller, tar inte avstånd från något.

    Jag upplever det idag att vissa säger att de vill ha tolerans, men egentligen kräver de acceptans. De i sin tur tolererar alltså olika åsikter och ifrågasättande av dem själva, utan kräver att meningsmotståndare ska hålla tyst.
  • Dr Nail

    Vad är tolerans? Tolerans innebär inte att vi måste tycka om och uppmuntra allt som folk sysslar med; vi kan fortfarande tycka att de är idioter, MEN vi slår inte ihjäl dem för det. Det är tolerans.

  • Anonym (C)
    nonameleft skrev 2021-07-26 12:45:15 följande:

    Tolerans för alla typer av fetischer - ja, så länge du inte skadar någon annan människa. Om Olle och Kalle gillar att kissa på varandra så får de göra det så länge det görs med samtycke av andra parten.

    En pedofil kan inte heller hjälpa sin läggning. Däremot kan en pedofil styra vad hen gör med sin läggning. En pedofil som söker hjälp och som inte agerar ut sina begär kan jag tolerera. En pedofil som förgriper sig på barn (det gäller ALLA former av övergrepp) kan jag dock ALDRIG tolerera. 

    Tycker också det blir väldigt märkligt att blanda HBTQ+ med fetisher av olika slag i din frågeställning. Att identifiera sig som HBTQ+ har ju inte med sex att göra. I så fall är hetreosexualitet också en fetish.


    Pedofili är inte en 'läggning' (antar att du menar sexuell läggning?), det är en parafili, dvs, en störning.
  • Aniiee
    Anonym (tolerant) skrev 2021-07-26 12:12:12 följande:
    Nja, jag tänkte mer på hyckleriet. Och vilka är det som bestämmer vad vi ska vara toleranta mot?
    Vilket hyckleri? Att tycka en sak är ok men inte en annan är inte hyckleri. Hyckleri är att tycka en sak är dåligt/fel men att göra det ändå. Eller att tala runt för något med inte göra det själv.

    Folk verkar ha tappat bort hyckleri som begrepp lite allmänt, du är inte ensam....
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (A)
    Anonym (My) skrev 2021-07-26 11:49:45 följande:
    Klart att alla har sin egen subjektiva moral. Vi är inte mer än människor.
    Håller med
  • nonameleft
    Anonym (C) skrev 2021-07-26 16:51:40 följande:
    Pedofili är inte en 'läggning' (antar att du menar sexuell läggning?), det är en parafili, dvs, en störning.
    Du har rätt
  • Anonym (Anonym)

    Nu tar TS upp frågan i samband med sexualitet, och fetischer, men jag vill diskutera frågan mer allmänt. Själv har jag blivit mobbad i högstadiet och gymnasiet för att jag är annorlunda(jag har AS), och jag tycker det är så himla synd. Kan vi inte vara mer toleranta för folks olikheter(och egenheter)?

Svar på tråden Hur står det till med toleransen?