• Mon 26 Jul 2021 17:10
    3506 visningar
    71 svar
    71
    3506

    är han snål ?

    Hej!
    Är en tjej på 30 år, träffat en kille i några månader, allt har känts bra, men har börjat se sidor av honom som jag inte riktigt klarar av.
    När vi ses är vi övervägande hos mig. Han äter, frukost, middag/lunch, dricker kaffe eller vin som jag alltid bjuder på.
    När vi varit ute och tagit ett glas, betalar han för sig endast.
    För några dagar sen var vi och köpte pizza, det blev att han betalde, så för att var artig sa jag att jag kan swisha dig sen. Efter några timmar säger han "är det lugnt om du swishar mig för pizzan?" stämningen bara dog för mig, då det handlade om typ 90 kr...kändes så ocharmigt.
    TIll saken hör att han bor hälften så billigt som jag och tjänar mer, inga skulder har han heller.
    Dagen efter kom han hem till mig, nästan direkt frågar han "har du nåt vin eller nåt man kan äta här?" de bara irriterade mig.
    Han pratar en del om sig själv och ställer inte så mycket frågor tillbaka,,,
    jag antar att jag borde kasta honom, men ville så gärna att skulle funka antar jag..
    vad ska jag göra?

  • Svar på tråden är han snål ?
  • Anonym (Ida)
    Mon 26 Jul 2021 17:13
    #1

    Du har ju svarat på vad du borde göra i ditt inlägg, så uppenbarligen vet du det själv innerst inne.

  • Anonym (x)
    Mon 26 Jul 2021 17:16
    #2

    Tycker inte du behöver kasta honom. Du sa ju att du kunde swisha för pizzan, om du inte hade sagt något hade han kanske betalat allt utan ett knyst

  • Anonym (Avels­hingst­)
    Mon 26 Jul 2021 17:19
    #3
    sommaren2021 skrev 2021-07-26 17:10:37 följande:

    Hej!
    Är en tjej på 30 år, träffat en kille i några månader, allt har känts bra, men har börjat se sidor av honom som jag inte riktigt klarar av.
    När vi ses är vi övervägande hos mig. Han äter, frukost, middag/lunch, dricker kaffe eller vin som jag alltid bjuder på.
    När vi varit ute och tagit ett glas, betalar han för sig endast.
    För några dagar sen var vi och köpte pizza, det blev att han betalde, så för att var artig sa jag att jag kan swisha dig sen. Efter några timmar säger han "är det lugnt om du swishar mig för pizzan?" stämningen bara dog för mig, då det handlade om typ 90 kr...kändes så ocharmigt.
    TIll saken hör att han bor hälften så billigt som jag och tjänar mer, inga skulder har han heller.
    Dagen efter kom han hem till mig, nästan direkt frågar han "har du nåt vin eller nåt man kan äta här?" de bara irriterade mig.
    Han pratar en del om sig själv och ställer inte så mycket frågor tillbaka,,,
    jag antar att jag borde kasta honom, men ville så gärna att skulle funka antar jag..
    vad ska jag göra?


    Att uppfostra vuxna människor under dejting är jag motståndare till. Du får nog leta vidare.

    Du kan få bjuda mig på mat och dryck på regelbunden basis om du vill. Tyckte att upplägget lät bra! Jag kan bjuda tillbaka med en pizza lite då och då. Sen kan jag lyssna också. (svårt att prata när man tuggar)

    Jag är inte bra, men du har i vart fall bytt upp dig ett steg! ;)
  • Anonym (U)
    Mon 26 Jul 2021 17:19
    #4
    +2

    Be honom att swisha för allt han åt upp hos dig sen hitta en man som inte försöker snylta på dig.

  • Anonym (villa­ge wisdom­)
    Mon 26 Jul 2021 17:24
    #5

    Å ena sidan:

    Här är en man som verkar ha koll på sin ekonomi, han kommer i så fall aldrig att sätta dig hos KF och kommer troligen att bli förmögen med tiden om han är skuldfri vid 30-nåt.

    Men sparar han bara för att spara eller sparar han för att finansiera något särskilt? Viss skillnad om han sparar till gemensamt boende och familjebildning eller bara till tidigare pension för sig själv eller en miljonbil, t.ex.

    Jag hade varit intresserad av hur personen ser på pengar och vad de vill med sin ekonomi framåt innan jag "dömer ut" deras beteende.

    Kommer man t.ex. att kunna åka på semester tillsammans eller tycker spararen att det är onödigt? Vill personen ha barn och hur tänker de sig den ekonomin?

    Å andra sidan: Det är väldigt ocharmigt att vara snål mot någon man är lite kär i.

    Ska man fortsätta i den relationen så hade jag insisterat på lite spelregler, som att ni delar lika på matshoppning oavsett var ni är, eller att han tar med sig vin varannan helg osv osv.

    Ska man bo ihop så ska ekonomin diskuteras igenom i detalj och gemensamma poster ska gå från konto där båda lägger in pengar, man akn inte bara ta det som det kommer.

    Och sen finns ju en annan bit- talar han ens sanning? Hur vet du rent konkret att han inte har lån upp över öronen och måste snylta på dig för att överleva men försöker hålla skenet uppe för att inte bli utsparkad från relationsmarknaden?

  • Mon 26 Jul 2021 17:34
    #6

    Se det som en övning. Prata om pengar och berätta hur du vill ha det. Sedan tar du beslut om det passar dig och om du vill fortsätta. Det du beskriver känns oattraktivt.

  • Mon 26 Jul 2021 17:35
    #7

    Enklast är ju att fråga om det är lugnt att han swishar dig för maten och vinet han ätit/druckit hemma hos dig. Antingen så fattar han vinken och betalar för sig i fortsättningen eller så fattar han inte och då är mitt råd att lämna.

  • Mon 26 Jul 2021 17:39
    #8

    Tack för era svar!

    Hans lägenhet är hyres och min är bostadsrätt,
    Jag har frågat om han möjligen sparar till en lägenhet eller något annat, hans svar var då att han aldrig skulle kunna tänka sig att köpa en bostadsrätt, utan att gillar sin hyreslägenhet, då den är billig och bra. 
    Han har inte nämt att han sparar till något speciellt.
    Han kanske bara helt enkelt är fixerad att ha ett stort sparande.

  • Anonym (U)
    Mon 26 Jul 2021 17:45
    #9
    sommaren2021 skrev 2021-07-26 17:39:53 följande:

    Tack för era svar!

    Hans lägenhet är hyres och min är bostadsrätt,

    Jag har frågat om han möjligen sparar till en lägenhet eller något annat, hans svar var då att han aldrig skulle kunna tänka sig att köpa en bostadsrätt, utan att gillar sin hyreslägenhet, då den är billig och bra. 

    Han har inte nämt att han sparar till något speciellt.

    Han kanske bara helt enkelt är fixerad att ha ett stort sparande.


    Prova som Dexter skriver.

    Påminn honom trevlig att swisha när han äter hos dig.

    Hoppas du uppdaterar om hans reaktion.
  • Mon 26 Jul 2021 18:03
    #10
    +1

    Jag ska uppdatera hur det går, ska träffa honom imorgon kväll.

Svar på tråden är han snål ?