• Mon 26 Jul 2021 19:50
    1831 visningar
    28 svar
    28
    1831

    Riven på näsan av katt

    mammabitch skrev 2021-07-26 19:02:31 följande:

    Om katten är en innekatt, så borde det inte vara någon fara, gör rent såret ordentligt och håll koll på tecken på infektion som rodnad, svullnad, varbildning etc.


    Så tänker jag med. Min innekatt har klöst mig många gånger och det har inte vart några problem och inga fula ärr har jag fått heller.
  • Tue 27 Jul 2021 18:16
    #12
    Anonym (Katte) skrev 2021-07-27 09:30:08 följande:

    Ja det kommer bli ett STORT ärr tyvärr, vad du kan göra är att badda med jodopax varje dag flera gånger om dagen, det är det absolut bästa! Då läker det snabbare


    Ta hand om såret bör TS göra men inte alls säkert det blir nåt stort ärr.
    Anonym (Stina) skrev 2021-07-27 09:59:41 följande:

    Köp Cicamed scar gel och massera in över märket varje dag. Jag har använt den till mitt ärr efter kejsarsnitt. Suveränt bra gel som reducerar ärren enormt. Funkar på alla ärr men bäst på färska ärr. Finns på apoteket.


    Intressant tips, bra att veta om man nån gång själv behöver det.
  • Wed 28 Jul 2021 01:46
    #14
    Anonym (M) skrev 2021-07-27 22:49:34 följande:

    Tack för alla svar och bra tips med Cicamed! Jag ska köpa det. Jag köpte en AloVera växt och har smörjt in med "krämen" som finns i växten. Har gjort det förut och då har det blivit riktigt bra men såret var inte lika djupt då.


    Asså får man fråga hur djupt såret är egentligen? Har du sluppit infektion?
  • Wed 28 Jul 2021 11:39
    #17
    Anonym (M) skrev 2021-07-28 08:37:44 följande:

    Hej! Jag har sluppit infektion vad jag vet. Ser ut att läka relativt bra men rispan är lång och ganska bred. Risken finns att detta blir ärr då jag har ganska lätt att få det, kanske blir ett vitt eller rosa streck. Funderar på laser i framtiden eftersom det sitter mitt i ansiktet. Jag sminkar mig dagligen så eventuellt går det att dölja med någon bra kräm. Det är jobbigt att behöva förklara för alla att man blev riven. Eftersom detta sitter på näsbenet så finns det en begränsning hur djupt det kan bli, det finns ju även en del blodkärl där. Exakt hur djupt vet jag inte men det började verkligen blöda ett tag.


    Mtp det är ett rejält sår mitt i ansiktet, du har lätt få ärr och oroar dig för det tycker jag faktiskt du genast ska ringa 1177 eller vårdcentralen. Tvärtemot va jag skrev tidigare är det nog säkrast så. Det jag skrev utgick ju från min begränsade kunskap och personliga erfarenhet då jag inte har nån medicinsk utbildning whatsoever. :/
  • Wed 28 Jul 2021 11:41
    #18
    Anonym (Stina) skrev 2021-07-28 11:22:43 följande:

    Jag vill tillägga också, alla apotek har inte cicamed. Vissa har istället spotner scar gel. Den är skit. Har de inte cicamed så kommer de erbjuda spotner istället. Ta INTE den. Den ger nästan ingen effekt. Jag använde den till mitt första kejsarsnitt, mitt andra snitt använde jag cicamed så jag har sett skillnaden. Gå hellre vidare till nästa apotek som har cicamed.


    Apotea har två snarlika produkter från Cicamed, dels www.apotea.se/cicamed-scar-15-g, dels www.apotea.se/cicamed-cicablock-scar-15-ml

    Vilken ska man välja?
  • Thu 29 Jul 2021 02:13
    #22
    Anonym (Stina) skrev 2021-07-28 12:15:04 följande:

    Jag har inte provat cicablock, vågar inte uttala mig om den. Men när jag läser om den nu så verkar den ha samma effekt som cicamed med skillnaden att den har solskydd i sig också. Kanske bättre till ansiktet som inte skyddas från solen? Ärr ska ju inte utsättas för sol under läkningsprocessen då det kan missfärga ärret. Jag hade nog satsat på cicablock om det gällde ansiktet och det var under sommartid.


    Ok, då vet jag. Anledningen att jag frågade är ju att båda produkterna jag länkade till heter Cicamed och nåt med Scar.
  • Fri 30 Jul 2021 12:08
    #24
    Anonym (M) skrev 2021-07-29 12:52:20 följande:

    Tack så mycket! Jag har börjat smörja på krämen nu på skorpan som hittills ser ut att läka fint:)


    Då hoppas vi på det bästa att det ska läka ihop fint.
  • Sat 31 Jul 2021 18:13
    #27
    Anonym (M) skrev 2021-07-31 11:33:50 följande:

    Tack vad snälla ni är:)


    Man ska va snäll.

    Uppdatera gärna tråden när såret läkt hur det gick med eventuellt ärr.
Svar på tråden Riven på näsan av katt