• Anonym (Pappa­)
    Mon 26 Jul 2021 21:36
    5000 visningar
    154 svar
    +3
    154
    5000

    Mamman till min dotter har gått bort, träffat ny efter 5 år och har uppstått problem.

    Hej på er!

    Ville hålla det kort i rubriken så visste inte hur jag skulle förmedla mig riktigt.

    Min fru och mamma till mitt barn gick bort i en bilolycka för 5 år sedan, hon var mitt i livet och var min allra bästa vän. Det har varit tufft, otroligt tufft. Jag har velat avsluta livet men tack vare min dotter kämpade jag vidare. Är fortfarande svårt men jag har jobbat mycket med mig själv och fått hjälp, både av vänner och professionell hjälp.

    Jag har inte varit så intresserad av att hitta någon ny men många i min närhet har tyckt att jag kanske ska hitta någon. Så jag gav tillslut med mig och gått på några dejter, ingen som jag riktigt klickade med tills en kompis presenterade mig för hans frus vännina.

    Vi kom väldigt bra överens och hade kul ihop! Jag gillade henne. Vi har setts 4 gånger nu och i helgen hade jag bjudit hem henne till mig för första gången då dottern skulle sova hos en kompis (jag vill inte presentera någon ny för fort till dottern).

    Jag hade gjort middag och det stod klart när hon kom. Jag märkte efter en stund att tjejen verkade lite off. Jag frågade hur hon mådde och då sa hon att hon kände sig obekväm. Hon förklarade att det kändes konstigt att jag hade bilder på min bortgångna fru (Jag har i vardagsrummet familjebilder på oss alla tillsammans, en bok som ligger framme i bokhyllan där det finns många minnen som jag gjort så dottern kan ta och bläddra i när hon vill och behöver, i dotterns rum finns många bilder då jag gjort en "minnesvägg", fina bilder på oss, även bara hennes mamma med text under där jag skrivit vad vi gjort på just den bilden, en bild där jag skrivit under vad mamma gillade, mat, film, böcker osv osv, detta för att dottern inte ska glömma och hon gillar att ha sin mamma nära) Jag tycker inte detta är något konstigt? Jag vill att hon ska minnas henne och jag vill inte bara glömma fastän man går vidare, det finns ju alltid kvar inom en och det är väl okej..?

    Hon frågade sedan följdfrågor som gjorde mig obekväm men jag svarade ärligt. Hon undrade om inte min fru gått bort om jag skulle varit tillsammans med henne idag, ja det tror jag? Hon bara togs ifrån mig mitt i livet, vi hade ganska nyligen fått barn, köpt hus och var kära. Jag kände nästan att jag ville gå i försvar. Hon frågade sedan om jag gått vidare vilket jag upplever att jag har, men jag kommer alltid att känna en stor kärlek för min förra fru, hon var mamman till mitt barn.

    Vi åt iallafall klart middagen och jag kände mig låg

    så vi skildes åt.

    Är det jag som tänker fel? Någon som kanske kan komma med några råd men jag känner redan nu att jag inte vill fortsätta med denna tjej.

  • Svar på tråden Mamman till min dotter har gått bort, träffat ny efter 5 år och har uppstått problem.
  • Anonym (T)
    Tue 27 Jul 2021 14:16
    #71
    -2 +2
    Anonym (S) skrev 2021-07-27 09:07:14 följande:

    Lol, är man hatisk för att man inte vill stirra på ett dött ex dagligen? :D


    Läs gärna inläggen du svarar på.

    Det är svar till Ess som i flera år har skrivit om hur mycket hon ogillar sina bonusbarn.

    TS dejt nämns inte alls.
  • Anonym (***)
    Tue 27 Jul 2021 14:17
    #72
    -3
    Anonym (Linn) skrev 2021-07-27 14:11:12 följande:
    Jag tänker att personen du citerade inte menade bokstavligt att TS borde ha gjort plats i sin lägenhet för en kvinna han knappt börjat dejta. Utan snarare vad har en ny potentiell partner (rent allmänt) för plats i hans liv? Är han ens redo för någon ny?

    För jag skulle ärligt talat också bli fundersam om en dejt mer eller mindre hade ett altare till hans döda hustru och kanske massor av bilder från deras bröllop på väggarna etc. Jag hade inte blivit tveksam pga svartsjuka, utan snarare för jag hade undrat om han verkligen var redo att dejta någon ny. Skulle jag bara slösa min tid om det ändå visar sig att han fortfarande älskar frun och inte kan satsa helhjärtat på mig? 

    Och jag menar såklart inte heller att han helt ska radera frun från hemmet. Hon är ju en viktig person, både för honom och dottern, men man måste ju ändå fundera på hur mycket plats hon bör få ta i hemmet. 
    Var står det att TS har ett altare? 
  • Anonym (T)
    Tue 27 Jul 2021 14:20
    #73
    -3
    Anonym (***) skrev 2021-07-27 12:12:47 följande:

    Jag har läst alla dina svar. För det första har du redan dömt ut TS för att inte ha gått vidare, bara pga han har bilder hemma på sin avlidna hustru i ett hem han delar med sitt barn

    Sedan när någon antydde att dejten var hatisk som inte accepterade detta, vred du det till att ingen vill titta på någons ex varje dag. (T) skrev väl aldrig att dejten skulle titta på fotona varje dag, utan utgick från det TS skrivit, att dejten började ifrågasätta hans foton och hans förhållande med hans änka. Vem gör så om man inte är avundsjuk/svartsjuk?

    Så än en gång, varför skiftar du fokus? Vem har skrivit att en ny kvinna ska tvingas titta på änkan varje dag?


    Ingen antydde väl att TS dejt var hatisk.

    S har citerat ett svar till Ess och låtsas att det handlar om TS dejt.

    Ess har själv skrivit om att hon tål inte sin mans barn.

    En sådan styvmor behöver man inte?
  • Anonym (Linn)
    Tue 27 Jul 2021 14:40
    #74
    +4
    Anonym (***) skrev 2021-07-27 14:17:11 följande:
    Var står det att TS har ett altare? 
    Du tar alltid saker väldigt bokstavligt, va? För du kan alltså inte bemöta något av det jag skrev eller min poäng för att du fastnade på ett ord..?  
  • Anonym (***)
    Tue 27 Jul 2021 14:45
    #75
    -3 +1
    Anonym (Linn) skrev 2021-07-27 14:40:28 följande:
    Du tar alltid saker väldigt bokstavligt, va? För du kan alltså inte bemöta något av det jag skrev eller min poäng för att du fastnade på ett ord..?  
    Och du kan alltså inte svara på var det står? 

    Ditt val av ord säger en del...Men det är ju ditt val, precis som många andra som drar långtgående slutsatser av lite foton hemma hos någon man precis träffat.
  • Anonym (man)
    Tue 27 Jul 2021 14:48
    #76
    +2
    Anonym (Pappa) skrev 2021-07-26 21:36:43 följande:

    Hej på er!

    Ville hålla det kort i rubriken så visste inte hur jag skulle förmedla mig riktigt.

    Min fru och mamma till mitt barn gick bort i en bilolycka för 5 år sedan, hon var mitt i livet och var min allra bästa vän. Det har varit tufft, otroligt tufft. Jag har velat avsluta livet men tack vare min dotter kämpade jag vidare. Är fortfarande svårt men jag har jobbat mycket med mig själv och fått hjälp, både av vänner och professionell hjälp.

    Jag har inte varit så intresserad av att hitta någon ny men många i min närhet har tyckt att jag kanske ska hitta någon. Så jag gav tillslut med mig och gått på några dejter, ingen som jag riktigt klickade med tills en kompis presenterade mig för hans frus vännina.

    Vi kom väldigt bra överens och hade kul ihop! Jag gillade henne. Vi har setts 4 gånger nu och i helgen hade jag bjudit hem henne till mig för första gången då dottern skulle sova hos en kompis (jag vill inte presentera någon ny för fort till dottern).

    Jag hade gjort middag och det stod klart när hon kom. Jag märkte efter en stund att tjejen verkade lite off. Jag frågade hur hon mådde och då sa hon att hon kände sig obekväm. Hon förklarade att det kändes konstigt att jag hade bilder på min bortgångna fru (Jag har i vardagsrummet familjebilder på oss alla tillsammans, en bok som ligger framme i bokhyllan där det finns många minnen som jag gjort så dottern kan ta och bläddra i när hon vill och behöver, i dotterns rum finns många bilder då jag gjort en "minnesvägg", fina bilder på oss, även bara hennes mamma med text under där jag skrivit vad vi gjort på just den bilden, en bild där jag skrivit under vad mamma gillade, mat, film, böcker osv osv, detta för att dottern inte ska glömma och hon gillar att ha sin mamma nära) Jag tycker inte detta är något konstigt? Jag vill att hon ska minnas henne och jag vill inte bara glömma fastän man går vidare, det finns ju alltid kvar inom en och det är väl okej..?

    Hon frågade sedan följdfrågor som gjorde mig obekväm men jag svarade ärligt. Hon undrade om inte min fru gått bort om jag skulle varit tillsammans med henne idag, ja det tror jag? Hon bara togs ifrån mig mitt i livet, vi hade ganska nyligen fått barn, köpt hus och var kära. Jag kände nästan att jag ville gå i försvar. Hon frågade sedan om jag gått vidare vilket jag upplever att jag har, men jag kommer alltid att känna en stor kärlek för min förra fru, hon var mamman till mitt barn.

    Vi åt iallafall klart middagen och jag kände mig låg

    så vi skildes åt.

    Är det jag som tänker fel? Någon som kanske kan komma med några råd men jag känner redan nu att jag inte vill fortsätta med denna tjej.


    Jag förstår dig och det är hemskt det du råkat ut för. För allas bästa behöver du gå vidare på riktigt.

    Tänk dig att du träfffade en kvinna vars man dött flera år tidigare. Skulle du vilja att hon hade kort va honom överallt när hon bjuder hem dig på en dejt. Det blir absurt.
  • Anonym (XXX)
    Tue 27 Jul 2021 14:53
    #77
    Anonym (man) skrev 2021-07-27 14:48:44 följande:
    Tänk dig att du träfffade en kvinna vars man dött flera år tidigare. Skulle du vilja att hon hade kort va honom överallt när hon bjuder hem dig på en dejt. Det blir absurt.
    Bra tips! Det hjälper ofta att vända på det, och tänka sig in i hur man skulle ha reagerat, om man varit den andra parten. 
  • Tue 27 Jul 2021 14:55
    #78
    +4
    Anonym (Pappa) skrev 2021-07-26 21:36:43 följande:

    Hej på er!

    Ville hålla det kort i rubriken så visste inte hur jag skulle förmedla mig riktigt.

    Min fru och mamma till mitt barn gick bort i en bilolycka för 5 år sedan, hon var mitt i livet och var min allra bästa vän. Det har varit tufft, otroligt tufft. Jag har velat avsluta livet men tack vare min dotter kämpade jag vidare. Är fortfarande svårt men jag har jobbat mycket med mig själv och fått hjälp, både av vänner och professionell hjälp.

    Jag har inte varit så intresserad av att hitta någon ny men många i min närhet har tyckt att jag kanske ska hitta någon. Så jag gav tillslut med mig och gått på några dejter, ingen som jag riktigt klickade med tills en kompis presenterade mig för hans frus vännina.

    Vi kom väldigt bra överens och hade kul ihop! Jag gillade henne. Vi har setts 4 gånger nu och i helgen hade jag bjudit hem henne till mig för första gången då dottern skulle sova hos en kompis (jag vill inte presentera någon ny för fort till dottern).

    Jag hade gjort middag och det stod klart när hon kom. Jag märkte efter en stund att tjejen verkade lite off. Jag frågade hur hon mådde och då sa hon att hon kände sig obekväm. Hon förklarade att det kändes konstigt att jag hade bilder på min bortgångna fru (Jag har i vardagsrummet familjebilder på oss alla tillsammans, en bok som ligger framme i bokhyllan där det finns många minnen som jag gjort så dottern kan ta och bläddra i när hon vill och behöver, i dotterns rum finns många bilder då jag gjort en "minnesvägg", fina bilder på oss, även bara hennes mamma med text under där jag skrivit vad vi gjort på just den bilden, en bild där jag skrivit under vad mamma gillade, mat, film, böcker osv osv, detta för att dottern inte ska glömma och hon gillar att ha sin mamma nära) Jag tycker inte detta är något konstigt? Jag vill att hon ska minnas henne och jag vill inte bara glömma fastän man går vidare, det finns ju alltid kvar inom en och det är väl okej..?

    Hon frågade sedan följdfrågor som gjorde mig obekväm men jag svarade ärligt. Hon undrade om inte min fru gått bort om jag skulle varit tillsammans med henne idag, ja det tror jag? Hon bara togs ifrån mig mitt i livet, vi hade ganska nyligen fått barn, köpt hus och var kära. Jag kände nästan att jag ville gå i försvar. Hon frågade sedan om jag gått vidare vilket jag upplever att jag har, men jag kommer alltid att känna en stor kärlek för min förra fru, hon var mamman till mitt barn.

    Vi åt iallafall klart middagen och jag kände mig låg

    så vi skildes åt.

    Är det jag som tänker fel? Någon som kanske kan komma med några råd men jag känner redan nu att jag inte vill fortsätta med denna tjej.


    Jag tycker det låter lite som din dejt klev in i ett tempel tillägnat din döda fru. Du och särskilt din dotter kanske behöver det, men det betyder inte att andra gör det. Tvärtom kan det få dem att känna sig obekväma. Jag förstår både dig och din dejt.

    Du skulle ha väntat med att bjuda hem henne när du vet att det ser ut som det gör hemma. Kanske om ni hade träffats mer innan så hade du hunnit byggt upp en känsla som gjorde att du självmant hade plockat ner en del från sällskapsytorna i alla fall. Vänd på det. Hur hade du känt om du kommit hem till en kvinna vars hem är tapetserat med bilder och minnen från hennes tid med sin döda man? Ni går in i sovrummet och multipla hennes döda man tittar ner på er.

    Har du plockat bort hennes grejer eller hänger hennes kläder kvar i garderoben? Naturligtvis ska man inte glömma, men kanske bevara mer i sitt hjärta där det är privat. Om du gifter om dig någon gång i framtiden tänker du dig att du sätter upp det nya bröllopsfotot istället för det gamla eller bredvid? Jag är säker på att du inte har kvar det gamla och att det inte är ett bevis på att du har glömt din döda fru, lika lite som lite färre bilder nu skulle betyda det.

    Sedan tycker jag din dejt ställde lite väl närgångna frågor, men hon var väl orolig just för att du inte hade gått vidare. "Rätt" svar på frågan (vilken jag inte tycker hon skulle ha ställt) skulle vara typ "Jag valde inte att lämna henne utan hon rycktes bort så det lär jag aldrig få veta. Det kändes naturligtvis så i början, men vem vet hur vi hade utvecklats om hon levt idag."

    På det stora hela låter det som du inte riktigt har gått vidare än, men att ens vilja försöka dejt är ett steg på vägen dit.
  • Anonym (XXX)
    Tue 27 Jul 2021 15:06
    #79
    nihka skrev 2021-07-27 14:55:32 följande:
    Sedan tycker jag din dejt ställde lite väl närgångna frågor, men hon var väl orolig just för att du inte hade gått vidare. "Rätt" svar på frågan (vilken jag inte tycker hon skulle ha ställt) skulle vara typ "Jag valde inte att lämna henne utan hon rycktes bort så det lär jag aldrig få veta. Det kändes naturligtvis så i början, men vem vet hur vi hade utvecklats om hon levt idag."
    Japp, det är rätt svar! :) 
  • Ess
    Tue 27 Jul 2021 15:40
    #80
    Anonym (Hepp) skrev 2021-07-27 13:55:47 följande:

    Gör du det på fjärde dejten?


    Man börjar bedöma personen redan på första dejten, huruvida det är någon man kan tänka sig träffa mer. Att ha så många bilder framme på exet när man bjuder hem en ny, verkar bara konstigt.

    Jag hade lagt en kommentar om det och sett hur han reagerade, för ödsla tid på någon som ännu inte kommit vidare är inte intressant.
Svar på tråden Mamman till min dotter har gått bort, träffat ny efter 5 år och har uppstått problem.