• Anonym (Mamma­)
    Tue 27 Jul 2021 10:51
    12227 visningar
    304 svar
    304
    12227

    Får skolan förbjuda medtaget mellanmål?

    Pratat med skolan fram och tillbaka i flera veckor nu.

    Mitt barn har läkarintyg på att hon behöver äta ett stadigt och energirikt mellanmål i skolan, men trots det vägrar skolan både erbjuda det själva och låta oss skicka med eget.

    Vad kan vi göra nu? Barnet börjar fyran i höst.

  • Svar på tråden Får skolan förbjuda medtaget mellanmål?
  • Anonym (J)
    Tue 27 Jul 2021 10:53
    #1
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-27 10:51:28 följande:

    Pratat med skolan fram och tillbaka i flera veckor nu.

    Mitt barn har läkarintyg på att hon behöver äta ett stadigt och energirikt mellanmål i skolan, men trots det vägrar skolan både erbjuda det själva och låta oss skicka med eget.

    Vad kan vi göra nu? Barnet börjar fyran i höst.


    Ja Läkarintyg betyder tydligen ingenting i Sverige. Varken hos FK eller skolan. Helt sjukt. 
  • Anonym (X)
    Tue 27 Jul 2021 10:54
    #2
    +1

    Maila skolan (få finns det dokumenterat) och fråga hur de tänker lösa det.

    Beroende på svar så kan du sen gå vidare till huvudman.

  • Anonym (Lärar­e)
    Tue 27 Jul 2021 10:55
    #3

    Av vilken anledning får ni inte skicka med ert barn mellanmål? Vem har sagt att det inte är okej?

    Jag som lärare uppmuntrar mina elever att ta med mellanmål ifall de behöver, dock kan jag hänvisa att de ska äta mellanmålet på rasten men det har hänt att de äter på lektionen ifall det finns ett behov av att fylla på med energi.

    Kan förstå att inte skolan står för det eftersom det ?bara? ingår lunch för barnen.

  • Anonym (A)
    Tue 27 Jul 2021 10:55
    #4

    Vad konstigt att de nekar eget mellanmål. Vår skola har alltid uppmanat till frukt eller dyl som extra mellanmål. Att ett barn med extra behov blir nekat det låter galet. Jag hade skickat med det ändå.

  • Tue 27 Jul 2021 11:04
    #5
    -1
    Anonym (Lärare) skrev 2021-07-27 10:55:08 följande:

    Av vilken anledning får ni inte skicka med ert barn mellanmål? Vem har sagt att det inte är okej?

    Jag som lärare uppmuntrar mina elever att ta med mellanmål ifall de behöver, dock kan jag hänvisa att de ska äta mellanmålet på rasten men det har hänt att de äter på lektionen ifall det finns ett behov av att fylla på med energi.

    Kan förstå att inte skolan står för det eftersom det ?bara? ingår lunch för barnen.


    Förmodligen är detta inget nyttigt.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Tue 27 Jul 2021 11:09
    #6
    Anonym (A) skrev 2021-07-27 10:55:30 följande:

    Vad konstigt att de nekar eget mellanmål. Vår skola har alltid uppmanat till frukt eller dyl som extra mellanmål. Att ett barn med extra behov blir nekat det låter galet. Jag hade skickat med det ändå.


    Frukt, grönsaker och macka får man ta med, men det är inte tillräckligt.
  • Anonym (va?)
    Tue 27 Jul 2021 11:10
    #7
    Anonym (Mamma) skrev 2021-07-27 11:09:54 följande:
    Frukt, grönsaker och macka får man ta med, men det är inte tillräckligt.
    Vad för typ vill du skicka med då?
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Tue 27 Jul 2021 11:12
    #8
    Anonym (va?) skrev 2021-07-27 11:10:53 följande:

    Vad för typ vill du skicka med då?


    Tex yoghurt och kokt ägg.
  • Anonym (Melli­s)
    Tue 27 Jul 2021 11:14
    #9

    Så länge det är något nyttigt ,nöt och mandelfritt och något som varken behöver värmas eller förvaras i kylskåp så borde skolan gå med på det .
    Mitt barn har pga grav undervikt ( selektiv ätstörning) med sig näringsdrycker till skolan varje dag och det har aldrig varit något problem 

  • Anonym (Fia)
    Tue 27 Jul 2021 11:15
    #10
    +3

    Äggmackor. Löst.

Svar på tråden Får skolan förbjuda medtaget mellanmål?