• Anonym (Tessan)

    Betalar regionen fortfarande för operationer?

    Förr hörde man mycket mer om det här tycker jag, men är det fortfarande så att regionen betalar för vissa skönhetsoperationer? Det enda jag har hört numer är när tjocka har tappat vikt och får ta bort hud.

    Är det nån som har fått en operation betald? Vad var det, och varför? Typ, om du har olika stora bröst och får det fixat, var det för du mådde psykiskt dåligt pga detta, snedbelastning? Är det hårda krav för att få en operation?

    (Nej jag har inte olika bröst och tänker inte be om en operation, ifall det var nån som känner för att bli sur och kränkt över att skattepengarna går till sånt här)

  • Svar på tråden Betalar regionen fortfarande för operationer?
  • Anonym (Xylofon)

    För att tex få bröstreducering krävs ett max bmi för att få det beviljat plus att du måste styrka att du får problem i din vardag pga stora och tunga bröst (läkarutlåtande, sjukgymnast, arbetsgivare, psykolog etc) samt att brösten måste väga x antal kilon per bröst. Då kan man få komma in på bedömning och ev operation.

    Det har blivit svårare att få dessa typer av operationer och ges bara i nödfall. Vet många olika landsting/regioner där folk blivit nekad bukoperation efter gpb-op fast de har väldigt mycket problem och där de bara beviljar extremfallen.

  • Anonym (Km)

    En familjemedlem blev nekad operation efter gbp, hon hade gått ner 65 kilo och hade enorma mängder lös hud både på magen, låren och överarmarna. Hon hade tydligen inte "nog mycket problem" för att få operationen beviljad, trots att hon ofta fick svamp, skavsår osv. Hon betalade ur egen ficka för att ta bort överskottshuden hos privat klinik. 

  • Anonym (Sabina)

    Inga problem att få ögonlocken opererade. Vid en ögonbottenfotografering påtalade jag problemet att se åt sidorna vid t ex bilkörning. Sköterskan skickade infon vidare efter att ha fotograferat mina ögon. Någon månad senare var det fixat.

Svar på tråden Betalar regionen fortfarande för operationer?