• Anonym (......)

    Konstig känsla i analöppningen och inåt

    Har haft detta en lång tid..det är inget som är hela tiden utan upplever det mer som att det kommer och går. Känns som att det liksom är nånting där som skaver eller hur man ska förklara. En väldigt konstlg känsla. Har någon gång haft blod på pappret och ibland kan det klia lite men mest är det en skum känsla av att något skaver.

    Kan det ändå vara hemorrojder? Även fast de inte kliar hela tiden eller gör ont?

    Har försökt att kolla med en spegel men det ser inte konstigt ut utanpå. Känsla är mer precis innanför analöppningen.

  • Svar på tråden Konstig känsla i analöppningen och inåt
  • Anonym (H)

    Ja. Hemmorrojder måste absolut inte klia hela tiden

  • Anonym (......)

    Fast det är ju nästan aldrig blod. Aldrig i avföringen eller heller.

    Senast det var blod var flera månader sedan.

  • Anonym (......)

    Borde det inte vara hela tiden i så fall? Detta kommer och går liksom

  • Anonym (KL)

    Det kan vara hemorrojder men det enda sättet att veta säkert är att kolla upp det hos en läkare. 

    Jag har själv hemorrojder (tack vare ett par graviditeter) och ganska mycket också. Mina är både yttre och inre och trots det så känner jag inte av dom alltid. Ibland blöder det när jag torkar mig, ibland inte. När jag är ledig är det oftast bättre och när jag jobbar brukar det förvärras. Svullna mer, göra ont , skava, blöda osv. Men som sagt. Gå till din vc och kolla upp det. 

  • Anonym (......)

    Ska dit den 20 augusti men nu fick jag panik att det är ändtarmscancer

  • Anonym (KL)
    Anonym (......) skrev 2021-07-28 09:51:32 följande:

    Ska dit den 20 augusti men nu fick jag panik att det är ändtarmscancer


    Har du försökt att stoppa upp ett finger och känna efter hur det känns? Jag vet att det låter läskigt men du kanske kan prova? Om du känner något som sticker ut men som ger efter när du trycker på det, så som blodkärl gör, så är det mer sannolikt att det är hemorrojder. Om det känns hårt, alltså riktigt hårt, så kan du kanske ringa din vc och säga det och be om en mer akut tid?
  • Anonym (......)

    Symtom på tjocktarmscancer och ändtarmscancer

    Det finns flera olika symtom som kan vara tecken på cancer i tjocktarmen eller ändtarmen.

    Blod i avföringen

    Ändrade avföringsvanor

    Hård i magen, lös i magen, långvarig diarré, förstoppning eller täta trängningar

    Kraftig slembildning

    Smärta, ibland som knipsmärtor

    Uppkördhetskänsla, blodbrist, trötthet och viktminskning kan vara andra symtom

    Dock har jag inte speciellt många utav dessa symtom. Magproblem har jag haft sen jag var liten. Alltså diarré och sånt. Troligtvis stressmage för jag är sjukskriven för utmattning och då har magen blivit så bra.

  • Anonym (Po)

    Låter som hemorrojder. Ät något som gör avföringen mjukare, finns förutom laxerande livsmedel också så kallade bulkmedel på apoteken. Det gör det lättare för den att läka/gå tillbaka. Och så finns det salvor som snabbar på läkningen.

    Mina hemmisar varken kliar eller gör ont. Det bara känns att det sitter något där. Ibland känns det mer, oftast inte alls.

    En del hemorrojder kan man liksom peta in lite försiktigt med fingret, så känns de mindre.

  • Anonym (......)
    Anonym (Po) skrev 2021-07-28 09:59:20 följande:

    Låter som hemorrojder. Ät något som gör avföringen mjukare, finns förutom laxerande livsmedel också så kallade bulkmedel på apoteken. Det gör det lättare för den att läka/gå tillbaka. Och så finns det salvor som snabbar på läkningen.

    Mina hemmisar varken kliar eller gör ont. Det bara känns att det sitter något där. Ibland känns det mer, oftast inte alls.

    En del hemorrojder kan man liksom peta in lite försiktigt med fingret, så känns de mindre.


    Brukar inte ha problem med hård mage. Tvärtom har jag problem åt andra hållet. Min läkare tror på ibs för alla prover som är tagna för annat är jättefina. Så ibland kan jag behöva gå 3 gånger om dagen. Tänker att det kanske har något samband med men den konstiga känsla jag känner.

    Kan man ändå testa med en sån där kräm för hemorrojder även fast jag inte vet exakt om det är det?
  • Anonym (Po)
    Anonym (......) skrev 2021-07-28 21:45:57 följande:

    Brukar inte ha problem med hård mage. Tvärtom har jag problem åt andra hållet. Min läkare tror på ibs för alla prover som är tagna för annat är jättefina. Så ibland kan jag behöva gå 3 gånger om dagen. Tänker att det kanske har något samband med men den konstiga känsla jag känner.

    Kan man ändå testa med en sån där kräm för hemorrojder även fast jag inte vet exakt om det är det?


    Ok, jag förstår. Angående krämen vet jag inte, men du kan fråga på apoteket eller 1177.
  • Anonym (......)
    Anonym (KL) skrev 2021-07-28 09:56:23 följande:

    Har du försökt att stoppa upp ett finger och känna efter hur det känns? Jag vet att det låter läskigt men du kanske kan prova? Om du känner något som sticker ut men som ger efter när du trycker på det, så som blodkärl gör, så är det mer sannolikt att det är hemorrojder. Om det känns hårt, alltså riktigt hårt, så kan du kanske ringa din vc och säga det och be om en mer akut tid?


    Försökte göra det men det känns ju skumt. Iof stack jag bara in någon cm men kände inget konstigt. Men kanske måste längre in än så
  • Anonym (......)

    Nu när jag var på toa så tog jag å kollade i spegeln när jag tog i. Å då är det som små bubblor runt öppningen som ser ut som att de blir mörkare. Typ som att de fylls med blod. Brukar det vara så med hemorrojder?

  • Anonym (KL)
    Anonym (......) skrev 2021-07-29 20:32:45 följande:

    Nu när jag var på toa så tog jag å kollade i spegeln när jag tog i. Å då är det som små bubblor runt öppningen som ser ut som att de blir mörkare. Typ som att de fylls med blod. Brukar det vara så med hemorrojder?


    Så ser det ut på mig också. 
  • Anonym (Po)
    Anonym (......) skrev 2021-07-29 20:32:45 följande:

    Nu när jag var på toa så tog jag å kollade i spegeln när jag tog i. Å då är det som små bubblor runt öppningen som ser ut som att de blir mörkare. Typ som att de fylls med blod. Brukar det vara så med hemorrojder?


    Japp. Exakt så.
Svar på tråden Konstig känsla i analöppningen och inåt