Inlägg från: Anonym (Skulder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skulder)

    Skulder? Hur leva?? Orolig

    Hej. Snälla, döm mig inte nu. Jag behöver råd. Jag mår så himla dåligt att jag många gånger överväger att ta mitt liv.

    Jag levde i ett destruktivt förhållande i 5 år. Denna man fick mig att köpa massa saker på avbetalning, dyra materiella saker.

    Räkningen bara blev högre och högre. Jag sitter här nu med 3 olika skulder. 360K och 35K och 110K.

    Jag har alltid betalat in i tid. Aldrig fått en enda påminnelse och har inga anmärkningar. Jag har bara lån, dessa här som jag alltid betalar så fort jag får lön. Lånet är inte 1 lån på min bank exempel. Utan detta är anyfin, Collector och remember. Hög ränta.

    Jag har såklart äntligen lämnat denna man. Men här sitter jag med dessa skulder med hög ränta på.

    Jag har 1800-2000 kr att leva för till mat och saker jag behöver.

    Jag klarar inte ha det så här mer. Jag betalar och betalar i snart 3 år men det tycks aldrig försvinna.

    Jag mår så fruktansvärt dåligt av att vara 30 år och jobba, vara självständig och allt men inte kunna leva. Jag får vända på varenda krona. Jag kan inte ens köpa presenter till familj på födelsedagar eller julafton. Köpa en ny mobil har jag inte råd med. Gå till frisören för att färga mig. Resa. Ja ni förstår.

    Jag har inte rest till hemlandet på 4 år pga att jag inte har råd till det. Jag kan inte ens börja dejta någon eller skaffa barn. Vem ska ens vilja ha mig med dessa skulder och som jobbar men knappt har pengar? Och skaffa barn lär aldrig gå, för hur ska jag kunna ge mitt barn allt?

    Jag undrar om man kan få hjälp på något sätt och hur går jag tillväga?

    Jag är desperat. Jag trodde aldrig jag skulle falla för en narcissistisk destruktiv man, att JAG skulle hamna så här. Jag som är en stark kvinna från bra familj som alltid haft skinn på näsan, jobbat sen jag var 14 år och alltid klarat mig. Jag skäms :(

  • Svar på tråden Skulder? Hur leva?? Orolig
  • Anonym (Skulder)

    Min far är död och mamma bor i Polen.

    Sakerna och allt jag köpt har mannen. Bilen sålde han och behöll pengarna. Likaså klockorna och allt av värde. Pengar fick han också som jag fick ta lån till honom.

    Han ville klä sig dyrt och jag fick stå för det.

    Ja, jag hade inget val. Han kunde slå mig sönder om jag inte gjorde som han gjorde.

    Anledning att vi gick isär är för att jag hotade med att anmäla all misshandel till polisen och att jag hade foto bevis på allt.

    Fick även veta han hade en ny tjej på gång och jag sa jag ska berätta allt till henne. Då packade han och stack. Inte sett honom sen dess.

    Det känns så hopplöst. Där går han lever vidare som ingenting, precis börjat jobba vitt och är "ren" medan jag sitter här med alla skulder. Jag vill bara dö :(

  • Anonym (Skulder)

    Jag betalar el, telefon, internet vilket är måste att ha.

    Medicin för blodtryck, endometrios och pco måste jag också betala.

    Jag lever redan snålt och lägger alla pengar på lånen, så jag har 1800 max 2000 kronor kvar som ska räcka för mat och mediciner, hushåll.

    Mer än så kan jag inte lägga på skulderna och jag betalar ändå redan det minsta på dem.

    Jag klarar vissa månader inte att leva och har fått sälja min dator, massa kläder och värdefulla smycken jag ärvt av min farmor. Vissa månader har jag fått låna av min vän som själv knappt har det så lätt.

  • Anonym (Skulder)

    Flytta har jag precis gjort. Bor i en lägenhet som hyran är 5100 vilket är det billigaste här för en 2a. Så billigare lär jag inte hitta.

    Jobba extra timmar får jag inte, mitt jobb tillåter inte att man överstiger 100%

  • Anonym (Skulder)

    Jag har inte fast jobb så det går inte få lån hos banken.

    Just nu är jag vikarie till årets slut. Blev uppsagd på gamla jobbet då företaget började gå i konkurs. Sen jobbade jag som vikarie på 100% och har fått till året ut.

    Jag kan inte heller gå in jobba extra för jag jobbar redan 100%.

    Jag betalar elen 430 ca i månaden. Telefon 600. Mediciner 1200. Internet 400 kr. CSN 900.

    Har redan ordnat med allt så jag har det lägsta som passar :/.

    Vet inte vad jag ska jobba extra med när jag jobbar 100% redan. Är sjuk och kan inte jobba mer. Är ledig 1 dag i veckan ibland 3 dagar och då vilar jag alltid. Hade aldrig orkat heller jobba över 100% . Starta eget lär ju aldrig gå när jag inte har pengar till det.

    Mina skulder är 550K ca, räntan kan jag inte i huvudet nu men de är höga :(.

    Inneboende hade jag aldrig klarat av att ha faktiskt. Hade nog hellre sålt mig själv :O tyvärr.

    Jag måste ha mitt space, gå runt naken om jag vill. Gå på toa med öppen dörr. Jag vet var jag har mina saker. Det var skönt när jag gick isär med exet, att nu bo själv. Klarar inte ens ha besök :/ så inneboende är helt uteslutet.

    Har googlat och såg man kan få skuldsanering med kronofogden?

    Någon som vet vad det innebär och/eller har det?

    Alltså min vän som är arbetslös och har soc har mer pengar att leva för än vad jag har.

    Det är olidligt så här. Jag orkar inte mer, verkligen. Jag är på bristningsgränsen och känner ingen livslust längre

  • Anonym (Skulder)

    Han tog sönder min telefon när vi bråkade innan vi gjorde slut. Hade inte pengar att köpa en ny och det var akut. Jag hade redan abonnemang för 295 kr som jag kunde ringa etc. Ingen telefon då alltså utan bara abonnemang för samtal sms och surf. Men fick ta en telefon på abonnemanget då. Så betalar 600 kr. Ja, dumt kanske. Men behöver en telefon och tog ändå den billigaste, en budget modell.

    Kollade blocket men alla låg på 1500 uppåt och det är typ vad jag har att leva för, så det var uteslutet.

    Jag jobbar 100%. Som jag skrev ovan: "Är ledig 1 dag i veckan ibland 3 dagar och då vilar jag alltid".

    Så, jobbar jag 6 dagar har jag ledigt 1 dag och då brukar jag ha

    Normalt jobbar ju folk 5 dagar och ledig 2.

    1 vecka jobbar jag 6 dagar ledig 1 dag. Nästa vecka jobbar jag 5 dagar ledig 2. Sen igen 6 dagar ledig 1. Och vecka efter jobbar 4 dagar och ledig 3. Så är mitt schema då jag jobbar oregelbundet.

    Och sjukskrivning går inte, jag har en kronisk sjukdom men tyvärr godkänns inte den att sjukskriva sig på. Jag har endometriosis vilket ger mig otroliga smärtor i nedre rygg och mage, vid mens får jag ta morfin för att kunna ens stå upp. Har även PCO som förvärrar mitt immunförsvar, har ont i magen och lider av fatigue, migrän, insomnia. Och mina mediciner går inte på högkostnadsskyddet vilket är sjukt dåligt tycker jag, för där hade jag kunnat spara en peng :( klarar inte jobba helt men jag måste

  • Anonym (Skulder)

    Allt känna verkligen så hopplöst. De var inte så här jag föreställde mig mitt liv vid 30 års åldern. Jag trodde jag skulle vara lyckligt gift, barn, hus och åka på semestrar med familjen. Leva och njuta.

    jag får sån ångest och känner mig så misslyckad.

  • Anonym (Skulder)
    Anonym (Känner med dig) skrev 2021-07-28 04:43:00 följande:

    På Kronofogdens sida finns det ett skuldsaneringstest där man kan snabbtesta om man kvalificerar sig för skuldsanering. Gör gärna testet och ta sedan kontakt med din kommuns budget- och skuldrådgivare. Deras rådgivning är gratis och de kan säkert ge dig hjälp och vägledning när du ska sammanställa din ansökan om skuldsanering till Kronofogden.

    Snabbtestet:

    kronofogden.se/skuldsaneringstest.html

    Det här kommer att ordna sig vännen. När du är 35 kan du vara fri från den här skiten och då finns fortfarande tid till att skaffa barn och familj. Det kommer verkligen att ordna sig bara du fortsätter andas och kämpa vecka för vecka. <3


    Åhh det sista du skrev fick mig i tårar :( jag känner verkligen att det är helt hopplöst. Men om jag fått hjälp med skuldsanering så hade det känns lite ljusare i tunneln.
  • Anonym (Skulder)
    Anonym (Mira) skrev 2021-07-28 07:25:56 följande:

    Inte för att din hyra är så värst hög, men det kan finnas billigare. I synnerhet med tanke på att du bor ensam och egentligen bara behöver ett rum och kokvrå.

    Försök att hitta någon som vill byta sin lilla lägenhet mot något större! Får du ner hyran till ca 3500 så får du dubbelt så mycket kvar per månad efter att räkningarna är betalda.

    Ännu bättre, rent ekonomiskt, är förstås att ha en inneboende som betalar halva hyran. Men om lägenheten är sådan att man behöver passera genom det ena rummet för att komma till det andra så blir det ju väldigt lite privatliv.


    Jag har redan kollat runt i 2 år och detta var det bästa jag hittade. Hittade billigare lägenheter men det var studentbostäder, seniorlägenheter och även lägenheter för de som är upp till 25 bara. Billigaste här minst 5500 för 1a.
  • Anonym (Skulder)
    Studentpappa skrev 2021-07-28 07:37:27 följande:

    Betalar du lägsta nivån på dessa lån så sjunker väl inte ens skulden, utan ökar pga hög ränta och obefintlig amortering. Har du kollat upp detta så du inte kastar en massa pengar i sjön?

    Kolla bluestep eller någon annan långivare, kan ju ändå vara möjligt att få bättre ränta även om du inte har fast anställning.


    Jag betalar lägsta belopp ja. Sammanlagt är det 6500 på allt. Mer än så kan jag inte lägga, för då har jag inget att leva för. Jag har exakt så jag klarar mig varje månad. Ibland får jag låna av min vän 300-500 kronor.

    Hade önskat kunnat lägga mer men jag måste ha till mat, hushåll och mediciner. Handlar inte kläder, klipper inte mig, köper inget annat jag inte behöver eller måste.
  • Anonym (Skulder)
    nittiosju skrev 2021-07-28 07:59:08 följande:

    Sluta skyll på någon annan för att du inte har någon impulskontroll. Sen får du väll sälja allt du har som är värt något som du kan leva utan och prata med lyxfällan kanske? xD


    Ursäkta?? Vem skyller jag på? Min fd sambo som var en narcissist? Ta och läs på om narcissister innan du ska komma här med dina pekfingrar och sparka på någon som redan ligger ner! Vidrigt!

    Att leva med en människa som dagligen trakasserar dig, hotar dig, slår dig och psykiskt och ekonomisk misshandlar dig. Där du vill lämna men kan inte för du är för rädd.

    Fy vad äcklad jag blir av såna son dig som inte har en aning. Må du falla för en sån person,jag hoppas innerligt det. Då ska du förstå mig
  • Anonym (Skulder)
    Anonym (Lio) skrev 2021-07-28 08:22:10 följande:

    Vad är det för märkliga mediciner som inte går på högkostnadsskydd? Ta p-piller så slipper du mens en gång i månaden.

    Internet är alldeles för dyrt. Jag betalar strax över 400 för Telias högsta, bor i villa. Det måste finnas billigare!

    Kan du hitta nåt extraknäck att göra några timmar på lediga tider?


    Ja tyvärr, dessa går inte på högkostnadsskyddet. All medicin gör inte det! Inget jag kan göra åt och jag behöver ha dessa tabletter och p-piller är uteslutet! Vi har blodpropp i min släkt.

    Fanns tyvärr inget billigare, enbart fiber och här jag bor finns inte fiber draget. Så detta var det jag hittade som fanns på min adress! Tyvärr.

    Har redan kollat upp allt detta, det går inte göra det bättre än vad det redan är.
  • Anonym (Skulder)
    Anonym (Omtanken1) skrev 2021-07-28 09:30:41 följande:

    Och räntorna bara tickar på, varje dag, högre och högre, det är förmodligen bara dem du betalar och inte på själva skulden för det är så många och så otroligt höga, det är därför det aldrig sjunker, du kommer ha skulder livet ut. Du säger att du edan är 30 år, det är sent i livet för att ha misslyckats så och inte ha någon stabilitet, det kommer aldrig ordna upp sig, så ledsamt för dig.. Och speciellt påtagligt blir det ju nu på sommaren, här sitter man själv vid poolen på semestern, äter god mat och lever livet, men du har inte råd med något, knappt inte ens mat! Du får nog bara försöka landa i att detta är din lott i livet, det finns ingen hjälp och du är ensam, du har dessutom själv satt dig i denna sits.


    Såna som dig såna önskar jag att ni en vacker dag själva ska hamna där jag är. Jag hoppas att dina företag hamnar i konkurs så du ska sitta där själv och inte veta vad du ska göra, eller att din man du är ekonomiskt beroende av ska lämna dig, får se då om du är så arrogant med din drink vid poolen. Om du ens kommer ha en pool då eller råd med en drink.

    Det är SÅ lätt att peka finger på någon men vet du vad? Alla kan hamna så här ska jag säga dig.

    Min fars syster som jag inte har kontakt med idag, hade ett företag det gick bra för. Stark självständig kvinna med skinn på näsan. Körde en Mercedes, märkeskläder. Semester hela tiden utomlands och en lägenhet i Spanien.

    Hon träffade en man som var rena drömmen. Dem flyttade ihop och efter 1 år var hon en annan människa. Allting kom smygandes. Det är just det det gör. DET KOMMER SMYGANDES för att du inte ska märka direkt och bortse från alla red flags.

    Det började komma nedvärderande ord, hån, han bröt ner hennes självkänsla. Låna mig 10.000, låna mig 20.000, köp det, ska vi inte köpa en sån? Jag önskar mig det i födelsedagspresent. Köper du inte det så lämnar jag dig. Ger du mig inte pengar så ligger jag med din vän. Etc.

    Efter 2 år..... hennes företag kunde hon inte ha kvar, gick ner på halvtid Till sist sjukskriven helt och företaget sattes i konkurs. Hon fick sälja sin lägenhet och flytta till en hyreslägenhet, en 1a. Går på antidepressiva nu och är inte sig lik längre.

    Sånt här kan hända vem som helst!
  • Anonym (Skulder)

    Jag har tagit till mig alla era råd och tyvärr men vissa saker kan jag INTE ändra på. Jag ska ringa dem allihopa och fråga om jag kan frysa skulderna. Men hur funkar det? Blir det inte högre ränta och mer att betala då när jag börjar betala igen?

    Hyran, den är redan låg. Lägre lär jag inte hitta i denna staden. Det finns men det är seniörlägenheter och studentlägenheter.

    Jag har till och med flyttat till förorten för att få det billigaste.

    Elen är som den är.

    CSN har jag redan pratat med dem och detta är det "lägsta" jag fått att betala enligt dem.

    Telefonen är 600, jag betalar 300 för samtal sms och 15 gb Internet. Och jag har ett abonnemang jag kan ringa utomlands för att kunna ringa min mamma! Telefonen tog jag en ny för att mitt ex tog sönder min och tyvärr har jag inte 1500 att lägga på en begagnad, och jag tog den billigast varianten. En Samsung A modell för 300.

    Internet var det bästa jag hittade som funkar här jag bor. Alla leverantörer av Internet har inte på alla adresser och här jag bor finns heller ingen fiber, och fiber brukar vara bättre och billigare.

    A-kassa måste jag betala.

    Trygghetsförsäkring är för lånen ifall man blir arbetslös. Hyresgästföreningen måste jag betala då man vet aldrig om det blir krångel. Skadeförsäkring är bra ifall något går sönder eller jag blir rånad etc.

    Mediciner måste jag ta och TYVÄRR ledsen att säga, alla Mediciner går inte under högkostnadsskyddet och dessa gör tyvärr inte det. Det känns surt men så är det.

    Ni verkar tro att jag inte gjort det jag kunnat och bara väntar på att ett mirakel ska ske.

    Har sänkt alla kostnader så gott jag kunnat.

    Och tyvärr jag sveper inte in mig i en "offerkofta". Då hade jag suttit arbetslös och tyckt synd om mig själv och låtit skulderna gå till kronofogden och låta skattebetalarna stå för det. Det är mina skulder och jag får stå mitt kast, MEN jag behöver hjälp med hur jag enklast ska betala det snabbast för att kunna leva.

    Det är så lätt för er att sitta här och peka finger.

    Jag känner för att ge upp för det känns inte ljust i tunneln just nu. Det är hög ränta och jag betalar bara räntan verkar det som.

    Och jag är tyvärr inte fixerad vid att gå till frissan eller åka på semester, detta tog jag som exempel. Detta är normala saker jag ser andra i min ålder gör. Är man 50+ förstår jag man inte bryr sig så mycket om sånt.

    Såna småsaker andra gör, kan jag drömma om. Shoppa ny vinterjacka, vinterskor, köpa en dator, en ny säng, unna mig att få klippa topparna, åka till mamma och hälsa på. Det är normala saker man har rätt att få unna sig och det är inget jag kan göra nu! För att jag vill kunna unna mig sånt en vacker dag så menas det inte att jag att jag inte har kontroll på livet eller ekonomin. Jösses alltså.....

    Och att flytta in till min vän som är på soc? Hon bor i en 3a, hon hennes 3 barn och hennes mamma. Inget alternativ att jag ska flytta in där tyvärr och hon hade ju tänkt vad tusan är detta. Vill inte inkräkta i hennes hem, hon har det redan tufft som har sin mamma där.

    Att hon är på soc, ja det blev så. Under corona blev hon uppsagd från sitt jobb då det började gå dåligt där. Hennes mamma är sjuk och bor därför hos henne så hon har henne alltid där.

    Och åter igen ALLA kan falla för en narcissist. Ni tror det är svart eller vitt?

    Tror ni på allvar om han skulle slå mig och ta pengar från mig i början att jag skulle vara kvar???

    Sånt här kommer smygandes. Det börjar med små lögner, bortförklaringar, nedvärderande ord som du till sist själv börjar tro på, dem manipulerar dig och förvränger allt så du blir helt lost och vet varken ut eller in.

    Släng ner en groda i hett vatten, den hoppar ut direkt. Lägg ner den i kallt vatten och öka värmen sakta sakta, den kommer vara kvar i vattnet tills den dör! Så är det med narcissister. Det kommer smygandes och när deras rätta jag är framme, då har dem redan dig i sitt grepp. Det är jävligt lätt att dömma när man aldrig råkat ut för såna typer.

    Tro mig, jag var precis som ni. Jag hade en gammal vän som hade en sån kille. Jag sa exakt så "hur kan du tillåta detta? Jag hade lämnat direkt". Mmm.... nu fick jag se själv hur jäkla "lätt" det är. Har även fått se min släkting råka ut för samma och hon var en stark stabil framgångsrik kvinna.

    Och slutligen här är mina utgifter. Jag har 23000 i lön.

    Hyra 5100

    Skulder 6500

    Elen 430

    CSN 944 (Har redan fått denna summa som "lägsta" enligt dem)

    Telefon 600

    Internet 400

    A-kassa 160

    Trygghetsförsäkring 345

    Hyresgästföreningen 85

    Skadeförsäkring 185

    Busskort till och från jobb 850

    Mediciner 1200 (D-vitamin på recept, medicin för endometriosis, för blodtryck och PCO

    = 16799

    Ibland får jag ut 17600 ibland 18700 så ja, resten går till mat och jag äter snålt. Men ibland klarar jag inte det.

  • Anonym (Skulder)

    Jag bor 80 km så att cykla tänker jag och kan jag inte göra, busskortet är nödvändigt för att kunna ta mig till jobb och hem.

    På ena lånet är det

    Nominell ränta

    9,95%

    Lånebelopp

    350000

    Du har amorterat

    22947.01

    Återstående belopp

    327 052

    Återbetalningstid kvar

    159

    Återbetalningstid

    177 months

    Det andra

    109 117,59 SEK.

    Ursprungligt belopp; 110 000 SEK.

    Ränta: 12,15 %.

    Effektiv ränta: 13,49 %.

    Återstående löptid: 17 år 5 mån.

    LåneskyddJa

    Den sista

    33 530,65 kr

    Ränta 410,64 kr

    Nominell ränta: 17,88 %.

  • Anonym (Skulder)

    Ja precis. Räntorna är höga :( så det är bara ränta jag betalar.

    Jag tog CSN för att läsa till undersköterska och har lön 23.000 och de är det jag jobbar med. Söker jobb för fullt i min hemstad men hittar bara där dem ringer in vid behov. Måste ha ett heltidsjobb

  • Anonym (Skulder)

    Vad ska jag göra :(

    Jag har mejlat rådgivning i kommunen. Har mejlat Skuldfinansiering hos flera olika bland annat Svea Ekonomi men alla har så höga räntor också.

    Ska ringa kronofogden imorgon.

    Ska man låta bli betala och låta det till inkasso och kronofogden? Jag vet seriöst inte vad jag ska göra. Har kräkts och mår psykiskt dåligt av detta

  • Anonym (Skulder)

    Har kollat massa olika långivare och det blir lika hög summa att betala varje månad som nu. Och jag kan inte leva på så lite :/ vill ha bättre ränta och över i alla fall 1000 kronor extra

  • Anonym (Skulder)

    Okej....

    Ska förklara en sista gång. Börjar bli less på alla kommentarer här som att jag inte försökt ett skit!

    Jag HAR REDAN kollat upp med allt vad det innebär. Jag KAN INTE avsluta mitt internet eller telefonabonnemang, jag har det på abonnemang 24 månader!

    Hyresgästföreningen är en trygghet för mig! Jag bor privat och i förra lägenheten hade jag stora problem med hyresvärden och Hyresgästföreningen hjälpte mig så där kommer jag fortsätta vara med.

    Hemförsäkring behöver jag ha ifall något gör sönder! Jag HAR INTE pengar att lägga på att laga eller köpa nytt.

    Trygghetsförsäkring är viktigt att ha på mitt stora lån ifall jag blir arbetslös så får jag 5000 av dem varje månad i 12 månader för att kunna klara mig.

    A-kassan kommer jag alltid betala! Det är en trygghet det med.

    Elen har jag redan den billigaste!

    Mediciner HAR JAG REDAN kollat upp med och dessa går inte under högkostnadsskyddet TYVÄRR! FINNS INGET JAG KAN GÖRA DÄR!!! Och att ta kosttillskott på D-vitamin och järn? Tror ni inte jag redan provat det? Därför har jag det på recept istället!

    Och vem ska jag fråga i "hemlandet"? Jag har min mormor och morfar där förälder. Ingen av dem har ens råd till tandläkaren så hur tusan ska dem hjälpa mig?

    Ni verkar inte förstå. Att spara in på hygien, medicin, internet etc. Dem där 200-300 i månaden är som piss i mississippi. Det där gör ingen skillnad alls!

    Jag betalade in 13000 i april när jag fick skattepengar. Ingen skillnad är det!

    Problemet är att jag har FLERA LÅN och därför FLERA RÄNTOR.

    Jag behöver ha ETT ENDA LÅN med EN ENDA RÄNTA. Då blir det enklare att leva och klara sig samt betala av det snabbare.

    Jag har varit i kontakt med skuld och rådgivning. Han kunde inte hjälpa så mycket mer än att säga jag skulle söka samlingslån.

    Men VEM kommer ge ett lån på 500000 till någon som har låg kreditvärdighet, inget fast jobb??? Ingen!!

    Jag ser inget ljus i tunneln. Inte för fem öre och jag vet inte vad jag ska göra längre

Svar på tråden Skulder? Hur leva?? Orolig