• Anonym (Lite konfunderad)

    Ätstörning? Behöver jag vara orolig

    Jag fick barn för ett år sedan och fick under graviditeten lite konstiga tankar om vikt och kropp.

    Det handlade om att jag av BVC sågs som överviktig (de lindade in det).

    Sedan dess har jag varit överkänslig för kommentarer. Får ibland kommenterar från min tonåring samt min mamma och även från sambo. Saker som att man fortfarande ser gravid ut, att det inte syns att jag tränar tex, sambon är i regel klumpig och sa tex igår som svar på kommentarer från mig att jag inte kunde skylla på honom för vad jag stoppar i mig, att det inte är han som öppnar min mun.

    Iaf så har jag blivit väldigt känslig för vad omgivningen tycker och det tar mer och mer energi från mig

    Jag har i stort under livet varit smal eller vältränad. Har svårt att ta att kroppen förändrats. Har gått ner i vikt efter förlossningen men ligger på ett bmi som är 25,1. Har mycket på gång med kosten och tränar och har vardagsmotion.

    Någon som känner igen sig ? Behöver jag vara orolig flr eventuell ätstörning?

    Obs kommer ignorera troll eller folk som vill få mig att må dåligt!

  • Svar på tråden Ätstörning? Behöver jag vara orolig
  • Anonym (V)

    Jag kan också få sådana tankar. Är nog ganska vanligt.
    Om man får ätstörning eller inte beror på hur man hanterar tankarna. Det gäller att inte låta det styra ditt matintag. Om du märker att du få förändrade matvanor så bör du ta tag i dessa tankar så det inte eskalerar. 

  • Anonym (Lite konfunderad)
    Anonym (V) skrev 2021-07-28 11:44:43 följande:

    Jag kan också få sådana tankar. Är nog ganska vanligt.

    Om man får ätstörning eller inte beror på hur man hanterar tankarna. Det gäller att inte låta det styra ditt matintag. Om du märker att du få förändrade matvanor så bör du ta tag i dessa tankar så det inte eskalerar. 


    Fast jag har styrt mitt matintag. Har gått ner i vikt.

    Tycker däremot inte att jag svälter mig själv eller dylikt
  • Anonym (V)
    Anonym (Lite konfunderad) skrev 2021-07-28 12:23:18 följande:
    Fast jag har styrt mitt matintag. Har gått ner i vikt.

    Tycker däremot inte att jag svälter mig själv eller dylikt
    Sålänge du kan hålla kontrollen så bör det inte vara någon fara =)
  • Anonym (?)

    Du får ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du menar...

    Är du alltså överviktig och har tagit tag i kost och träning nu? Det är iså fall bara bra och så länge du inte slutar äta eller så behöver du inte vara orolig, när man själv håller på med vikten så är det klart att kommentarer "uppmärksammas" på ett annat sätt än vad det gjorde innan

  • Anonym (q)

    25,1 är knappt överviktig. Har du delade magmuskler eller något för jag har svårt att se var alla idiotiska kommentarer kommer ifrån? Från din familj, hade lackat ur. Du jobbar på din kropp och som sagt... knappt överviktig. Be dom hålla käft och bete sig.

  • Anonym (Pelle)

    Låter som att du har en ätstörning då du är överviktig.

    Går du och små äter ? Mycket snacks? Äter du tills du blir mätt ?

  • Anonym (V)
    Anonym (Pelle) skrev 2021-07-28 15:21:25 följande:

    Låter som att du har en ätstörning då du är överviktig.

    Går du och små äter ? Mycket snacks? Äter du tills du blir mätt ?


    Och där kom du igen ja. Du bör söka hjälp för din besatthet av magra kvinnor
  • Anonym (Lite konfunderad)
    Anonym (q) skrev 2021-07-28 15:14:22 följande:

    25,1 är knappt överviktig. Har du delade magmuskler eller något för jag har svårt att se var alla idiotiska kommentarer kommer ifrån? Från din familj, hade lackat ur. Du jobbar på din kropp och som sagt... knappt överviktig. Be dom hålla käft och bete sig.


    På gränsen till övervikt men inte anmärkningsvärt mycket om man ser till helheten.

    Jo hade delade magmuskler efter graviditet men det är bättre nu. Tränar minst tre gånger vecka styrketräning mestadels. Men även ett pass långpromenad samt försöker få till mer högintensiv träning som backträning, intervall eller hiit.

    Gör så gott jag kan utifrån mina förutsättningar så känner inte någon skam över det. Äter nyttigt och loggar det jag äter. Går ner i vikt så det verkar ju fungera.

    Det är som sagt jobbigt att få pikar från sina närmaste helt klart. Jo jag säger ifrån men tänker mer och mer att min bild av mig själv kanske är snedvriden. Ser tydliga framsteg i spegeln men känner mig osäker. Har förmodligen dålig självkänsla.
  • Anonym (Lite konfunderad)
    Anonym (?) skrev 2021-07-28 12:30:09 följande:

    Du får ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du menar...

    Är du alltså överviktig och har tagit tag i kost och träning nu? Det är iså fall bara bra och så länge du inte slutar äta eller så behöver du inte vara orolig, när man själv håller på med vikten så är det klart att kommentarer "uppmärksammas" på ett annat sätt än vad det gjorde innan


    Ja jag har tagit tag i det.

    Kommentarer kan göra stor skada när man är mitt uppe i det.
  • Anonym (V)
    Anonym (Lite konfunderad) skrev 2021-07-28 15:30:11 följande:
    På gränsen till övervikt men inte anmärkningsvärt mycket om man ser till helheten.

    Jo hade delade magmuskler efter graviditet men det är bättre nu. Tränar minst tre gånger vecka styrketräning mestadels. Men även ett pass långpromenad samt försöker få till mer högintensiv träning som backträning, intervall eller hiit.

    Gör så gott jag kan utifrån mina förutsättningar så känner inte någon skam över det. Äter nyttigt och loggar det jag äter. Går ner i vikt så det verkar ju fungera.

    Det är som sagt jobbigt att få pikar från sina närmaste helt klart. Jo jag säger ifrån men tänker mer och mer att min bild av mig själv kanske är snedvriden. Ser tydliga framsteg i spegeln men känner mig osäker. Har förmodligen dålig självkänsla.
    Ett tips är att bestämma en vikt inom normalvikt, tex 60 kg (vet ej hur lång du är) och stanna när du kommer dit. Då riskerar du ej att gå ner för mkt pga dålig självkänsla eller andras kommentarer. 
Svar på tråden Ätstörning? Behöver jag vara orolig