• Anonym (Pippi­n)
    Wed 28 Jul 2021 12:37
    3271 visningar
    95 svar
    -2
    95
    3271

    Skaffa en ras som anses som svårare som första hund

    De flesta har nog märkt att personer som har varit hundägare länge ofta påstår att man inte kan ha den och den rasen som förstagångshund. Jag tror att dessa personer som sitter och påstår detta gör det för att hävda sig själva och visa hur duktig man måste vara. De har någon slags hybris.

    Jag vet att vissa raser är mer krävande än andra men att man inte kan skaffa exempelvis en amstaff om man inte har haft hund tidigare är bara skitsnack.

    Det handlar inte om huruvida man är en erfaren hundägare eller ej. Det handlar om hur påläst och intresserad man är. Det handlar om hur engagerad och seriös man är. Har man skaffat sig ordentligt med kunskap om rasen och vet vad den behöver och vad som krävs så klarar man det galant.

    Att man ska skaffa en annan, mindre krävande hundras, bara för att vissa anser att man inte kan ha en viss ras som förstagångshund är ju bara korkat. Man ska alltså skaffa en ras som man inte ens vill ha och vänta i kanske 15 år innan man kan skaffa den hund som man verkligen vill ha? Nja.

    Jag skaffade en rottweiler som första hund och det gick hur bra som helst. Han är världens finaste och snällaste hund. Jag hade naturligtvis läst på mycket om rasen och träffade flera rottweilers innan hundköpet. Har också två vänner som skaffade varsin dobermann som förstagångshund och även det har gått jättebra.

    Ska man lyssna på så kallade erfarna hundägare så kan man inte ha någon hund alls, någonsin.

    Hur gick det för er andra som skaffade en ras som anses svår av allmänheten som första hund?

  • Svar på tråden Skaffa en ras som anses som svårare som första hund
  • Anonym (Nej)
    Wed 28 Jul 2021 12:59
    #1
    +3

    Jag tror tvärtom att de personerna vet vad de pratar om och att man som komplett noob borde lyssna på de som har erfarenhet eftersom de vet vad som kan gå fel och hur krävande det egentligen kan vara.

  • Anonym (Q)
    Wed 28 Jul 2021 13:09
    #2
    +2

    Fast är inte det jättebra att folk berättar att vissa hundraser är svårare att ha och därför lämpar sig för mer hundvana människor? Jag ser inte det som något negativt att folk råder andra, mindre hundvana eller icke hundvana, att skaffa mer lätthanterliga hundar som första hund.

    Hur många tror du läser på om hundrasen innan? Jag har sett hur många annonser som helst om folk som vill skaffa fransk bulldog, mops eller liknande kortnosiga hundar utan att veta det minsta om vad för sorts avel dem bidrar till. De är inte pålästa alls om hur mycket problem det är med dessa hundraser pga. sönderavel.

    Jag tror helt enkelt att gemene man/kvinna som är intresserade av att skaffa hund inte läser på alls om hundrasen. Det är bara att kolla in på hundstallet hur många hundar de har där som är av den mer krävande rasen. Det är många. Hade det varit så att folk var som du, som läser på om rasen och visade ett intresse så hade jag hållit med dig men nu är det inte så. Tyvärr.

  • Anonym (Pippi­n) Trådstartaren
    Wed 28 Jul 2021 13:11
    #3
    -2
    Anonym (Nej) skrev 2021-07-28 12:59:42 följande:

    Jag tror tvärtom att de personerna vet vad de pratar om och att man som komplett noob borde lyssna på de som har erfarenhet eftersom de vet vad som kan gå fel och hur krävande det egentligen kan vara.


    Eller så skaffar man den ras man vill ha, om man är insatt i vad som kommer att krävas. Att anta att det kommer att gå dåligt bara för att man inte har ägt en hund innan är ju bara korkat.
  • Anonym (Pippi­n) Trådstartaren
    Wed 28 Jul 2021 13:16
    #4
    -2
    Anonym (Q) skrev 2021-07-28 13:09:50 följande:

    Fast är inte det jättebra att folk berättar att vissa hundraser är svårare att ha och därför lämpar sig för mer hundvana människor? Jag ser inte det som något negativt att folk råder andra, mindre hundvana eller icke hundvana, att skaffa mer lätthanterliga hundar som första hund.

    Hur många tror du läser på om hundrasen innan? Jag har sett hur många annonser som helst om folk som vill skaffa fransk bulldog, mops eller liknande kortnosiga hundar utan att veta det minsta om vad för sorts avel dem bidrar till. De är inte pålästa alls om hur mycket problem det är med dessa hundraser pga. sönderavel.

    Jag tror helt enkelt att gemene man/kvinna som är intresserade av att skaffa hund inte läser på alls om hundrasen. Det är bara att kolla in på hundstallet hur många hundar de har där som är av den mer krävande rasen. Det är många. Hade det varit så att folk var som du, som läser på om rasen och visade ett intresse så hade jag hållit med dig men nu är det inte så. Tyvärr.


    Ja men att anta att det kommer gå dåligt bara för att man inte har haft hund innan är ju bara korkat. Folk vet väl inte om någon annan har läst på eller ej? Och som sagt, ska man skaffa en ras man inte ens vill ha och vänta i 15 år innan man kan skaffa den ras man verkligen vill ha? Det är ingen garanti att det kommer att gå bra bara för att man har haft hund innan heller.

    Jag vet inte hur många som läser på innan men det borde vara en självklarhet innan man skaffar ett djur. Har man läst på ordentligt och vet vad som kommer att krävas så tycker jag inte att man ska avråda personen från att skaffa den hund personen verkligen vill ha, bara för att personen inte har haft hund innan.

    Bland de jag vet som har skaffat krävande raser som förstagångshund så har alla läst på ordentligt innan och som sagt, om man är insatt i vad som kommer att krävas så borde man få skaffa hunden om man vill, oavsett om det är ens första hund eller ej.
  • Anonym (Q)
    Wed 28 Jul 2021 13:27
    #5
    +3
    Anonym (Pippin) skrev 2021-07-28 13:16:28 följande:

    Ja men att anta att det kommer gå dåligt bara för att man inte har haft hund innan är ju bara korkat. Folk vet väl inte om någon annan har läst på eller ej? Och som sagt, ska man skaffa en ras man inte ens vill ha och vänta i 15 år innan man kan skaffa den ras man verkligen vill ha? Det är ingen garanti att det kommer att gå bra bara för att man har haft hund innan heller.

    Jag vet inte hur många som läser på innan men det borde vara en självklarhet innan man skaffar ett djur. Har man läst på ordentligt och vet vad som kommer att krävas så tycker jag inte att man ska avråda personen från att skaffa den hund personen verkligen vill ha, bara för att personen inte har haft hund innan.

    Bland de jag vet som har skaffat krävande raser som förstagångshund så har alla läst på ordentligt innan och som sagt, om man är insatt i vad som kommer att krävas så borde man få skaffa hunden om man vill, oavsett om det är ens första hund eller ej.


    Jag har erfarenhet av att folk inte läser på. Det är därför så många står där med hundar de inte klarar av. Därför anser jag att det är superbra med folk som faktiskt berättar och råder folk att skaffa mer lätthanterliga raser.

    Men man kan ju finna negativt med allt... Jag förstår ärligt talat inte varför man bryr sig om någon råder en att skaffa en mer lättare förstagångshund. Anser man att man är tillräckligt påläst och kan hantera rasen så bryr man väl sig inte om någon tjomme på nätet råder en att inte skaffa rasen? Förstår inte riktigt problemet.
  • Anonym (Nej)
    Wed 28 Jul 2021 13:43
    #6
    +3
    Anonym (Pippin) skrev 2021-07-28 13:11:25 följande:
    Eller så skaffar man den ras man vill ha, om man är insatt i vad som kommer att krävas. Att anta att det kommer att gå dåligt bara för att man inte har ägt en hund innan är ju bara korkat.
    Hur kan man vara insatt om man aldrig haft hund...? Det är en sak att läsa böcker och artiklar, en helt annan att ha ett djur på plats.
  • Anonym (Pippi­n) Trådstartaren
    Wed 28 Jul 2021 13:49
    #7
    -2
    Anonym (Q) skrev 2021-07-28 13:27:25 följande:

    Jag har erfarenhet av att folk inte läser på. Det är därför så många står där med hundar de inte klarar av. Därför anser jag att det är superbra med folk som faktiskt berättar och råder folk att skaffa mer lätthanterliga raser.

    Men man kan ju finna negativt med allt... Jag förstår ärligt talat inte varför man bryr sig om någon råder en att skaffa en mer lättare förstagångshund. Anser man att man är tillräckligt påläst och kan hantera rasen så bryr man väl sig inte om någon tjomme på nätet råder en att inte skaffa rasen? Förstår inte riktigt problemet.


    Fast det är ju två olika saker. Du säger att du har erfarenhet av folk som inte läser på och sedan säger du att du tycker det är jättebra att folk råder andra att skaffa lättare raser. Om man har läst på och är insatt i vad som kommer att krävas, ska man då ändå inte skaffa den svårare rasen? Även fast man är påläst?

    Jag pratar ju inte om folk som inte har läst på, utan jag menar de som har läst på och vet vad som kommer att krävas. Dessa blir ju ändå avrådda från att skaffa en svårare ras som första hund, trots att de är pålästa. DET tycker jag är svamligt.

    Att folk inte är insatta i rasen innan hundköpet är väl inget som bara är kopplat till svårare raser. Det kan ju lika gärna hända att en person som vill skaffa en golden inte läser på om den rasen innan hundköpet.

    Ärligt talat så tror jag att många läser på om rasen innan köpet. Jag tror mer att det handlar om att de sedan inte orkar aktivera hunden eller göra det som krävs. Att de liksom skiter i det.

    Nä, jag brydde mig inte om vad folk sa när jag skaffade min rottweiler som första hund. Det här är något som jag bara har märkt och reflekterat över.
  • Anonym (Pippi­n) Trådstartaren
    Wed 28 Jul 2021 13:53
    #8
    -2
    Anonym (Nej) skrev 2021-07-28 13:43:35 följande:

    Hur kan man vara insatt om man aldrig haft hund...? Det är en sak att läsa böcker och artiklar, en helt annan att ha ett djur på plats.


    Man kan läsa på? Man kan prata med och träffa andra hundägare som har den specifika rasen i fråga? Man kan träffa hundar? Vara hundvakt? Då är man ändå påläst och vet vad som förväntas av en. Man är förberedd.

    För mig gick det jättebra.
  • Anonym (Q)
    Wed 28 Jul 2021 13:57
    #9
    +2
    Anonym (Pippin) skrev 2021-07-28 13:49:41 följande:

    Fast det är ju två olika saker. Du säger att du har erfarenhet av folk som inte läser på och sedan säger du att du tycker det är jättebra att folk råder andra att skaffa lättare raser. Om man har läst på och är insatt i vad som kommer att krävas, ska man då ändå inte skaffa den svårare rasen? Även fast man är påläst?

    Jag pratar ju inte om folk som inte har läst på, utan jag menar de som har läst på och vet vad som kommer att krävas. Dessa blir ju ändå avrådda från att skaffa en svårare ras som första hund, trots att de är pålästa. DET tycker jag är svamligt.

    Att folk inte är insatta i rasen innan hundköpet är väl inget som bara är kopplat till svårare raser. Det kan ju lika gärna hända att en person som vill skaffa en golden inte läser på om den rasen innan hundköpet.

    Ärligt talat så tror jag att många läser på om rasen innan köpet. Jag tror mer att det handlar om att de sedan inte orkar aktivera hunden eller göra det som krävs. Att de liksom skiter i det.

    Nä, jag brydde mig inte om vad folk sa när jag skaffade min rottweiler som första hund. Det här är något som jag bara har märkt och reflekterat över.


    Jag förstår fortfarande inte vad problemet är? Att andra råder andra att inte skaffa en ras när de har noll erfarenhet av hund överhuvudtaget? Jag tycker fortfarande det är jättebra.

    Vi tror helt enkelt olika. Jag ser var och varannan människa sitta med en liten fralla och hade de läst på om den avel och hur mycket problem det kan vara med just den hundrasen så hade nog inte ens hälften av dem skaffat just den rasen, eller annan kortnosig ras. Många skaffar hund för att de är "söta och gulliga" eller "häftiga och coola". Med noll insikt i vad det innebär att skaffa hund. Att det då finns kunniga människor därute som faktiskt råder en att inte skaffa en viss hundras som första hund är för mig inget negativt. Hur påläst man än må vara.

    Men jag förstår att det är ett touchy ämne för dig då du har en hundras som har ett rätt dåligt rykte i grunden.
  • Anonym (Jenny­)
    Wed 28 Jul 2021 14:05
    #10

    Jag håller faktiskt med - lite i alla fall. Självklart är det helt fel att skaffa en hund, vilken som, om man inte är påläst och beredd på arbetet. 

    MEN om man nu ska ha en krävande och "svår" ras är det inte fel att vara ung och stark och dessutom kunna utforma sitt liv (val av utbildning, yrke, boende) så att det är kompatibelt med att hålla dem. Säg att du drömmer om ett team med slädhundar eller att träna schutzhund på hög nivå, ska du då först börja med en lättare ras och lägga ett helt hundliv av tid på den? Det handlar om över ett decennium och en hunds liv.

Svar på tråden Skaffa en ras som anses som svårare som första hund