• Anonym (Mellan)

    Mellanstadiet

    Snart dax för mellanstadiet vilket ska bli spännade för dottern. Hur gör man där med kläder? Har ni haft regnkläder/galonkläder hängandes även där, samt stövlar och extrakläder?

  • Svar på tråden Mellanstadiet
  • Anonym (E)

    Självklart inte. Man tar på sig kläder som är passande för dagen och går till skolan i dem.

  • Anonym (pappa)

    Som lärare som pratar med kollegor runt om i landet så verkar det vara väldigt olika, framför allt på stad och land. Jag vet ställen där barnen fortfarande ha galon upp i 5-6an, men här och på min skola försvinner det redan i 1-2an. Någon enstaka kan ha i 3an. Funktionsjackor kan en del ha över det, men det är bara varannan unge eller så, och max upp till 5an. Stövlar kan man faktiskt se på barn utan regnkläder hela vägen upp i 9an. Extrakläder är svårare att säga för mig, mina egna barn har nog aldrig haft extrakläder förutom om det varit något särskilt som ska hända.

  • Anonym (Mellan)
    Anonym (pappa) skrev 2021-07-28 14:47:44 följande:

    Som lärare som pratar med kollegor runt om i landet så verkar det vara väldigt olika, framför allt på stad och land. Jag vet ställen där barnen fortfarande ha galon upp i 5-6an, men här och på min skola försvinner det redan i 1-2an. Någon enstaka kan ha i 3an. Funktionsjackor kan en del ha över det, men det är bara varannan unge eller så, och max upp till 5an. Stövlar kan man faktiskt se på barn utan regnkläder hela vägen upp i 9an. Extrakläder är svårare att säga för mig, mina egna barn har nog aldrig haft extrakläder förutom om det varit något särskilt som ska hända.


    Vi hade vanligt galonställ i trean vilket jag tror en hel del hade men kanske väldigt olika var man bor, vi bor i mindre stad. Vet dock inte hur det kommer va nu i fyran men kanske skall börja med att ha det iallafall. Antar att de är ute på rasterna även i fyran
  • asdfgh

    Skalkläderna från i våras passar fortfarande så blivande mellanstadieeleven här i familjen kommer få med sig dem. Finns det möjlighet att lägga ett ombyte på barnets plats kommer vi att göra det. Man vet aldrig när ungen spiller på sig eller något sånt så det skadar inte.

    Vårt barn är inte överdrivet förtjust i att bli vare sig blött eller kallt så jag misstänker att även skalbyxorna kommer att användas. När det gäller skaljackan så har barnet ingen annan jacka så där är det inte så mycket till diskussion.

  • Kvittning

    Ev extrakläder ligger i ryggsäcken, har gjort så sedan ettan för oss. Men i lågstadiet fanns ett par stövlar på plats i skolan också men på mellanstadiet har man fått bestämma sig på morgonen vad man vill ha på fötterna.

  • Anonym (Mamma)

    Ja det har vi haft. Barnen är ute lika mycket på samma skolgård som lågstadiet så vi har haft galonkläder, stövlar och extra vantar/mössa på skolan.

  • Anonym (Beror på)

    Vi bor på landet…i fyran går de flesta fortfarande på fritids hos oss= de flesta barn har regnkläder,stövlar o något ombyte på fritids 
    När jag själv jobbade på fritids ( för hundra år sedan) i ” stan’” så hade inte så många barn med sig detta varje dag utan mer på ” utedagen” eller om pedagogerna skrev i veckobrevet att det behövdes av någon anledning ..annars fick man vara glad om de hade stövlar o en regnjacka på sig när de kom på morgonen en regnig dag 
    ett fåtal hade extrakläder i ryggan 

  • Anonym (Mellan)

    Verkar visst vara lite varierande, men kanske skall köra vidare på det, skolgården är ju desamma som innan.

  • Anonym (Mx)

    Olika, men när vår grabb började 4:an rök allvädersstövlar, overall, regnkläder(regnjacka funkade om det var någon regnig dag) all världens väg.

    Istället var det nikeskor och björn borgkallingar som det suktades efter.

    Det händer mkt i mellanstadiet =)

Svar på tråden Mellanstadiet