• Anonym (Vill men kan ej)
    Wed 28 Jul 2021 21:50
    319 visningar
    6 svar
    6
    319

    Varför störs jag av parfymer efter en stund?

    Jag vill tycka om parfymer och parfymerade produkter och tycker om ett fåtal... i ungefär 30 minuter sen vill jag bara få bort doften från mig. Varför?

    Det är bara en handfull parfymer och bodylotions jag faktiskt tycker om och inte får huvudvärk av men även bland dom jag gillar så är det många jag bara vill duscha av i panik efter en stund. Varför?

    Undrar också om det finns något jag skulle kunna använda istället för parfym som jag inte skulle störa mig på så mycket? Finns det någon i samma sits här?

    På andra tycker jag att en parfym är trevligt men fixar det inte själv. Kanske för att jag bara känner andras parfym vid en snabb kram eller om man sitter bredvid varann?

  • Svar på tråden Varför störs jag av parfymer efter en stund?
  • Anonym (Lollo­)
    Wed 28 Jul 2021 23:00
    #1

    Min kompis hade samma problem. Det visade sig att han var allergisk.

  • Anonym (Lollo­)
    Wed 28 Jul 2021 23:00
    #2

    Min kompis hade samma problem. Det visade sig att han var allergisk.

  • Thu 29 Jul 2021 18:13
    #3

    Kan det vara så att du inte trivs med hjärtnoterna som oftast framträder efter ca 30 min?

  • Thu 29 Jul 2021 18:14
    #4

    En annan fråga, var och hur brukar du spraya parfymen?

  • Thu 29 Jul 2021 18:41
    #5

    Jag känner liknande, kan gilla dofter supermycket men tröttnar efter en stund och lukten blir nästan klaustrofobisk. Typ, eldar ett gott värmeljus men efter 30 minuter vill jag blåsa ut det och vädra rummet.

    Det som funkar för mig är dofter som bara luktar en sak, typ vanilj. Hanterar det bättre än komponerade dofter.

    Brukar spraya min parfym som ett moln i luften som jag "går in i", då blir det en svagare doft än att ha den direkt på kroppen. Annars bara ETT litet spray på baksidan av halsen. På höst/vinter sprayar jag parfymen på en halsduk/scarf, inte kroppen.

    Annars kör jag på parfymfritt schampo + balsam (ofta från Lush) eller hårolja som luktar gott. Tål doften bättre om den sitter i håret eller på kläderna.

  • Anonym (Vill men kan ej) Trådstartaren
    Thu 29 Jul 2021 19:10
    #6
    Anonym (Lollo) skrev 2021-07-28 23:00:49 följande:
    Min kompis hade samma problem. Det visade sig att han var allergisk.
    Kanske handlar det om överkänslighet för mig? Det är som att mina sinnen får panik efter en stund av en parfym. Och en faktiskt biverkning eller vad jag nu ska kalla det är ofta migrän. Det kan jag tom få av någon som har en parfym jag inte tål som bara är i samma rum som mig. Hua!
    OupaOupa skrev 2021-07-29 18:13:50 följande:
    Kan det vara så att du inte trivs med hjärtnoterna som oftast framträder efter ca 30 min?
    Kanske det? Vet inte så noga. När man doftar på en flaska parfym känner man topnoter då bara? För det är ju ofta så jag gör och tänker att den här doftar gott och så testar jag den och efter en stund så vill jag skrubba bort den till varje pris. Men kanske lite konstigt om det skulle vara så med alla parfymer?
    OupaOupa skrev 2021-07-29 18:14:57 följande:
    En annan fråga, var och hur brukar du spraya parfymen?
    Endera sprayar jag i nacken på mig själv men oftast bak på skulderbladen på mina tröjor. Det verkar överlag gå bättre och det är kanske för att jag ju tar av mig tröjan på kvällen och parfymen inte sitter på min kropp.
    linani skrev 2021-07-29 18:41:53 följande:
    Jag känner liknande, kan gilla dofter supermycket men tröttnar efter en stund och lukten blir nästan klaustrofobisk. Typ, eldar ett gott värmeljus men efter 30 minuter vill jag blåsa ut det och vädra rummet.

    Det som funkar för mig är dofter som bara luktar en sak, typ vanilj. Hanterar det bättre än komponerade dofter.
    Brukar spraya min parfym som ett moln i luften som jag "går in i", då blir det en svagare doft än att ha den direkt på kroppen. Annars bara ETT litet spray på baksidan av halsen. På höst/vinter sprayar jag parfymen på en halsduk/scarf, inte kroppen.

    Annars kör jag på parfymfritt schampo + balsam (ofta från Lush) eller hårolja som luktar gott. Tål doften bättre om den sitter i håret eller på kläderna.
    Skönt att jag inte är ensam!  Jag sprayar parfym likadant som du. Kör också parfymfritt schampo, balsam, bodylotion och deo annars skulle jag få panik dagligen. Har inte testat en parfym som bara doftar en sak sen jag var tonåring och körde vanilj. Var hittar man ens något sånt? Den enda jag vet är Body shop men deras parfymer känns lite tonårsaktiga eftersom att det är mango, apelsin etc. Jag gillar faktiskt vanilj men det är svårt att hitta någon som inte är alldeles för söt och tung.



Svar på tråden Varför störs jag av parfymer efter en stund?